1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

BTW berekenen over reiskosten

Auteur Bericht
Geplaatst: vrijdag 13 November 2009 11:37
Hallo, sinds enige tijd doe ik de boekhouding van mijn vriendin die zorgaanbieder is voor o.a. mensen met een pgb. Indien zij de zorg verleent bij mensen thuis berekent zij hiervoor een reiskostentarief van € 0,19 p/km. Over deze kosten wordt vervolgens 19% BTW berekend, pgb of geen pgb.
Ik heb geen idee of ik hier goed aan doe, heeft iemand hierop een antwoord?
Ingrid Geplaatst: vrijdag 13 November 2009 13:03
Voor zover ik weet mag er geen BTW over reiskosten worden berekend.
Desiree Geplaatst: vrijdag 13 November 2009 18:42
Zowel over reiskosten als zorgverlening mag geen btw brekend worden.
Pim Geplaatst: vrijdag 13 November 2009 19:24
Begeleiding aan huis (en eigenlijk alle PGB dienstverlening) is vrijgesteld van het BTW tarief wat inhoud dat je geen BTW mag berekenen noch verrekenen.
Als je dus toch BTW berekent aan klanten ben je verkeerd bezig, want je hebt geen BTW nummer en kan dit niet verrekenen met de belastingdienst. Bij boekenonderzoek zal de belastingdienst hier een boete over opleggen. Die zijn vaak heel fors.
Bovendien is 19 cent per kilometer een belastingvrij tarief. Dit tarief is lang niet voor alle auto's kostendekkend. (eigenlijk alleen voor de meest zuinige auto's)
met vriendelijke groet,

Pim van der Most
MostCare
Geplaatst: zaterdag 14 November 2009 09:46
Bedankt voor de reactie, maar ik heb nooit gzegd dat ik geen BTW-nummer heb (dit heb ik nl wel), de diensten worden niet alleen verleend aan mensen met een pgb.

Over de € 0,19: deze is idd belastingvrij maar dan voor de loonheffingen. Dit heeft echter niets met BTW te maken dus begrijp ik eerlijk gezegd niet wat deze opmerking er toe doet.
Pim Geplaatst: zaterdag 14 November 2009 19:06
De laatste opmerking was door mij neergezet omdat er veel ondernemers zijn die 19 cent per kilometer berekenen terwijl hun werkelijke gemaakte kosten per kilometer (fors) hoger zijn. BTW berekenen in een factuur aan PGB klanten mag volgens mij niet.
Vraag dat echter na bij de belastingtelefoon omdat de mensen daar exact de regels kennen.
met vriendelijke groet,

Pim van der Most
MostCare
Annelies Geplaatst: zondag 15 November 2009 14:27
Over reiskosten ( à 19 cent ), die je vermeldt op de factuur, dien je in principe BTW te heffen ( en af te dragen aan de belastingdienst ). Het is in feite een belaste activiteit/ belaste omzet.

Maar omdat je als zorgverlener meestal vrijgesteld bent voor BTW, zal het totaal BTW-bedrag, o.a. over de reiskosten, laag zijn en vallen onder de KOR ( kleine ondernemersregeling ).
Bij een laag BTW totaal bedrag per jaar, dien je geen BTW te vermelden op de factuur. Want als regel geldt : vermeld je een BTW bedrag op de factuur, dan ben je verplicht om deze ook af te dragen of te verrekenen ( ook al zou je onder de KOR vallen ).

Om dit bovenstaande te vermijden, zou je kunnen overwegen om geen kilometervergoeding te vermelden op de factuur, maar je tarief iets te verhogen.

P.S. Indien je je treinkaartje vermeldt op je factuur als reiskosten, hoef je hier geen BTW over te berekenen. In dat treinkaartje zit namelijk al 6 % BTW.

m.v.g., Annelies Blekman,
thuisverpleegkundige
SimCare Geplaatst: zondag 15 November 2009 17:04
Indien je participeert in de zorg tussen Opdrachtnemer en Opdrachtgever ben je BTW-plichtig, of je hebt andere werkzaamheden naast de zorgverlening. Anders zoals hierboven al vermeld niet.

Groeten,

Ron Simmer
SimCare
Madeleine Geplaatst: woensdag 18 November 2009 14:26
Hallo,

Ik ben ook ZZPer in de zorg en ik heb e.e.a. in het verleden nagevraagd bij de belasting.
Over reiskosten moeten wel degelijk BTW afgedragen worden.
0,19 cent is inderdaad belachelijk maar patienten zijn vaak niet bereid meer te betalen.

mvg
MMeijers
Geplaatst: woensdag 18 November 2009 22:01
MMeijers dat tarief heeft niets te maken met 'bereid zijn te betalen'.

19 cent per kilometer (toch 100 x zoveel als wat jij schrijft ;-)) is wat pgb-houders maximaal *mogen* uitbetalen als reiskostenvergoeding eigen vervoer.

(weer zo'n "zorgverlener" die alleen maar met de eigen inkomsten bezig is?
Als zorgverlener die hier gebruik van maakt zou je hier wel van op de hoogte mogen zijn)

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.