bezwaar tegen herindicatie duurt al maanden
Auteur | Bericht |
---|---|
Ina |
Geplaatst: vrijdag 20 November 2009 10:39
Op 27 juli is namens mij bezwaar aangetekend tegen de nieuwe indicatie. Na enkele weken kreeg zij bericht dat de behandeling 10 weken ipv 6 weken zou duren vanwege het grote aantal bezwaarschriften. Vervolgens niets meer gehoord. Medio oktober een e-mail laten sturen waarop een automatisch antwoord kwam dat de beantwoording na het weekend plaats zou vinden. Vandaag nog steeds niets op gehoord. Laten bellen met CIZ: antwoord: u kunt ons het beste per e-mail benaderen, dan krijgt u binnen 2 werkdagen antwoord. Een fijn "kastje naar de muur"-verhaal, maar inmiddels duurt de procedure al bijna 4 maanden en moet ik over enkele maanden alweer een nieuwe aanvraag doen, omdat de indicatie slechts een jaar geldig is. Wat kan ik doen? |
Geplaatst: vrijdag 20 November 2009 11:51
Begin maar met die nieuwe aanvraag, de kans is groot dat die ook langer onderweg is omdat het CIZ veel meer werk heeft dan gebruikelijk door alle herindicaties en bezwaren daarop. Ik zit in hetzelfde schuitje, lagere indicatie, bezwaarschrift moet nog worden ingediend, als dat 10 weken na indienen afgehandeld is, tref je het volgens mij. Twee jaar geleden ook bezwaar gemaakt tegen zo'n herindicatie en dat duurde pakweg 12 weken voordat er een nieuwe indicatie was. Toen was het dus niet extra druk ... |
|
Geplaatst: vrijdag 20 November 2009 17:23
Ina, zou je het zorgkantoor in jouw regio niet kunnen vragen je te helpen ? ben je lid van Per Saldo ? www.pgb.nl ken je de Ango ? www.ango.nl die hebben ook adviseurs, ik denk dat je het alleen niet red in de bureaucratie, zoek hulp desnoods van de huisarts, Mee, Buro van rechtshulp etc |
|
Ina |
Geplaatst: vrijdag 20 November 2009 22:55
Per Saldo doet niets voor een individu tenzij je een duur lidmaatschap hebt of 90 euro per uur betaalt, MEE mag niets voor me doen omdat ik een psychiatrische grondslag heb. Mijn begeleidster heeft inmiddels een afspraak voor een telefonische hoorzitting kunnen maken. Duurt nog weer anderhalve week. Vanaf half oktober heeft zij alleen maar gesteggel gehad in de zin van "brieven zijn niet ondertekend, dus daar kunnen we niets mee" (handig nadat het advies is dat je alleen via e-mail kunt communiceren), vervolgens beweren ze dat ik geen machtiging heb afgegeven voor haar om namens mij het bezwaar te behandelen, allemaal vertragingstactieken. Wacht nu eerst 2 december maar even af. |
Geplaatst: zaterdag 21 November 2009 02:08
Wat je schrijft over MEE klopt alvast niet. Die hebben allemaal doelgroepen op psychiatrische grondslag volgens hun site. Zie http://www.mee-ijsseloevers.nl/viewpage.asp?pag_id=22070 Wel hebben ze een summierder omschrijving van hun aanbod dan de MEE in mijn woonplaats. Die blijkt apart aan te geven dat ze ook kunnen begeleiden bij aanvraag PGB of bezwaarschrift. Dat is in meer plaatsen zo. Waarom dat dan in Zwolle niet zo zou zijn? Nou heb ik een nogal negatieve houding tegenover dit soort instanties, maar uit wat je schrijft leid ik af dat het nog wel negatiever kan. Het is één en al commentaar op zaken die je voor een groot deel zelf in de hand hebt: Je hebt bezwaar moeten maken bij het CIZ in je woonplaats. Dan kun je daar volgens mij naartoe gaan, of anders je begeleidster. Je hebt een ontvangstbevestiging gehad van je bezwaar, schrijf je. Dan staat daar toch een naam boven en vraag je toch naar die persoon als je belt hoe het ermee staat? Als het zoveel weken langer duurt dan gemeld - en je hoort niets - zoek je toch uit wat je kunt doen om erachter te komen wat er aan de hand is? Op die site staat allerlei uitleg over belangenorganisaties enz. Je neemt ook hier geen goed advies aan. Is jullie taakverdeling wel duidelijk, is je begeleidster wel geschikt, ben jij zo moeilijk? Bij mijn vorige bezwaarschrift zal men zich ook wel eens achter de oren hebben gekrabd over wat er in stond en de afhandeling werd tot 2 x toe uitgesteld, maar daar werd wel netjes een brief over verstuurd en over gebeld vanuit het CIZ. Dezelfde ambtenaar heeft alles afgehandeld zodat ik geen kastjes en muren heb gezien buiten dat uitstel. Dan lijkt het me sterk dat je na 4 maanden nog geen contact, huisbezoek of ander gesprek met zo iemand hebt gehad. |
|
