1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

veel vragen met name over tarief, belasting en KvK

Auteur Bericht
Lya Geplaatst: woensdag 30 September 2009 15:55
Hallo,

Ik ben niet meer in loondienst. Mijn doel is binnenkort bij 2 à 3 mensen te werken op 5 à 6 dagdelen van 3 of 4 uur. Ondersteunende begeleiding, persoonlijke verzorging of een combinatie ervan. Ik heb met allerlei mensen gesproken van de belastingdienst, Kamer van Koophandel. Er zijn veel vragen beantwoord (ook info op papier). Maar ik heb nog steeds vragen. Moet ik sowieso mij in laten schrijven bij de kamer van koophandel? Welk tarief hanteer ik? Is 20 euro voor huishoudelijk werk voldoende voor mij of krijg ik dan geen klanten? Wanneer weet ik dat niet onder de marktprijs zit? Is 15 euro voor huishoudelijk werk te weinig? Ik weet dat ik niet meer dan 3 dagen bij 1 cliënt moet werken. Moet ik een gesprek afspreken met een boekhouder? Of beter op het spreekuur van de KvK komen? En waar zal ik dan heen? De accountantspreekuur of belastingspreekuur, ondernemersklankbord? Gewoon een persoonlijke afspraak plannen met iemand van de KvK voor 30 euro. Wat kan ik nu het best als eerst doen? En/ of weten jullie wat antwoorden?
Alvast bedankt!

Lya
Geplaatst: woensdag 30 September 2009 16:01
Lees je eens in het onderwerp in, bijv. op de site van Per Saldo en op deze site onder Zorgaanbieders.

Zoals je het nu beschrijft, heb ik er ernstige twijfels bij of dit een succes kan worden: voordat je aan zo'n avontuur begint heb je enige basiskennis en achtergrond nodig, inzicht in de regels en gewoonten en waar je die kunt vinden maar vooral: wat wil je nou zelf wel en niet?

En: heb je die klanten al, of moet je die nog zoeken?
Geplaatst: woensdag 30 September 2009 22:36
Hallo Lya,

Je moet sowieso ingeschreven staan bij de KvK. als je voor jezelf begint. Mijn ervaring is dat ze je heel goed helpen. Ik had problemen met het krijgen van de juiste VAR-verklaring (want die moet je ook hebben). Zij hebben me heel goed geholpen bij het juist invullen van het formulier.
Ook biedt de kvk verschillende cursussen aan. Ik heb "starten in de zorg" gedaan en "marketting". Beide vond ik heel zinvol.

Verder zijn er allerlei boekjes voor starters. O.a. Handboek zelfstandig ondernemen in de zorg. Door: Mirjam Scholten en Lex Tabak. Heel eenvoudig geschreven en er komt heel veel aan bod. Verder geeft Annelies Blekman ook een digi-cursus. Heb ik ook veel aan gehad.

Als je zorg wilt geven moet je wel de diploma's daarvoor hebben, anders mag het volgens mij niet. Voor huishoudelijk werk hoeft dat m.i. niet.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt, succes

Groetjes, Annet Mos
Hoofd hart handen
Lya Geplaatst: donderdag 01 Oktober 2009 16:17
Allebei bedankt voor jullie reacties. Op grond van mijn ervaring en diploma's zal ik binnenkort via een bemiddelingsburo als ziekenverzorger bemiddeld worden. Zij zeggen dat ik als freelancer (onder de ureneis) mij niet bij de KvK hoef in te schrijven. Wel is dan een VAR-row wenselijk. Ze zouden met de belastingdienst een afspraak hebben dat het niet noodzakelijk is. Naast dat werk zou ik bijvoorbeeld bij een chronisch zieke een combinatie van huishoudelijke en persoonlijke verzorging willen geven. Dit zou volgens de regeling dienstverlening aan huis kunnen....En 1 of een paar dagdelen ondersteunende begeleiding kunnen geven aan een of 2 kinderen als dienstverlener aan huis of als freelancer? Wat wil de klant? Al met al zou ik part-time willen werken, maar niet dusdanig dat ik met eigen bedrijf onder druk komen te staan om minimaal gemiddeld 20 uur te moeten werken. Ik zal maar eens naar de KvK gaan voor een gesprek met een bedrijfsadviseur. En dan kom ik misschien ook uit op jouw adviezen Annet. Enne uitje: ik blijf lezen... :wink:

