Brutoloon in het weekend
Auteur | Bericht |
---|---|
Marjan |
Geplaatst: donderdag 08 Oktober 2009 23:16
Ik werk 32 uur per week bij een zorginstelling. Daarnaast heb ik nu de mogelijkheid om via PGB een jongere met ADHD te gaan begeleiden. Het zal voornamelijk gaan om leuke, ontspannende activiteiten in het weekend. Mijn voorkeur gaat uit naar het werken in loondienst. Het liefst met opting-in. Ik denk eraan om 35 euro per uur bruto te gaan vragen. Is dit een redelijk bedrag (voor zowel mij als de zorgvrager)? Weet iemand ook of het klopt dat de SVB de administratie voor de zorgvrager gratis verzorgt? Lijkt me raar, maar dit staat wel op de website van de SVB. Alvast bedankt, Marjan Niemeijer |
Geplaatst: donderdag 08 Oktober 2009 23:51
Het SVB stuurt gratis een loonspecificatie naar de PGB houder toe en haalt evt. de belasting al van het loon af. Dit hangt van het contract af. De PBG houder laat het SVB iedere maand weten hoeveel de zorgverlener heeft gewerkt. Het SVB haalt het bruto loon van de rekening van de PGB houder en stort het netto loon op de rekening van de zorgverlener. Dit is kosteloos. Voor meer info kan je gewoon bellen met het SVB. Deze staan je altijd goed te woord bij evt. vragen. succes. |
|
Geplaatst: vrijdag 09 Oktober 2009 02:26
Klopt, svb werkt erg goed als je het eenmaal op de rails hebt. Wat dat bruto-uurloon betreft, ik ken zorgbemiddelingsbureaus die een lager uurbedrag vragen, dat is dan bruto-uurloon plus hun eigen inkomsten. Hoe kom je aan zo'n (m.i. erg hoog) bedrag? Verdien je dat tijdens je andere uren ook? |
|
Geplaatst: vrijdag 09 Oktober 2009 12:23
ik vind het ook een erg hoog bedrag , gezien het feit dat je binnen een instelling ws zon 16 of 17 euro bruto verdiend ??? |
|
Marjan |
Geplaatst: vrijdag 09 Oktober 2009 22:52
Bedankt voor jullie reacties. Ik heb inmiddels zelf ook al contact gehad met het SVB. Over het brutobedrag van 35 euro: de zorgvrager noemde zelf een bedrag tussen de 30 en 45 euro. Maar ik heb het even nader bekeken en dan kom ik uit op de volgende berekening: Bruto uurloon = 15,50 (verdien ik nu bij de instelling waar ik in vaste dienst ben,volgens CAO-GGZ) Vakantiegeld 8% = 1,24 Vakantie-uren 7,69% = 1,19 ___________ Totaal 17,93 euro bruto per uur Het werk zal het meest in het weekend zijn, dus doe ik dit bedrag + 50%; dat wordt dan 26,90 euro. Dit lijkt toch wel redelijk? |
Debby |
Geplaatst: zaterdag 10 Oktober 2009 21:09
Ja ik vind het wel redelijk hoor. Bedenk dat wannneer je in loondienst bent ook nog eens een eindejaarsuitkering krijgt (8%), je bouwt pensioen op (10,25%) en je bouwt ziektekosten op (als je langdurig ziek wordt dan wordt je loon doorbetaald, weet niet hoeveel dit precies is). Totaal verdien je in loondienst min. 40% meer dan je brutoloon vermeld op je loonstrook. En dan iid daarbovenop nog je weekendtoeslag daar overheen dan zit je al snel op 30,-- Waarom zou je niet 5,-- extra verdienen om het voor je zelf nog eens leuk te maken, na je volle werkweek. (bedenk wel dat het extra uren zijn, eigenlijk overwerk). En wanneer je budgethouder zelf al aan heeft gegeven tussen de 30 en 45,-- dan is 35,-- netjes, niet het onderste uit de kan halen, maar wel ook aan jezelf denken. DOEN! |
Marianne |
Geplaatst: donderdag 22 Oktober 2009 15:56
Bij de vragen naar redelijke tarieven vind ik het nog uitmaken of iemand PGB-werk doet naast een baan of niet. Ik ben fulltime ZZP-er. Van mijn brutoloon gaan pensioen, vakantie en ziekte af. Ik heb veel reistijd van/naar de klanten. Ik heb een verzekering tegen schade die ik bij de klant veroorzaak. Verdere kosten: ingeschrijving bij Kvk, lidmaatschap van beroepsvereniging (met klachtenregeling), tijd en geld voor administratie, aanschaf van literatuur en materialen t.b.v. cliënten (psycho-educatiemethoden bijv). Besteed ook tijd/geld aan het up-to-date houden van vakkennis, bijscholing, netwerken. Dat vind je dus wel terug in mijn bruto uurloon. Je betaalt dan wat, maar je hebt ook wat. Iemand die van de werkgever al scholing, vakantie krijgt, waarvoor pensioen en ziekte zijn geregeld hoeft dat allemaal (bijna) niet door te berekenen. Zelf heb ik voor mijn eigen zoon wel eens iemand ingehuurd voor 87,50 per uur. Dat was het bedrag wat men anders van het UWV voor zijn reintegratie kreeg (hij was nog te jong). 'n Waanzinning groot bedrag, maar 1 uur begeleiding van die man, leverde meer op dan vele uren van een ander. Dus het is toch een kwestie van kosten en baten. |
Debby |
Geplaatst: vrijdag 20 November 2009 10:11
idd, :!: daar heb je gelijk in, het maakt wel verschil of je OOK nog in loondienst bent . Ik ben ook full time zzper dus dat was mijn uitgangspunt. Tja als het gaat om een leuke bijverdienste. Maar het jammere is wel dat veel mensen tegenwoordig in de bijverdienste adverteren met bedragen als 10,-- of 15,-- en als ik dan aangeef wat ik kost schrikken mensen (terwijl ik niet eens zoveel reken per uur). En dan moet je dus je hele riddeltje uitleggen, welke kosten allemaal inbegrepen zijn.... ik krijg dan het gevoel mezelf te moeten verdedigen, jammer |
Marianne |
Geplaatst: vrijdag 20 November 2009 15:28
Ik hoef die hele riedel meestal niet uit te leggen. Ik doe door de band genomen inhoudelijk ander werk dan degenen die begeleiding erbij doen, dat scheelt misschien. Ik vind wel dat ik het niet minder hoef te hebben dan als werknemer van een instelling. Door de risico's die ik loop zit het zo dat als ik nooit ziek word, en de regelingen blijven bestaan, ik heel goed verdien. Maar val ik uit, dan heb ik niets. Ziek ben ik af en toe wel, mogelijk een operatie op komst, dus het "heel" kan er al af. Het is niet te voorspellen wat mijn gezondheid gaat doen. De balans hoe ik verdiend heb kan ik dus eigenlijk pas later in mijn leven opmaken. |
Hulpen in jouw buurt
Kortingen
PGB veel gedoe? Snel, makkelijk en veilig online uw Pgb-administratie doen!
Probeer nu gratis ePGB
Professionele facturen maken? Werk sneller en word professioneel met Factuurdesk!
Probeer 30 dagen gratis Factuurdesk
Probeer nu gratis ePGB
Professionele facturen maken? Werk sneller en word professioneel met Factuurdesk!
Probeer 30 dagen gratis Factuurdesk