Hoe krijg ik mijn juridisch-fiscale basis als PGB'er rond?
Auteur | Bericht |
---|---|
Pal |
Geplaatst: donderdag 26 November 2009 15:10
Hallo, Ik ben sinds kort begonnen met PGB werk en ben bezig om nog voor dit jaar de benodigde papieren rond te krijgen. Ik heb uiteraard bij de Belastingdienst een VAR-Overeenkomst besteld (en met de client afgehandeld). Maar nu moet ik mij nog als freelancer laten registreren. Ik wordt echter in de war gebracht door hoe dit precies te doen. De Belastingdienst zegt dat ik mij als zelfstandig ondernemer moet laten inschrijven bij de KvK (en stuurt mij het formulier "Opgaaf Startende Onderneming", terwijl een collega mij zegt dat ik juist weer een "Freelance Contract" nodig heb. Maar noch Ik noch de BD hebben een idee wat hij daarmee bedoeld. Wie kan mij inzicht geven in hoe verder te gaan? |
Pim |
Geplaatst: donderdag 26 November 2009 23:06
Beste Pal, Als ondernemer, maar ook als vrijgevestigd hulpverlener, moet je ingeschreven staan VOORDAT je een VAR WUO verklaring kan aanvragen bij de belastingdienst. Je bent dan een zelfstandig ondernemer zonder personeel (ZZP-er), Freelancer, kleine zelfstandige of hoe je dit ook maar wilt noemen. De VAR verklaring is voor de klant een bewijsstuk dat jij als ondernemer werkt (VAR WUO - Winst Uit Onderneming), deels als ondernemer en deels in loondienst (VAR ROW - Resultaat Overige Werkzaamheden) of geheel in loondienst bent (VAR Loon). Het is een belangrijk document wat overigens niet vaak word gevraagd maar wat de klant inzicht geeft of hij/ zij werkgeverslasten verschuldigd is (alleen bij VAR WUO heeft de klant zekerheid hierover, anders zal deze met logisch nadenken en goede contractuele afspraken dit moeten vastleggen). De belastingdienst controleert overigens jou aanvraag pas achteraf (soms jaren later) en kan dan tot de conclusie komen dat deze onterecht is verstrekt, met alle risico's die dan bij jou worden neergelegd. Maar naast de VAR WUO is zeker het freelance contract (oftewel het contract ter bevestiging van de opdracht) wel belangrijk om af te sluiten. JIJ bepaalt wat er in dat contract komt. Regel hierin wel allerminst de belangrijke zaken als wat jij bij een klant wel en niet aan werkzaamheden doet, aansprakelijkheid, schaderegeling, klachtenafhandeling, factuurbetaling en wat er gebeurt bij wanbetaling. Er zijn standaard formulieren voor. Maar je kan dit ook zelf maken. Laat er eventueel een juridisch expert naar kijken om te checken of het inderdaad bij problemen voldoende houvast bied. Verder kan ik je alleen maar sterk aanbevelen om een goed ondernemingsplan te schrijven, zodat je exact weet welke doelgroep jij hebt, waar je die vind en hoe je die het beste kan benaderen. Daarnaast zou ik je aanraden boeken te lezen over marketing (pas een boek genaamd Calimero Marketing 2.0 gelezen, echt een aanrader!), netwerkbijeenkomsten te bezoeken (maar wees hier wel kritisch in wat jou echt iets oplevert) en jezelf goed in de markt te zetten als ondernemer via internet en via andere kanalen. met vriendelijke groet, Pim van der Most MostCare |
Hulpen in jouw buurt
Kortingen
PGB veel gedoe? Snel, makkelijk en veilig online uw Pgb-administratie doen!
Probeer nu gratis ePGB
Professionele facturen maken? Werk sneller en word professioneel met Factuurdesk!
Probeer 30 dagen gratis Factuurdesk
Probeer nu gratis ePGB
Professionele facturen maken? Werk sneller en word professioneel met Factuurdesk!
Probeer 30 dagen gratis Factuurdesk