niet uitbetalen
Auteur | Bericht |
---|---|
Geplaatst: woensdag 18 November 2009 15:28
Hallo Ik werk sinds 11 september bij een budgethouder voor vijf dagen in de week per dag een aantal verschillende uren.Omdat ik vijf dagen werk is de budgethouder verplicht om dit via het SVB kantoor te doen omdat hij belasting voor mij moet inhouden. Nu is het zo dat ik dus tot op vandaag nog niks uitbetaald heb gekregen dus al met al werk ik daar nu twee maanden maar nog niks gezien. Volgens mijn budgethouder komt dat door het Service kantoor en op het Service kantoor zeggen ze dat de fout bij de budgethouder ligt. Zelf heb ik al een aantal keren gebeld naar het Service kantoor maar zij verwijzen mij steeds terug naar mijn budgethouder. Ik heb de papieren ingezien dat hij ook daadwerkelijk een budget heeft dus daar ligt het niet aan maar nu is mijn vraag: Wat zouden jullie doen in deze situatie want van de lucht alleen leven kan toch niemand! Wat ik al wel heb overwogen is om tijdelijk te stoppen totdat ik in ieder geval voor een maand krijg betaald. Wat is jullie mening?? |
|
J |
Geplaatst: woensdag 18 November 2009 15:49
Hallo Marge! Als ik jouw verhaal zo hoor, dan lijkt het mij dat jouw PGB adres veel zorg nodig heeft (5 dagen in de week). Het zou dan ook erg vervelend zijn als die hulp opeens wegvalt. Tevens zou het niet professioneel zijn. Daarentegen, niet uitbetaald krijgen is natuurlijk ook geen pretje. Er zijn vaker van dit soort conflicten tussen Service kantoor en PGB houder omdat men vaak niet goed op de hoogte is van hoe en wat. Misschien is het een oplossing om de administratie over te nemen van de PGB houder (wat wel veel werk kan zijn), zodat je zeker weet hoe dat alles klopt. Ik had in jouw situatie het werk neergelegd, als de PGB houder zich niet actief inzet om dit probleem op te lossen. Daarentegen, zet deze zich wel in, dan zou hij/ zij niet moeten lijden onder dit conflict met het Service kantoor. Laten we eerlijk zijn, binnen een dag heb je geen nieuw PGB adres waar je 5 dagen kan werken. Je kan altijd om je heen kijken! Ik hoop dat je hiermee vooruit kan, en dat de situatie zich snel mag oplossen. m.v.g. Jeffrey Wildeboer |
Daniel |
Geplaatst: woensdag 18 November 2009 16:24
tjaa... een zeer vervelend probleem. In de vorige post wordt gezegt dat het niet verlenen van de zor niet pofessioneel is, maar volgens mij is dit juist zeer professioneel. Niet betalen betekend geen dienstverlening. Maar zeer vervelend voor de klant, wie heb je er dus uiteindelijk mee is de vraag? Zou de SVB bellen en daar ook de vraag nogmaals voorleggen en het dilema waar je voor staat aankaarten. Een klant die zorg nodig heeft, maar dit niet meer gaat krijgen als er niet betaald wordt. Het is vaak een zeer moeilijke beslissing om te stoppen met zorg verlenen, maar vaak is dit wel de stap die genomen moet worden voordat instanties doorkrijgen dat je het meent. Bedenkt dat als je voor een baas had gewerkt en je krijgt 2 maanden niet betaald je dan ook zegt, eerst geld en dan kom ik weer werken. op het moment dat je het er dan op aan laat komen kan er opeens veel geregeld worden. Maar nogmaals, zal niet makkelijk zijn, en het is de vraag of je het zover wilt laten komen. |
Gast |
Geplaatst: woensdag 18 November 2009 16:30
Hoi Dank jullie beiden voor je berichtje.Als ik het zorgkantoor bel dan word ik dus afgescheept met het verhaal dat ik hiervoor bij mijn pgb houder moet zijn. Ik vraag me dus af waar mijn rechten zijn als het er op aan gaat komen!!! Ik wil niet stoppen bij deze budgethouder maar ja kan ook niet leven zorgen geld. |
Geplaatst: woensdag 18 November 2009 20:59
