1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

vraagje over opbouw vrije uren

Auteur Bericht
Bernadette Geplaatst: donderdag 03 December 2009 23:04
hallo kan iemand of meerderen mij het uitleggen ik heb nl 2 pgb adresjes

pgb adres 1 ::uurloon 15 euro en opbouw 1 vrije uur na 13 gewerkte uren pauze doorbetaald :D
pgb adres 2 ::uurloon 13,25 en zegt dat ik geen recht heb op vrije uren en pauzes niet doorbetaald :x
wie kan mij vertellen wie het bij het goede eind heeft zit nogal verschil tussen
en mischien is het wettelijk geregeld dus als iemand mij hier mee kan helpen

mijn dank zal groot zijn groetjes
Pim Geplaatst: vrijdag 04 December 2009 11:32
Beste Bernadette (in uw profiel staat overigens een wat aparte voornaam),

De afspraken die u maakt met de individuele zorgvrager en vastlegt in contracten zijn bindend voor beide partijen.
Wel is het zo dat u in loondienst valt onder de regeling dienstverlening aan huis (zie deze website: http://home.szw.nl/index.cfm?menu_item_id=13763&hoofdmenu_item_id=13826&rubriek_item=391842&rubriek_id=391818&set_id=2973&doctype_id=6&link_id=122550 )

Er gelden een aantal belangrijke voorwaarden, zie daarvoor bovenstaande website. Het contract met PGB houd(st)er nummer 2 dient daarom herzien te worden.
Wel of niet doorbetaald worden tijdens pauze is aan u om dit te onderhandelen en uiteindelijk af te spreken.
Word u echter niet doorbetaald dan heeft u ook recht op het fysiek weggaan uit huis van de PGB houd(st)er voor de periode van de pauze. Als u word doorbetaald kan de zorgvrager u verplichten aanwezig te blijven.
met vriendelijke groet,

Pim van der Most
MostCare
Grietje Geplaatst: zaterdag 05 December 2009 21:46
hallo bernadette,

wat pim schrijft klopt niet helemaal, hij schrijft dat je op die site kan lezen wat je rechten zijn, maar dat gaat niet over pgb, de uren die je werkt en het afgesproken uurloon zijn per pgb houder verschillend. als je met je pgb ouder hebt afgesproken dat je vakantie uren krijgt dan is dat mooi meegenomen want de meeste doen dat niet.

gr grietje
Pim Geplaatst: zondag 06 December 2009 13:36
Beste Grietje,

Waar jij aan refereert is dat een deel van de zorgvragers niet op de hoogte is van de geldende regelgeving en dat controle zeer minimaal/ praktisch volledig afwezig is.

Er staat vrij uitdrukkelijk op de website in mijn eerdere bericht dat de regelgeving OOK geldt bij PGB dienstverlening. Dat veel zorgvragers de regels niet naleven en net doen alsof ze geen officiële werkgever zijn is een ander verhaal (overigens vaker uit onwetendheid dan uit onwil).

Je hebt RECHT op vrije uren als je in loondienst bent. Ook als de zorgvrager daar liever niet voor wil betalen.
met vriendelijke groet,

Pim van der Most
MostCare
Elly Geplaatst: maandag 07 December 2009 15:07
Je zou je contracten met beide PGB-houders kunnen nakijken.
Het is nl. mogelijk om een uurloon af te spreken incl. vak. uren, maar er kan ook een keuze gemaakt worden voor een uurloon excl. vakantie-uren.
Indien je uurloon excl. vakantie-uren is bouw je inderdaad per 13 gewerkte uren 1 uur vakantie op, indien je uurloon is afgesproken incl. vakantie-uren bouw je geen vakantie-uren meer op. Deze laatste optie wordt in de meeste gevallen gebruikt.
Het is mede aan de zorgverlener om hiermee in de onderhandelingen over het uurloon rekekning mee te houden.
Daniël Geplaatst: woensdag 09 December 2009 18:43
Beste zorgverlener,

Beide contracten zijn juist, het is net wat je afspreekt.

Ik vraag aan een zorgverlener wat hij of zij wil verdienen netto/bruto. Het uurloon wat gevraagd wordt verhoog ik dan met 8% vakantiegeld en 7,69% voor afkoop van de vakantie uren omdat ik als zorgvrager niet wil bijhouden wanneer er 13 uur is gewerkt en wanneer er vrij wordt genomen. Nu heb ik het over de drie dagen regeling, het ligt weer anders als er een ander soort contract gesloten wordt (bv. freelance of bij dagelijkse zorg etc.), dan gelden er weer andere regels.

Als ik een tip mag geven op de site van de SVB vind je de standaardcontracten, download deze en je kan rustig van te voren zien wat de regels zijn en voorbereiden op de onderhandelingen over het salaris, zodat je niet met verassingen achteraf te maken krijgt

groet,

Ben

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.