1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

frequentie

Auteur Bericht
Geplaatst: zondag 22 November 2009 10:41
Vraag Elly,
als je 3 of 4 dagen in de week 1 uur bij dezelfde PGB houder werkt heeft dat consequenties? Ik heb gehoord dat je dan problemen kan krijgen. Wie weet hoe het precies zit?
Geplaatst: zondag 22 November 2009 12:46
Je kunt altijd problemen krijgen als je bij iemand werkt.

Om hier wat zinnigs over te zeggen is meer informatie nodig over wat voor problemen je bedoelt (schade is zo gemaakt; regels belastingen als bijbaan? werk je in loondienst of als zelfstandige?) .
Geplaatst: maandag 23 November 2009 14:52
vraag Elly,
ik begeleid momenteel 4 dagen per week 1 uur per dag een client. Nu heb ik gehoord dat dat niet zou mogen. Dat het PGB dan in gevaar zou komen bij de client of dat ik problemen krijg. Ik ben freelancer dus ik geef mijn uren gewoon op aan de belasting. Weet iemand of er regelingen zijn met betrekking tot de hoeveelheid dagen en/of uren die je bij een client met PGB mag werken? Moet de client extra regelingen treffen met betrekking tot belastingen enz?
Geplaatst: maandag 23 November 2009 15:03
Die regelingen zijn er niet. Heeft ook niets met de hoogte van PGB te maken.
Let op, dat je het geen behandeling noemt, dan wordt het afgewezen.
Als je bij de kamer van koophandel staat ingeschreven kun je dit zo doen.
Zo niet dan heb je een normaal dienstverband met alle toepasselijke werknemersverzekeringen van dien.
Als opdrachtgever dat regelt via de SVB dan komt dat helemaal goed.
Zie op de site van de SVB voor het juiste contract.
Pim Geplaatst: maandag 23 November 2009 21:12
Beste Elly,

Je bent zelfstandig ondernemer dus dan geld voor jou niet de regeling dienstverlening aan huis welke voorschrijft dat je maximaal 3 dagen in de week bij eenzelfde werkgever aan de slag kan in loondienst.

Wel geld de verplichting van de belastingdienst dat je 3 klanten moet hebben en dat GEEN van je klanten meer dan 50% van je totale jaaromzet mag opbrengen.

Er zijn dus zeker wel grenzen aan wat je mag doen bij eenzelfde klant. Maar dat geld vooral op de langere termijn en als je er geen andere klanten in dezelfde orde van grootte erbij hebt.

Wees dus alert dat je voldoende klanten hebt en dat je totaal omzet niet voornamelijk word bepaald door een klant dan is er niets aan de hand (het zou niet alleen een groot bedrijfsrisico zijn, maar ook een risico bij boekenonderzoek dat mogelijk later plaatsvind van de belastingdienst.)

Met betrekking tot de verzekeringen: jij bent de ondernemer dus jij draagt het gros van de risico's. Jij hebt bedrijfsWA en rechtsbijstandverzekering nodig, aan te raden is een arbeidsongeschiktheidsverzekering af te sluiten. Jij betaalt voor je eigen ziekte en voor de uren die de klant niet afneemt als deze ziek is, je betaalt je eigen cursussen en je betaald zelf je pensioen (als je dat wilt). De klant betaald slechts een uurtarief en hoeft feitelijk verder geen verzekeringen of andere zaken te regelen (wel verantwoording van het budget achteraf middels jouw facturen en een betalingsbewijs, maar dat is ook nodig als je in loondienst zou zijn bij deze klant).
Ik hoop dat zo al je vragen zijn beantwoord, mocht je er nog meer hebben of nog verder willen doorvragen, schroom niet.
met vriendelijke groet,

Pim van der Most
MostCare

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.