Kennelijk heeft de budgethouder wel geld, terwijl de SVB dit niet int. Voorlopig kun je maandelijks een declaratie indienen bij de budgethouder. ( zie voor model www.naar-keuze.nl brochure PGB 2009.) Vervolgens maakt de PGB houder het brutoloon rechtstreeks aan je over en zorg je voor die periode zelf voor de belastingafdracht a 42%. ( De belastingdienst komt vanzelf!). Als de PGB houder dat ook niet wil is die m.i. te kwader trouw. De SVb betaalt rond de 18e van de volgende maand uit,( vandaag dus over oktober) dus als je dan niets ontvangen hebt doe je het als beschreven. Controleer ook of budgethouder alle papieren bij de SVB heeft ingeleverd, ze betalen pas als alles binnen is. Vraag de budgehouder zelf naar de SVB te bellen en daar te vragen wat ze nog missen om tot betaling over te gaan. Als je een uurloon per uur hebt afgesproken moet je werkgever zo'n urenverantwoording wel aan het eind van de maand bij de SVB indienen; de SVB betaalt niet vanzelf. Dat kan rechtstreeks via internet met zijn/haar DIGI D. ( Als die bij de SVB bekend is) Succes! |
|
Geplaatst: woensdag 18 November 2009 22:10
Waarom lees ik nergens in de adviezen om de budgethouder voor te stellen om eens samen na te lopen wat hij gedaan heeft om de loonbetaling te laten plaatsvinden en als die dat niet wil dat je er tussenuit gaat tot je je loon hebt ontvangen? Kan best zijn dat hij niet een machtiging heeft ingestuurd, of zoals hierboven gesteld dat budgethouder te kwader trouw is of het geld al opgemaakt heeft en dat niet wil zeggen. Hier (pgb-houder) werd het bedrag van de declaratie op 18 november via de machtiging geïncasseerd, het kan dan tot een week duren voordat het wordt uitbetaald. Tussentijds uitbetalen gebeurt in de regel niet, dus als je over een week nog geen loon hebt gehad, zal je het ook niet krijgen als je hier zelf niets aan doet. Administratie overnemen lijkt bij veel 'zorgverleners' wel een doel op zich. Dat kan m.i. alleen als er wederzijds vertrouwen is of als er sprake is van een te grote ongelijkheid waar misbruik van wordt gemaakt. |
|
Satto |
Geplaatst: vrijdag 20 November 2009 13:02
Ik heb ook iets dergelijks aan de hand gehad, en ben te lang doorgegaan met werken, zonder geld te krijgen. Steeds andere smoesjes van mijn gehandicapte cliente, todat ik er uiteindelijk achter kwam dat ze het hele pgb zelf opgesoepeert had. Het ging toen over zón slordige 2000 euro. Nooit meer gekregen, ook nooit meer daar gaan werken natuurlijk. En niemand kan iets doen aan dit soort dingen, het zorgkantoor wilde niet eens haar pgb stopzetten wat ze nog over had van de rest van dat jaar. ronduit schandalig. |
Geplaatst: vrijdag 20 November 2009 13:53
Helaas zijn niet alle hulpvragers altijd ter goeder trouw. Het komt gelukkig maar zelden voor maar het is bijna niet bespreekbaar. Het tast namelijk eerder de goede naam van de hulpverlener aan dan die van de klant. Betaald een klant niet en is het pgb geld aan iets anders op gegaan dan heb je een groot probleem. Het is de taak van een hulpverlener zijn klant te beschermen maar niet ten koste van alles. Voor klanten zijn er organisaties die ondersteuning bieden bij conflicten, wat bij veel hulpverleners niet bekent is, is dat je voor ondersteuning als zzp-er ook bij de vakbond terecht kan. Jou probleem is namelijk een werknermers probleem. Je bent wel zelfstandige maar ook in dienst bij je klant. Er is zelfs een speciale afdeling bij de vakbond voor zzp-ers. Dus mocht je lid zijn kan je hun om steun bij het zoeken van een oplossing vragen. Ben je geen lid dan is het het overwegen waard. Jolanda |
|
Geplaatst: dinsdag 08 December 2009 16:27
Hoi allemaal Bedankt voor jullie reacties op mijn verhaal. Ik heb op maandag 30 november bij deze meneer mijn werk neergelegt. Zit dus nu thuis op de uren dat hij eigenlijk hulp heeft van mij. Ik heb diversen keren gebeld met de SVB hoe het zit met mijn tegoed. De ene dag zeggen ze dat het naar mij onderweg is en de andere dag zeggen ze dat er niks komt. Raar verhaal het komt of het komt niet lijkt mij. ik heb mijn werkgever nu gesommeerd het bedrag per direct telefonische over te laten maken op mijn rekening mocht ik dit donderdag niet binnen hebben voor 1500 uur dan geef ik het uit handen aan een incassoburo. Heb ook het zorgkantoor op de hoogte gebracht want hij moest deze week een verantwoordingsformulier inleveren. Volgens hem heeft hij voldoende aan alleen mijn loonstroken van de SVB???? Hoop dat hij alsnog over gaat tot betalen scheelt hem een hoop kosten. |
|
Geplaatst: woensdag 09 December 2009 13:07
