1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

uurtarief pgb verzorger in loondienst?????

Auteur Bericht
Geplaatst: dinsdag 08 December 2009 11:20
Ik kan gaan werken bij een bureau dat ook PGB s verzorgt. Ik word geacht te doen: huisbezoek, zorgplan maken , verslaglegging, administratie. Ik ben een doorgewinterterde HBO plusser. Ik ben 57 jaar. Mijn laatste baan was er een in het voortgezet onderwijs. Mijn vraag is: wat is een redelijk salaris in loondienst. Er wordt mij 11 euro bruto geboden. Maar dat vind ik echt te erg. Wie heeft ervaring, dan wel informatie hierover? dank kitty.
Geplaatst: dinsdag 08 December 2009 11:47
ik heb zelf ruim 13 jaar een pgb maar raad niemand aan met dergelijke pgb buro's in zee te gaan

11 euro bruto is schandalig weinig...
en dan vragen ze aan de pgb houder 40 a 50 euro per uur of meer,,,
ja het buro maakt ook kosten , verzekering, overhead etc ...

dus denk na .. : zou je wel met dat pgb buro in zee gaan ?

succes,
johan
Marcel Geplaatst: dinsdag 08 December 2009 12:00
Direct van een zorgvrager (PGB houder)

Het ligt aan het bedrag wat de PGB houder wordt verstrekt. Daarop berekend hij/zij wat hij/zij kan betalen.

In de ABWZ zijn de tarieven hoger maar voor de PGB gelden andere lagere tarieven.

Meestal gaat het bij de PGB budget houder erom hoeveel geld hij/zij tot zijn beschikking heeft..

Maar voor HBO opleiding! Als je deze hebt afgemaakt. Staat een bruto bedrag zevenentwintig euro en vijftig cent bruto exclusief reiskosten. Ligt aan of je nog meer te bieden heb gaat het tot tweeëndertig euro bruto. Dat is ongeveer wat je in een ABWZ instelling krijgt betaald. Het bedrag van dertien euro is meer het bedrag voor dagbesteding bruto exclusief reiskosten.
Pim Geplaatst: dinsdag 08 December 2009 15:19
Geachte mevrouw Kierkels,

Waar u op doelt is welke CAO u kan napluizen waar de juiste loonschalen worden genoemd. Dat zijn zowel de CAO gehandicaptenzorg als de CAO GGZ (afhankelijk van welke doelgroep uw werkgever bedient)
Het werk dat u gaat doen valt onder de noemer ambulant persoonlijk begeleiderschap (wordt ook geregeld anders genoemd). De HBO werk- en denkniveau zijn daarbij nodig om - eventueel - woonbegeleiders (MBO geschoold en voor meer praktische werkzaamheden) aan te kunnen sturen, zorgplannen te kunnen maken en voor de zorgvrager een prettig leefklimaat te kunnen verzorgen in nauw overleg en naar wens van deze zorgvrager.

Hier staat FWG 45 voor als beloning. Met ervaring en afgeronde studie komt het bedrag tussen de 16 en 18,50 euro per uur uit (2200 - 2500 euro bruto per maand). Dat is CAO technisch vastgelegd en daar mag een PGB bureau dus niet onder gaan zitten, aangezien de CAO sectorbreed bindend is.
Hoe Marcel (Natuurmens) komt op 27,50 euro bruto per uur is mij onduidelijk.

Wel is de vereiste dat de ervaring is opgedaan in de branche waarin u werkzaam gaat worden of dat u in een verwante soort van werk deze ervaring hebt opgebouwd (anders geld dat u geen ervaring heeft). Het is aan de werkgever te accepteren of de HBO studie mocht deze niet relevant zijn wel in aanmerking komt voor aanname.
Betalen onder HBO niveau bij een aantoonbaar afgeronde studie mag niet.
Let wel op: dit is informatie zoals ik die ken. Het is belangrijk deze informatie wel zelf te controleren.
met vriendelijke groet,

