Belasting en tarief
Auteur | Bericht |
---|---|
Romy |
Geplaatst: zaterdag 24 Oktober 2009 13:12
Hallo, Ik heb even een vraag. Ik ben werkzaam bij een instelling voor kinderen met een verstandelijke beperking. Hier werk ik in het weekend, op de buitenschoolse opvang, geef ik trainingen aan kinderen die begeleid zelfstandig zullen gaan wonen en heb ik ook ambulante dienstverlening gedaan. Ik ben hier nu 3 jaar werkzaam als verpleegkundige. Ik werk 80% en wil graag wat extra uren gaan werken via pgb. Maar hoe gaat dat als iemand je inhuurt via een pgb? Ik heb contact gehad met degene die normaal de belasting papieren invult, en hij geeft aan dat je zeker 42% van wat je verdient aan het eind van het jaar moet terug betalen aan belasting en zorgverzekering. Als je dus uitgaat van je gewone uurloon ( 14 euro) bij je huidige werk houd je eigenlijk weinig over of zie ik dat verkeerd? Wat is een normaal tarief? en word er echt zoveel ingehouden? En hoef je dus het hele jaar niks door te geven, alleen bij je belastingaangifte? Alvast bedankt voor de reactie. |
Geplaatst: zaterdag 24 Oktober 2009 13:27
Het PGB inkomen komt bovenop je normale inkomen. Als je binnen je hoofdbaan meer gaat werken betaal je ook 42% over het meerdere. €14.- per uur op basis van je PGB is te weinig. Bij de €14.- moet je ook vakantiedagen, vakantiegeld en eindejaarsuitkering optellen, waardoor je uurloon op een kleine € 20.- behoort uit te komen. Voor verpleegkundige hulp is dat eerder te weinig dan te veel. Dus ik raad je aan om een PGB contract af te sluiten voor minimaal €20.- per uur bruto. Hiervan doe je over 2009 aangifte en je betaalt daarover inderdaad 42% belasting. Je kunt ook meteen aangifte doen, zodat je meteen een belastingaanslag over het lopende jaar krijgt. Je voorkomt zo, dat je in één jaar de belasting over twee jaar moet betalen. Je kunt ook gebruik maken van de opting-in regeling van de SVB, zodat meteen belasting wordt ingehouden en je maandelijks loonstroken krijgt. Géén aangifte doen helpt niet: De PGB houder moet jaarlijks aan het zorgkantoor opgeven hoeveel aan wie is uitbetaald. |
Hulpen in jouw buurt
Kortingen
PGB veel gedoe? Snel, makkelijk en veilig online uw Pgb-administratie doen!
Probeer nu gratis ePGB
Professionele facturen maken? Werk sneller en word professioneel met Factuurdesk!
Probeer 30 dagen gratis Factuurdesk
Probeer nu gratis ePGB
Professionele facturen maken? Werk sneller en word professioneel met Factuurdesk!
Probeer 30 dagen gratis Factuurdesk