1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

PGB-zorg, KVK

Auteur Bericht
Geplaatst: donderdag 22 Oktober 2009 16:45
Hallo,

Ik ben leerkracht en werk 4 dagen in de week. Door de ouders van een kind wat ik 3 jaar in de klas heb gehad, ben ik gevraagd of ik de PGB-begeleiding wil doen. Aangezien ik gewoon in het onderwijs werk en alleen dit kind ga begeleiden, wil ik graag weten hoe ik dat moet aanpakken. Moet ik mij aanmelden bij KvK? val ik onder de 3 dagen regeling? Hoef ik alleen de extra loon op te geven bij de belasting -aangifte? Moet ik een plan schrijven voor de PGB-aanvraag?
Ik hoop dat jullie mij kunne helpen,

Groetjes Josta
Ad Geplaatst: donderdag 22 Oktober 2009 18:46
Er zijn verschillende mogelijkheden voor je. E.e.a. afhankelijk van de tijd die aan de zorg wordt verleent en de wijze waarop je betaald wil worden. Inschrijven bij KvK is niet nodig als je gewoon als free lancer werkt naast je normale inkomen. Je moet wel een zorg overeenkomst sluiten met de wettelijke vertegenwoordigers, zijn de ouders in dit geval.
Klik maar eens onder aan deze bladzijde op "sitemap", dan geef die bladzijde diverse onderwerpen en mogelijkheden voor het werken voor een PGB er en de belasting etc...
Iets om even te bestuderen.
groet en succes. :wink:
Geplaatst: dinsdag 10 November 2009 21:25
Hallo Josta,

Bij mijn weten is het per 1 januari 2010 als freelancer in de zorg (misschien ook wel in andere branches, daar blijf ik even af) verplicht je in te schrijven bij de kamer van koophandel. Deze kosten zijn aftrekbaar voor de belasting.

Groeten Karin
Pim Geplaatst: woensdag 11 November 2009 11:26
Beste Josta,

Even voor de duidelijkheid:
Je werkt nu in loondienst, je wilt waarschijnlijk zo min mogelijk rompslomp.
Je hebt zoals je laat blijken in je berichtje geen behoefte om meer klanten te verwerven (3 klanten is noodzakelijk voor een zelfstandig ondernemer)

Mij lijkt het dan verstandig om niet als zelfstandig ondernemer (want dat is een freelancer) maar in loondienst te gaan werken.

De ouders/ PGB houders zorgen voor de de uitbetaling van de gewerkte uren, jij zorgt dat je per maand een urenlijst opstuurt (per e-mail bijvoorbeeld). Zij sluiten met jou een contract af en hebben een verantwoordelijkheid in het aansturen van jou werkzaamheden (dat je toch, naar ik aanneem, in nauw overleg gaat doen).

Jij valt dan onder de regeling dienstverlening aan huis. Het gaat hierin om een sterk vereenvoudigde versie van loondienst. In deze constructie is het bijvoorbeeld ook zo dat werknemersverzekeringen voor ziektewet, de WIA, en de WW door jou zelf moeten worden betaald als je dat wilt (dat hoeft dus niet!) en interessant vind (kan via het UWV, zie link verderop)
Je krijgt wel doorbetaald bij de eerste zes weken ziekte, en bij vakantie. Opzeggen van de overeenkomst is vrij eenvoudig en alleen wat afgesproken is als opzegtermijn in het contract geld dan.
Lees er meer over via deze weblink
http://home.szw.nl/index.cfm?menu_item_id=13763&hoofdmenu_item_id=13826&rubriek_item=391842&rubriek_id=391818&set_id=2973&doctype_id=6&link_id=122550

Veel succes met de begeleiding, dat is gewoon een heel leuke en afwisselende manier van werken. Volgens mij gaat het je wel erg aanspreken!

Wat je aan loon moet vragen? Kijk eens goed op je loonstrook, tel daar een of twee euro bij op (vanwege de verzekeringen) en vraag dat per uur. Dat is heel redelijk. De meeste PGB houders laten de loonadministratie overigens doen door de Sociale Verzekerings Bank die exact weet welke andere kosten er nog bij komen kijken. Je kunt zelf ook naar de SVB bellen als je nog vragen hebt over loon en verloning ( http://www.svb.nl )

@ Ad & Karin: ingeschreven staan bij de KvK is al per 1 januari 2009 verplicht voor alle vrij gevestigde zelfstandige beroepen. En er zitten dus uitdrukkelijke voorwaarden voor hoeveelheid klanten aan vast.
met vriendelijke groet,

Pim van der Most
MostCare

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.