Pim van der Most
MostCare
Michel Geplaatst: dinsdag 08 December 2009 21:48
Er wordt erg veel gediscussieerd over het uurloon wat men mag vragen, maar voor ons (Bijdehand-Budgetbeheer) is het belang van de zorgvrager groter dan het salaris wat iemand wil verdienen. Wij richten ons op zorg vanuit de directe omgeving. Dat is goedkoper en prettiger voor de zorgvrager. Bovendien komen e geen kosten bij voor enig zorgbureau, behalve de advies- en administratiekosten. Samen met de zorgvrager kijken wij wat hij/zij nodig heeft en zoeken dan of dit door familie of vrienden geboden kan worden. Uiteraard tegen een redelijke betaling, maar altijd goedkoper dan wanneer er een CAO aan te pas komt!
Judith Geplaatst: zaterdag 02 Januari 2010 20:24
wat ik nou zo jammer vind is dat er nooit netto of bruto achter de getallen staat. Nu weet ik nog niks.
Ik heb een afgeronde hbo opleiding, 10 onderwijservaring, ik ben 35, ik heb 2 jaar ambulant begeleiders ervaring en 2 jaar ervaring op een woongroep opgedaan.
Ik wil nu mijn diensten aanbieden en schommel tussen inhaligheid en wat is nu eigenlijk normaal. De post van meneer pim vindt ik persoonlijk nog het meest normaal klinken. Maar ik wil dan wel graag die 16 euro netto verdienen.
Volgens mij ligt het er ook maar aan of je ondersteunt of activerend begeleidt, of je maar een paar uur komt werken of meerdere dagen en last but not least, hoeveel de mensen zelf aan PGB ontvangen. Als ze dat goed hebben aangevraagd en de functie goed hebben omschreven, is dat een jaarbedrag. Willen ze daar meerdere mensen voor, of alleen jou? Dat nog verdelen over het aantal uren dat je komt, dan kom je volgens mij op een uurloon uit?
Of zit ik er nu naast?
Lastig hoor.
Je wilt de mensen geen poot uitdraaien, maar er zelf ook niet slechter vanaf komen dan hoeft.
Pim Geplaatst: zaterdag 02 Januari 2010 23:39
Beste Judith,

Als u in loondienst gaat bij een PGB houder kan u gerust 18 euro per uur vragen en krijgt u dit waarschijnlijk bijna netto uitgekeerd. U moet dan zelf aan het begin van het jaar aangifte doen bij de belasting en betaald dan afhankelijk van uw totaal inkomen een deel belastingen daarover en heffing vanwege zorgverzekeringswet. (over kleine bedragen overigens helemaal niets).

Laat u eens informeren hierover door de Sociale Verzekerings Bank. Deze zijn de instantie die de verloning doet voor vele PGB houders. http://www.svb.nl
met vriendelijke groet,

Pim van der Most
MostCare
Alida Geplaatst: maandag 04 Januari 2010 15:54
Als ik 18 euro per uur vraag, krijg ik dat inderdaad uitbetaald, maar netto wordt dat toch echt veel minder (ik ga ervan uit dat ik een redelijk deel moet afdragen aan de belastingdienst, aangezien ik een behoorlijk bedrag verdien op deze manier).
Daarnaast wil ik mij verder ontwikkelen (heb overigens een wo-studie afgerond), door het doen van cursussen, zodat ik ook betere zorg kan bieden.

Ik vind het erg moeilijk te bepalen wat een reëel bedrag is, ook weer van twee kanten, ik wil zorgvragers geen poot uitdraaiien, maar ook zelf inkomsten hebben die passen bij mijn werk en expertise (en anderzijds ook niet al te veel potentiele cliënten mislopen door een te hoog vraagtarief).
Gast Geplaatst: vrijdag 08 Januari 2010 17:43
{deleted by moderator}

Er is mij geen PGB bureau bekend die de CAO van de GGZ of van de GVZvolgt en daar bij "aangesloten" is. Niet relevant dus.

M.b.t. tot de FWG is opleidingsniveau maar slechts in beperkte mate van toepassing. Met name naar boven.

FWG staat voor Functie Waardering Gezondheidszorg. Het gaat dus om de Functie en niet (louter) om de opleiding. Alhoewel er natuurlijk wel minimale eisen aan de opleiding zijn.

In een functie waar MBO gewaardeerd en gevraagd wordt krijg je je eventuele HBO opleiding niet gewaardeerd in een hoger salaris.

Terug naar de oorspronkelijke vraag: dat lijkt mij een schrikbarend laag bedrag.

