Mijn partner als zorgaanbieder??
Auteur | Bericht |
---|---|
Denise |
Geplaatst: donderdag 03 December 2009 14:50
We hebben voor mijn partner PGB aangevraagd en nu zit ik met de volgende vraag Ik ben zelf werkzaam als begeleidster via een PGB Bureau. Is het mogelijk dat ik mijn partner zelf ga begeleiden? Omdat mijn partner meer zorg nodig heeft als ik hem kan geven (doordat ik dagelijks werk) wil ik minder gaan werken,zodat ik hem kan begeleiden, Ik wil alleen weten of dit toegestaan is. Ik ben een gediplomeerd Begeleidster. Hopelijk kan iemand mij hier antwoord op geven. groetjes denden |
Geplaatst: vrijdag 04 December 2009 10:27
In principe mag een familielid in dienst werken voor een partner dus waarom niet. Maar de begeleiding is gewijzigd miv 1-1-2010 en misschien ook de regelgeving? Als ik het goed heb vervalt het verschil tussen activerende- en andere begeleiding en blijft er maar één soort bestaan. Aangezien er een herindicatie plaats vindt zijn de regels veranderd (want waarom anders herindiceren?) en die ken ik niet. Misschien persaldo? Groetjes Puran. |
|
Pim |
Geplaatst: vrijdag 04 December 2009 11:49
Beste Denise (Denden), Het is toegestaan en volledig legaal om je eigen familieleden, partner, aangetrouwde familie, vrienden, kennissen of buren te helpen bij zorg die ze nodig hebben en dan uitbetaald worden via Persoons Gebonden Budget. Een diploma is niet nodig, maar wel prettig voor degene die de zorg ontvangt. Het uurloon is volledig in overleg tussen hulpverlener en hulpvrager. (ik heb ook wel eens van budgethouders gehoord die 100 euro per uur betaalden in bepaalde situaties) Zorg dat je een duidelijk contract opstelt (je kan een standaard exemplaar via de website van de Sociale Verzekerings Bank opvragen ( http://www.svb.nl ) en zorg maandelijks voor een urenverantwoording. Het meest praktisch is bovendien om een aparte rekening te hebben (waar jullie eventueel beide toegang toe hebben) waar het PGB geld op gestort word. Daarmee houd je het prive geld en PGB uit elkaar om het overzichtelijk te houden. De keuze is aan jullie. Je kan het volledige PGB budget gebruiken om jezelf te betalen. Ook kun je kiezen om slechts datgene wat je aan inkomstenverlies hebt door dat je deze hulp geeft uit te betalen en de rest te gebruiken voor aanvullende professionele hulp. De verschillende vormen van hulp die mogen worden ingekocht volgens de indicatie mag je overigens volledig door elkaar gebruiken, het is toegestaan om alles op een van de genoemde onderdelen te gebruiken (bijvoorbeeld alles voor begeleiding individueel) en om het te gebruiken voor een van de zeven onderdelen als deze niet specifiek zijn genoemd (behalve voor verpleging). Het kan dus zijn dat je geen persoonlijke verzorging in je indicatie hebt staan maar daar wel budget voor wilt gebruiken. Dat mag en kun je veilig verantwoorden zonder problemen achteraf. Er is bovendien geen verplichting PGB geld te gebruiken. Als je geld overhebt aan het einde van de indicatie of als je er verantwoording over moet afleggen moet je het restant terugbetalen (hoewel een klein deel niet hoeft te worden verantwoord, en dus vrij te besteden is). Overigens is ondersteunende en activerende begeleiding al per 1 januari 2009 omgezet in Begeleiding. Dit word in de toekomst een Zorg Zwaarte Pakket maar is nu nog in klasses verdeeld. met vriendelijke groet, Pim van der Most MostCare |
Michel |
Geplaatst: maandag 07 December 2009 10:28
Het is inderdaad mogelijk een deel van de PGB aan uzelf uit te keren. Voor meer informatie kunt u zich wenden tot mijn profiel: Bijdehand-budgetbeheer - Michel Branderhorst |
Geplaatst: dinsdag 08 December 2009 14:09
Het zorgkantoor geeft regelmatig voorlichtings dagen om tekst en uitleg te geven over het hoe en wat te doen met een pgb. Hier wordt je veel wijzer van. Je kunt tevens tussendoor vragen stellen. |
Hulpen in jouw buurt
Kortingen
PGB veel gedoe? Snel, makkelijk en veilig online uw Pgb-administratie doen!
Probeer nu gratis ePGB
Professionele facturen maken? Werk sneller en word professioneel met Factuurdesk!
Probeer 30 dagen gratis Factuurdesk
Probeer nu gratis ePGB
Professionele facturen maken? Werk sneller en word professioneel met Factuurdesk!
Probeer 30 dagen gratis Factuurdesk