Ik lees dat je telefonisch gesommeerd hebt, ik zou dat zeker ondersteunen door een schriftelijke , aangetekende brief. Misschien al te laat maar heb je ook (schriftelijk) een betalingsregeling voorgesteld? Het incassobureau heeft ook harde bewijzen nodig. In hoeverre is er zicht op dat je het via de incasso wel zou krijgen (heb je genoeg bewijs, bedoel ik). Wanneer dat niet het geval is, zou ik zeker de communicatie open proberen te houden. Ik heb een keer iets vergelijkbaars aan de hand gehad, ook overleg met het zorgkantoor gehad. Het enige wat zij konden me bieden was de garantie dat ze een intensieve controle gingen uitvoeren. Op basis van mijn schriftelijke info. Dit heb ik ook in de schriftelijke communicatie naar de budgethouder meegenomen. Uiteindelijk heb ik wel het hele bedrag betaald gekregen. Succes, henriette |
|
Geplaatst: woensdag 09 December 2009 14:17
"Volgens hem heeft hij voldoende aan alleen mijn loonstroken van de SVB???? " Die krijgt/heeft hij in tweevoud, dus vraag om een exemplaar voor Uzelf. Als hij die heeft is er iets mis gegaan wat niet (alleen) aan Uw cliënt ligt. |
|
Omen |
Geplaatst: zaterdag 12 December 2009 20:21
hi, ik heb net gezien dat er een "expertvraag" bestaat. Waarom zou je niet je probleem aan hen voorleggen? succes nemo |
Geplaatst: maandag 14 December 2009 21:58
Hoi Ik heb zeker van de maanden zelf mijn loonstrook wel die heb ik elke keer netjes gekregen maar ja nu de rest nog daar is het ons toch allemaal om te doen we werken allemaal heel hard voor onze clienten en willen daar graag ook ons loon voor krijgen. Ik heb deze meneer diversen keren gebeld een aangetekende brief gestuurd heb hem gemaild maar helaas heb het zelf niet voor elkaar kunnen krijgen. Hoop het incassoburo wel maar zie het eigenlijk nog niet gebeuren. Margre |
|
Geplaatst: dinsdag 15 December 2009 01:17
Margre, " Ik heb diversen keren gebeld met de SVB hoe het zit met mijn tegoed. De ene dag zeggen ze dat het naar mij onderweg is en de andere dag zeggen ze dat er niks komt.." vraag1 Krijg jij die loonstroken van de client of per post van de SVB ? vraag 2 Hij heeft toch de SVB gemachtigd om geld van zijn pgb rekening te halen ? dan moet de SVB toch je loon op je rekening storten ? Ik snap niet waarom de SVB niet uitbetaald ! Het is mij onduidelijk allemaal wat er precies speelt, maar ik vermoed dat de SVB aan deze situatie ook mede-schuldig is. Als je nu es de SVB per email nog es je klachten meld ( dus niet telefoneren ) en vraagt waarom er niet uitbetaald word...dan ben ik benieuwd wat de SVB antwoord.. |
|
Geplaatst: dinsdag 15 December 2009 11:27
Klopt het bankrekeningnummer op de loonstrook met Uw bankrekening? |
|
Geplaatst: dinsdag 15 December 2009 18:43
Hoi Antwoord op vraag 1 is dat ik altijd mijn loonstroken via mijn werkgever van de svb krijg hij krijgt ze opgestuurd en hij gaf hem aan mij De svb mailen heeft totaal geen zin dan krijg je een mail terug dat je dit met je zorgvrager moet oplossen en dat hij contact met hun moet opnemen. Als zorgverlener trek je mooi aan het kortste eind ben ik bang. |
|
Geplaatst: dinsdag 15 December 2009 18:44
Hoi Ja mijn bankrekening klopt ook dus daar zit de fout ook niet volgens de svb ligt de fout bij mijn zorgvrager margre |
|
Annet |
Geplaatst: dinsdag 22 December 2009 12:49
Ik ben me aan het oriënteren over een rechtsbijstandverzekering met incasso. Ik heb hier nog niets over gelezen. Misschien iets om dit soort zaken vóór te zijn? Ik vind het heel professioneel om na 2-3 aanmaningen een incasso-bureau in te schakelen. De tijd van Florence Nightingale is voorbij. En als ik mijn spullen niet betaal komt er bij mij ook een deurwaarde . Annet |
Hulpen in jouw buurt
Kortingen
PGB veel gedoe? Snel, makkelijk en veilig online uw Pgb-administratie doen!
Probeer nu gratis ePGB
Professionele facturen maken? Werk sneller en word professioneel met Factuurdesk!
Probeer 30 dagen gratis Factuurdesk
Probeer nu gratis ePGB
Professionele facturen maken? Werk sneller en word professioneel met Factuurdesk!
Probeer 30 dagen gratis Factuurdesk