Deskundig opgeleide en ervaren mensen die ik inhuur krijgen al minimaal 15 tot 25 Euro per uur.
Afhankelijk van opleiding en ervaring.
Pim Geplaatst: vrijdag 08 Januari 2010 21:16
Beste Gast

Een CAO is collectief en daarvoor hoeft een werkgever niet 'aangesloten' te zijn. Hij is voor de gezondheidszorg bovendien algemeen bindend verklaard
Elke werkgever heeft zich in principe hieraan te houden als minimum. Wat meer betaald word is aan de werkgever.
Mogelijk kunt u in het vervolg uw verhaal wat meer onderbouwen als u denkt dat dit anders is? Ik ervaar het namelijk als storend als iemand roept dat mijn informatie niet juist is maar dit niet onderbouwt. Een ondertekening van uw bericht zou bovendien welkom zijn.

Informatie over cao's en algemeen verbindend verklaren ervan.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Collectieve_arbeidsovereenkomst

informatie over algemeen verbindend verklaarde CAO's
http://overheidsloket.overheid.nl/index.php?p=product&product_id=1801

CAO Jeugdzorg algemeen verbindend verklaard
http://cao.szw.nl/index.cfm?fuseaction=dsp_overzicht&page=6

CAO kinderopvang voor kindercentra en gastouderopvang algemeen verbindend verklaard
http://cao.szw.nl/index.cfm?fuseaction=dsp_overzicht&page=6

CAO Thuiszorg algemeen verbindend verklaard
http://cao.szw.nl/index.cfm?fuseaction=dsp_overzicht&page=11

Hopelijk is deze informatie voldoende duidelijk.
Met vriendelijke groet,

Pim van der Most
MostCare
Gast Geplaatst: zaterdag 09 Januari 2010 16:17
Geachte heer Mostcare,

U kunt nu wel een aantal links plaatsen, maar die zijn (wellicht) geen van alle van toepassing.

De vraagsteller is niet helemaal duidelijk over wat voor buro het hier om gaat. Is het louter een "PGB buro" dan bestaat daar geen CAO voor. Als wel dan verneem ik die heel graag van u.

En ja, voor de bestaande CAO's zijn er organisaties die de keuze kunnen maken daar wel of geen gebruik van te maken. U kent ze niet?

{deleted by moderator}

Uw "beoordeling" dat voor genoemde werkzaamheden een beloning conform FWG 45 zou behoren (als dit buro zich hier al aan te houden heeft) is wat mij betreft gewoon als ondeskundig te benoemen. {deleted by moderator}

Neem ik maar aan dat u het computerprogramma Functie Waardering Gezondheidszorg 3.0 niet op uw computer heeft staan. Heeft u dat wel en mocht nu blijken dat u heel veel know how heeft over FWG 3.0 dan neem ik toch ook aan dat u weet dat uiteindelijk de RvB, Raad van Bestuur, beslist over de uiteindelijke waardering van een functie, en dat deze mag afwijken van wat het programma FWG 3.0 als uitkomst geeft.

{deleted by moderator}

U vermeld dat betalen onder HBO niveau bij een aantoonbare afgeronde studie niet mag. U heeft geen verstand van zaken in deze.

In FWG termen gaat het niet om het opleidingsniveau wat iemand heeft, er is wel een minimumeis, maar om de functie die iemand vervult.

Laat ik 2 voorbeelden geven.

Een functie is gewaardeerd op FWG 40 met als minimum een MBO opleiding.
Iedereen met een HBO opleiding die deze functie aanvaard krijgt FWG 40 betaald.

Een psychotherapeut met een FWG aanstelling als psycholoog krijgt betaald als psycholoog. Iets van FWG 65 ipv FWG 70.

Mocht u nog vragen hebben in deze dan verneem ik die graag van u. Ik help u graag verder.
Pim Geplaatst: zondag 10 Januari 2010 14:56
Geachte Gast,

Blijkbaar ben ik hierin minder geschoold, dat moge zo zijn.

Toch lijkt mij algemeen verbindend verklaard zijn van een CAO en daarmee dus automatisch voor alle werkgevers in deze sector van toepassing zijnde helder en niet mis te verstaan.
Kunt u mij anders uitleggen wat ik moet verstaan onder algemeen verbindend verklaard door de minister?

Bovendien is het niet van belang hoe een werkgever zich noemt, maar in welke sector van de gezondheidszorg zij zich op richt. Afhankelijk daarvan geld er een CAO. Het kan dus zijn dat een PGB dienstverlener te maken heeft met verschillende CAO's.