Geplaatst: zaterdag 21 November 2009 04:51
Ina schrijft : Per Saldo doet niets voor een individu tenzij je een duur lidmaatschap hebt of 90 euro per uur betaalt... Het basislidmaatschap van Per Saldo kost maar € 36,00 per jaar (tarief 2009) Wat ik me wel afvraag: je hebt een budget voor ondersteunende begeleiding, waarom is dit niet voldoende ? Bij een bezwaar zou ik aangeven hoeveel uren je begeleiding nodig denkt te hebben en waarvoor. Heb je een begeleider via een PGB buro ingehuurt of ? En betaal je die volgens de gangbare normen ? redelijk is 25 a 35 euro per uur. er zijn mensen die 20 euro betalen per uur maar er zijn er ook die 80 euro per uur aan iemand van een PGB buro betalen , tja dan is je PGB geld gauw op ! |
|
Ina |
Geplaatst: zaterdag 21 November 2009 10:59
Jammer dat iemand vind dat ik negatiever ben dan de organisaties waar ik over schrijf. Kennelijk zijn er mensen met betere ervaringen. Fijn voor hen. Telefonisch en bezoekcontact is door het CIZ in Zwolle afgehouden. Bij divers telefonisch contact werd alleen de mogelijkheid tot e-mailcontact geboden en daar werd diverse keren niet op gereageerd en wordt het dus ook niet duidelijk wat er aan de hand is. Inmiddels lijkt, na een boze mail van mijn begeleidster, eindelijk het proces op gang te komen. Waarschijnlijk is mijn bezwaar gewoon ingewikkeld, omdat een deel van mijn aanvraag is afgewezen omdat het onder "behandeling" zou vallen (en dus door de zorgverzekering moet worden betaald) en de zorgverzekering zegt dat het geen behandeling is die uit de basis- of aanvullende verzekering betaald kan worden. Kortom: ook een gat waar ik inval, omdat de regelgeving niet op elkaar aansluit. Dat was natuurlijk ook te verwachten toen ze de begeleiding van psychiatrische patienten over meerdere hokjes en instanties gingen verdelen, waarbij de grensactiviteiten altijd in het andere hokje hoort. MEE heeft mij letterlijk gezegd niets voor mij te mogen doen i.v.m. mijn psychiatrische grondslag. Per Saldo doet alleen iets voor een individu, en dan maximaal 3 uur per jaar, bij een lidmaatschap van 56 euro per jaar. Ik heb ook bij Per Saldo aangeklopt. Mijn begeleidster is zeer capabel. Ik mis zelf, als gevolg van mijn psychische beperkingen, de mogelijkheden om echt actie te ondernemen. Op momenten dat ik goed in mijn vel zit, zoals nu een paar dagen, ben ik strijdbaar en zoek ik wel even van alles uit. Ik mis de mogelijkheden om daar langere tijd energie in te steken. |
Corina |
Geplaatst: zaterdag 04 December 2010 11:10
Hoi Ina; Ik begrijp wat je bedoelt. We zitten nog steeds in hetzelfde schuitje... Veel sterkte! Groetje Corina |
Pim |
Geplaatst: zaterdag 04 December 2010 19:01
Beste Corina, Het bericht waar u op reageerde is meer dan een jaar geleden geschreven. Ik heb het vermoeden dat uw bemoediging ofwel niet meer gelezen word of dat de situatie ondertussen behoorlijk gewijzigd is. Met vriendelijke groet, Pim van der Most MostCare |
Geplaatst: donderdag 09 December 2010 21:27
4 maanden, dat is nog niks. wij zijn al 1,5 jaar bezig met het bezwaar. Dit ligt nu bij de rechtbank, maar inmiddels wel een hogere indicatie gekregen van CIZ. |
|
Geplaatst: zaterdag 11 December 2010 16:02
Sinds oktober 2010 is mogelijk om een bestuursorgaan, in dit geval het CIZ, ingebreke te stellen, als zij te lang doen over het nemen van een beslissing (ook een beslissing op bezwaar). Als de wettelijke termijn is verstreken en u krijgt geen bericht dat het langer op zich laat wachten, stuurt u een brief en geeft hen nog twee weken de tijd alsnog te beslissen. Na die twee weken is het CIZ u de eerste twee weken een bedrag van € 20,00 per dag verschuldigt, de volgende twee weken € 30,00 per dag en de daarop volgende twee weken € 40,00 per dag. In totaal kan dat oplopen tot een bedrag van € 1260,00. Misschien is dat net het zetje wat nodig is om alsnog snel een beslissing te nemen. Veel succes iedereen!!! |
Hulpen in jouw buurt
Kortingen
PGB veel gedoe? Snel, makkelijk en veilig online uw Pgb-administratie doen!
Probeer nu gratis ePGB
Professionele facturen maken? Werk sneller en word professioneel met Factuurdesk!
Probeer 30 dagen gratis Factuurdesk
Probeer nu gratis ePGB
Professionele facturen maken? Werk sneller en word professioneel met Factuurdesk!
Probeer 30 dagen gratis Factuurdesk