1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

Aansprakelijkheidsverzekering? | EXPERTVRAAG

Auteur Bericht
Nationale Hulpgids team Geplaatst: vrijdag 20 November 2009 13:35
[b:5b4ad75317]Vraag van Saskia[/b:5b4ad75317]
Als ik begin met zelfstandig werken, zeg mijn baan op, en werk niet meer dan 3 dagen per week, dan ben ik géén ondernemer. Volgens de informatie op de site hoef ik dan geen aansprakelijkheidsverzekering en arbeidsongeschiktheidsverzekering af te sluiten en hoef ik de inkomsten alleen op de belastingaangifte op te geven als "overige inkomsten". Klopt dit? Zo ja, waarom? Ik kan toch aansprakelijk worden gesteld bij bepaalde ongelukken? En moet ik van tevoren een overeenkomst opstellen met de zorgvrager, zijn daar voorbeelden van? Ik lees veel over freelance vpk, maar kan niets vinden over vpk die minder werken.

[b:5b4ad75317]Antwoord Experts[/b:5b4ad75317]
Als je op de site van de belastingdienst (www.belastingdienst.nl/zakelijk/ondernemen_ondernemerworden/) gaat lezen wat de voorwaarden zijn om aangemerkt te worden als zelfstandig ondernemer kan je lezen dat het absolute uren criterium is losgelaten. Afhankelijk of je door de belastingdienst wordt aangemerkt als zelfstandig ondernemer kan je werkzaamheden ook opgeven als werkzaamheden uit overige inkomsten. Als je dus weinig uren werkt en daardoor dus ook minder inkomsten hebt kan het zijn dat de belastingdienst je niet aanmerkt als ondernemer maar als freelancer. Als je twijfelt wat jouw status is kan je het best contact opnemen met de belastingdienst.

Voor veel zelfstandigen is het wenselijk om een VAR winst uit onderneming te hebben omdat er dan minder risico’s zijn voor jouw cliënten. Ook moet je als zelfstandige altijd een aansprakelijkheidsverzekering afsluiten je bent immers zelf aansprakelijk voor de uitgevoerde zorg en eventuele ongelukken die voortvloeien uit de verleende zorg. Een arbeidsongeschiktheidsverzekering is niet verplicht is een afweging die je zelf moet maken. Vaak is men hier terughoudend mee omdat er wordt gezegd dat een arbeidsongeschiktheidsverzekering erg duur is. Er zijn echter al mogelijkheden je hier toch voor te verzekeren en echter niet heel duur zijn.

Ook moet je een contract/zorgovereenkomst afsluiten met de zorgvrager om afspraken en verplichtingen naar elkaar vast te leggen. Voor overeenkomsten kan je kijken op de site van Per Saldo of de SVB, hier zijn standaard contracten te vinden. Ik hoop dat ik jouw vragen naar tevredenheid heb kunnen beantwoorden en wens je veel succes!

----------------------------------------------------------------------------------
Deze dienst wordt aangeboden in samenwerking met het bijscholingscentrum: www.bijscholingscentrum.nl

Met deze gratis dienst van ZoekPgbZorg wordt 12 weken geëxperimenteerd. Op basis van de feedback van gebruikers besluiten we of na 12 weken de dienst blijven aanbieden. Op deze vragen kan niet worden gereageerd op het forum. [url=https://www.nationalehulpgids.nl/zoek-pgb-zorg/vraag-experts.html]Stel nu je vraag aan de experts>>[/url]

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.