Buiten dat, de functie zoals de vraagsteller deze heeft benoemd heb ik zelf ook vervuld bij verschillende organisaties. Op basis daarvan meende ik te weten welke FWG hierbij hoort. Met deze kennis (nee, ik heb nooit bij P&O noch in een bestuursfunctie in een zorginstelling gewerkt) heb ik deze mevrouw van advies voorzien.
Hoogachtend,

Pim van der Most
MostCare
Geplaatst: dinsdag 26 Januari 2010 17:59
ikj ben een jongen van 21 en ik vroeg me af of het makkelijk is om zelf een verrzorger te betalen en zo ja: hoe moet dat dan.

hoop dat iemand mijn kan helpen.
Pim Geplaatst: dinsdag 26 Januari 2010 23:13
Beste Meneertje,

Het is heel goed mogelijk om zelf het PGB te beheren. Maar dat kan alleen als het u echt goed lukt om afspraken te maken, mensen te beoordelen op hun kwaliteit van zorg die ze leveren en ook om bij te houden hoeveel u heeft uitgegeven, aan wie, en waarom (ofwel de administratie).
Als u bijvoorbeeld een lichamelijke handicap heeft en daarvoor verzorging nodig heeft kunt u prima dat zelf regelen.

Waar u moet beginnen?
Allereerst moet er iemand onafhankelijk vaststellen dat u zonder hulp (verzorging, verpleging, begeleiding bij alledaagse dingen, begeleiding bij dagbesteding, huishoudelijke taken) in de problemen komt of nauwelijks meer kan toekomen aan deelnemen aan het gewone dagelijkse leven zoals veel mensen dat leven. Dit moet wel langer nodig zijn dan 3 maanden.
Zo iemand kan een psychiater zijn, een huisarts, een orthopedagoog.

Deze schrijven dan een diagnose.
Met deze diagnose gaat u dan naar het CIZ (Centrum Indicatiestelling Zorg; http://www.ciz.nl ). Niet letterlijk, u vult formulieren in met (een kopie van) deze diagnose erbij gevoegd. In de formulieren moet u echt heel veel opschrijven van de problemen waar u tegenaan loopt zodat mensen daar een juiste indicatie bij kunnen plaatsen. Via MEE ( http://www.mee.nl ) kunt u gratis voor hulp aankloppen om dit helemaal voor elkaar te krijgen.

Met deze indicatie kunt u dan naar het zorgkantoor, welke u geld geeft op uw bankrekening waar u zelf mee op zoek kan naar hulp die bij u past. Dat mag dus eigen familie zijn, iemand die u kent uit de buurt, maar ook een zelfstandige professional of een werknemer van een instelling.
Gefeliciteerd, u bent nu echt zelf hulp aan het inkopen via een Persoons Gebonden Budget.

Deze mensen komen u helpen en zorgen dat ze dat doen volgens uw wensen en wat u nodig heeft. Niet meer, niet minder (meer niet omdat u nog best wel dingen zelf kunt, minder niet omdat u daarvoor juist de hulp inkoopt). U moet dan ook bepalen met deze mensen hoeveel u ze betaald. Sommigen hebben een vast uurtarief, sommigen betaalt u meer. Ook afhankelijk van hoeveel ze aan extra's kunnen bieden voor u. Let wel op dat in geval van hoger uurtarief u niet meer krijgt aan budget, dus of minder uren kan inzetten of uit eigen portemonnee moet betalen.

U krijgt dan na een poosje de facturen binnen of de urenverantwoording (als u mensen in loondienst hebt) en deze betaalt u of u stuurt een kopie door naar de Sociale Verzekerings Bank (als u mensen in loondienst heeft en u heeft de loonuitbetaling aan de SVB overgedaan, wat gratis is voor mensen met een PGB in veel gemeenten; de website van SVB is http://www.svb.nl ).

Als u dat netjes heeft betaald moet u afhankelijk van uw budget eens per half jaar of eens per jaar verantwoorden wat u heeft betaald aan zorg en wat u heeft overgehouden. Als u geld heeft overgehouden moet u dat dan ook weer terugbetalen. Een klein deel mag u echter altijd houden.

Het CAK (centraal administratie kantoor; http://www.cak.nl ) zorgt er daarnaast nog voor dat u een eigen bijdrage betaald over het bedrag dat u krijgt. Dat is afhankelijk van uw inkomen en de hoogte van het PGB.