groet,

Lya
Pim Geplaatst: zondag 04 Oktober 2009 21:51
Beste Lya,

Welkom in de wondere wereld van de zorg.
Het lijkt me goed om je even op de hoogte te stellen dat je nu verschillende termen door elkaar gebruikt die geheel verschillende betekenis hebben
Freelancer: zelfstandig ondernemer zonder personeel
VAR ROW: Verklaring ArbeidsRelatie Resultaat uit Overige Werkzaamheden - bedoeld voor naast een dienstbetrekking als zelfstandig ondernemer.
Ureneis kleine zelfstandige: 1225 uur per jaar werken/ actief bezig zijn voor je eigen bedrijf om belastingtechnische voordelen te behalen: maar ALLEEN als je als zelfstandige werkt. Dit heeft niets te maken met of je moet zijn ingeschreven bij de Kamer van Koophandel (voor zelfstandigen geld dat dit verplicht is en dus altijd moet). Ook het netwerken, schrijven van je ondernemingsplan, flyeren, intakegesprekken en administratieve verplichtingen horen bij werkzaamheden voor je bedrijf.
Regeling Dienstverlening aan huis: regeling om het mogelijk te maken voor mensen om hulp aan huis te bieden in loondienst. Dit is een versoberde vorm van in loondienst zijn. Onder andere moet je zelf voor werknemers verzekeringen zorgen.

Nu terug naar jou verhaal:
Je bent als ik jou informatie lees verkeerd voorgelicht door het bemiddelingbureau waar je voor aan de slag wilt gaan. Wat jij hier door elkaar haalt is loondienst en zelfstandig ondernemerschap.

Als je als zelfstandige aan de slag gaat moet je ingeschreven staan bij de kamer van koophandel, zelf zorgen voor je klanten (en eventuele contracten, facturering, aanmaningen, verslaglegging, verantwoording). Bij gedeeltelijke of gehele uitbesteding van deze onderdelen van zelfstandig ondernemerschap is het erg belangrijk om uit te zoeken of dat wel geaccepteerd word door de belastingdienst (want anders krijg je een enorme aanslag voor achterstallige werknemerslasten als de belastingdienst achteraf controleert)

Als je via de regeling dienstverlening aan huis gaat werken ben je GEEN zelfstandig ondernemer, maar in loondienst, geld VAR ROW NIET voor jou maar VAR Loon.

Over huishoudelijk werk: Het ligt er geheel aan of je dit gaat doen als zelfstandige of als loondienst. De huidige tarieven liggen sterk onder druk voor zelfstandigen. Het is echter wat je afspreekt. Volgens onderzoek van PriceWaterHouseCoopers (accountantsbureau) eind vorig jaar was de kostprijs voor instellingen gemiddeld 21,50 euro per uur. Via aanbestedingsprocedures zijn er nu tarieven afgesproken van 19 euro per uur in veel gemeenten voor WMO.
http://www.zorgvisie.nl/nieuws/nieuwsoverzicht/nieuwsartikel/Wmo-uurtarief-gemiddeld-2,40-euro-te-laag.htm
Er bieden zich veel huishoudelijke particulieren aan voor tussen de 10 en 12,50 euro op bijvoorbeeld Marktplaats. Het is aan jou om een keuze te maken wat je eigen tarief is als je als zelfstandige gaat werken (doe goed marktonderzoek). Mijns inziens is 12,50 euro te laag om te werken als zelfstandige huishoudelijke hulp (want je moet je ook verzekeren, pensioenopbouw regelen, en zorgen voor een buffer vanwege het risico dat je loopt). Als je niet als zelfstandige wilt werken moet je de CAO er op naslaan om jou loon te bepalen (als je kan onderhandelen kun je dan nog misschien een hoger loon afspreken)
http://www.vte-thuiszorg.nl/files/25lms512.pdf

Je kunt ook ondersteunende begeleiding bieden. Dat staat je vrij. Je hoeft er geen diploma's voor te hebben (ook de vriendelijke buurvrouw mag dat doen) maar je moet wel jezelf weten te verkopen om iemand te overtuigen dat hij/ zij jou gaat betalen voor wat je te bieden hebt.
Al met al moet je echt nog wel jezelf beter voorbereiden als je als zelfstandige wilt gaan werken. In loondienst gaan via een bemiddelingsbureau is dan ook een prima optie. Zou ik wel goed mijn oren open zetten of ze je geen onzin zitten te vertellen of valse beloften doen. Loondienst is wel een veiligere optie omdat je er minder risico door loopt.
met vriendelijke groet,

Pim van der Most
MostCare

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.