Ik hoop dat het zo duidelijk is allemaal. Op deze website staat ook nog veel informatie hierover, ook bij de Belangenvereniging voor mensen met een Persoons Gebonden Budget (Per Saldo ; http://www.pgb.nl ). Bij vragen, stel ze gerust.
met vriendelijke groet,

Pim van der Most
MostCare
Sandy Geplaatst: woensdag 27 Januari 2010 09:02
Nou, er zijn best goede bureaus. Die bemiddelen dan ook echt, en latend e zorglener een bepaald bedrag afstaan, ipv de zorgvrager. Die betaald enkel administratiekosten.

Overigens is 11 euro een bezopen aanbod. Ik vraag me af of daar een bureau tussen zit. Ik zie namelijk steeds meer budget houders die vooer een dubbeltje op de eerste rang willen zitten.

Ik heb al gesprekken gehad hoor->Ja een aantal kinderen met ASS< leeftijd van 10 tot 16...uurloon 9 tot 12 Euro.......huh watte? Netto of Bruto? Ja Bruto natuurlijk....

Euhm....de bekende hamburgertent betaald nog meer uit....

Dus, wat dat betreft denk ik inderdaad dat er vaste prijzen moeten komen. Op die manier voorkom je ook dat iedereen maar hulpverlener of verpleger is. Te vaak dat de buurvrouw maar even hulp moet verlenen...scheelt in de kosten....

Sjah..wat is wijheid..iig voor 11 euro zou ik mijn bed niet uitkomen als ik jou was...

Sandy
Geplaatst: woensdag 27 Januari 2010 11:16
dankjewel mostcare,

ik heb al een pgb maar ik zit nu bij een buro.

maar heb nog een vraag, heb ik ook te maken met de belastingdienst? want ik neem aan dat ik ook loonheffing moet betalen als ik een verzorger betaal?

kort wat ik uit jou reactie haal is het volgende qua betaling.:

ik moet een verzorger betalen.
ik moet bij houden wat zij/hij werkt qua uren.
ik krijg 1 of 2 keer per jaar een formulier waar ik het geld moet verantwoorden.
en als ik geld over heb moet ik dat aan het einde van het jaar terug storten.
??moet ik ook wat aan de belasting betalen?

klopt dit een beetje of mis ik een aantal zaken?

ik zou heel erg geholpen zijn als ik hier een antwoord op krijg. misschien dat u mostcare, of iemand anders mij kan uit leggen het een en ander via msn. dat zou helemaal ideaal,

maar alvast bedankt
Pim Geplaatst: woensdag 27 Januari 2010 11:26
Beste Meneertje,

Het is correct hoe u dat heeft begrepen.

Overigens is het zeker verstandig om het zelf bij te houden wat de gewerkte uren zijn van de hulpen, om hun te controleren. Zij moeten wel een urenverantwoording naar u toe sturen (mag per post en per e-mail). Samen met een kopie van de bankafschrift heeft u dan een duidelijke verantwoording.

De verantwoording is eens per half jaar bij een groot budget, eens per jaar bij een wat kleiner budget. Na de verantwoording krijgt u dan ook te horen wat u moet terug betalen. Als het goed is weet u dat ook zelf dan omdat u de informatie zelf heeft kunnen uitrekenen. In de formulieren staat dan vaak ook nog duidelijk vermeld waar u het geld op moet overmaken.

Er zijn veel budgethouders die kiezen om een aparte rekening te openen voor het PGB zodat men dit zoveel mogelijk gescheiden houd van de privé gelden en daarmee makkelijker het overzicht bewaard. PGB geld is uitdrukkelijk geen inkomen voor de belastingdienst en hoeft dus ook niet als zodanig te worden gemeld.

Als u mensen in loondienst heeft dan kunt u de uitbetaling laten doen door de Sociale Verzekerings Bank. Deze zorgen dan tegelijkertijd voor de correcte inhouding van de wettelijke afdrachten.
Voor hulp aan huis is de Regeling Dienstverlening aan Huis van toepassing welke het gemakkelijker maakt voor particulieren om iemand in loondienst te nemen. Lees de voorwaarden en belangrijke aandachtspunten door op deze website: http://home.szw.nl/index.cfm?menu_item_id=13711&hoofdmenu_item_id=1375&rubriek_item=391837&rubriek_id=391817&set_id=2973&doctype_id=6&link_id=122515

Hopelijk heb ik zo uw vragen beantwoord. Mocht u nog meer vragen hebben, laat het gerust weten
met vriendelijke groet,

Pim van der Most
MostCare
Geplaatst: woensdag 27 Januari 2010 17:16
vandaag een mevrouw op bezoek gehad, zij heeft SPH, en ervaring genoeg in de gehandicaptenzorg als 50 plusser.

Zij werkt nu voor een landelijk burau waar PGBérs thuiszorg hulpen kunnen inhuren,..

De pgbér betaald 16,50 euro per uur aan dat pgb buro
zij krijgt zelf 11,60 per uur BRUTO van dat PGB buro, dus dat PGB buro verdient 4,90 per uur aan de hulpverlener.

Deze SPHér houdt dan netto minder dan 9 euro per uur over.....

Zij werkte bij een instelling voor verstandelijke gehandicapten,woonbegeleiding,
en kreeg daar bij 26 uur per week nog geen 14 euro bruto per uur
en dat met een SPH diploma.....

Volgens Per Saldo mag je bij een PGB'er 50 % meer rekenen dan het loon wat gangbaar is bij een instelling , dus dat zou ongeveer 14 + 7 = 21 euro bruto p/u betekenen....

11 euro BRUTO per uur is veel te weinig.
Het zou m.i.wenselijk zijn dat er toezicht komt op zulke pgb buro's,
en dat er vaste tarieven komen voor de verschillende pgb zorgfunctie's
waar iedereen , individuele PGB houder of PGB buro, zich aan moet houden.

op http://www.loonwijzer.nl kun je berekenen wat jouw collega's in jouw beroep , naar leeftijd,diploma, ervaring etc verdienen.
Pim Geplaatst: woensdag 27 Januari 2010 19:33
Beste Johan,

Helaas is jouw berekening niet helemaal correct.
De minimale werkgeverslasten zijn 40% van het brutobedrag (hierin zitten geen kosten voor ziekte, kantoor, telefoon en overige voorzieningen)

Het geld dat het PGB bureau erop verdient is in dit geval slechts 25 eurocent per uur. Echt geen grote hoeveelheid dus. Eerder zou ik vermoeden dat dit bureau zichzelf fors in de vingers snijd.
Wel ben ik het met je eens dat deze mevrouw nodig moet gaan zorgen voor betere arbeidsvoorwaarden. Haar loon is duidelijk onder CAO niveau en daar kan zij het PGB bureau op aanspreken.
met vriendelijke groet,

Pim van der Most
MostCare
Geplaatst: donderdag 28 Januari 2010 12:06
beste Pim,

"Het geld dat het PGB bureau erop verdient is in dit geval slechts 25 eurocent per uur"

het buro waar zij voor werkt is een groot landelijk PGB buro, maar denk jij echt dat
zij maar 25 cent per uur daaraan verdienen ?

ik neem aan dat je bedoelt 25 cent NETTO .
Als een zorgbedrijf maar 25 cent per uur netto verdient aan een werknemer
dan gaan ze mi op den duur failliet.

Helaas jouw berekening klopt niet,
De pgb houder betaald 16,50 euro per uur aan dat pgb buro
Als van 16,50 bruto nog es 40 % afgaat , dan houdt dat pgb buro over : 9,80
en betaald aan de werknemer 11,60 bruto, ....
nou dan verliest het buro per uur 1,80....dat kan dus niet,

hoe jij trouwens aan 25 cent per uur komt is mij een raadsel !

Van de bruto winst 16,50 - 11,60 = 4,90 blijft mischien 2 euro netto over
voor dat pgb buro,
maar als je een paar honderd zorgverleners hebt landelijk , maak je toch een
leuke winst !

PGB is een subsidie, financieringsregeling die nog steeds niet
wettelijk goed is vastgelegd en steeds ieder jaar weer veranderd.

Of je nu SPH hebt of lagere school, het pgb bedrijf of de pgb houder hoeft zich niet te houden aan een of andere CAO .
De tarieven zijn helemaal vrij in het " PGB land ".

De lonen in de zorg zijn bovendien laag ( meestal 10 a 15 euro bruto ),bovendien is er een groot aanbod van spw-érs en sph-érs, met name in universiteits-steden,
plus dan nog de studenten psychologie/orthopedagogie die zich aanbieden....

(wettelijke minimumloon is 9,95 bruto ; boven de 23 jaar)
http://www.svb.nl/int/nl/ssp/salarisadministratie/salaris_reiskosten_bepalen/minimumlonen/index.jsp

vr groet,
Johan
Pim Geplaatst: donderdag 28 Januari 2010 12:30
Beste Johan (Boedda),

Mij lijkt het evident dat in zo'n geval de arbeidsinspectie ingeschakeld moet worden, omdat wel degelijk landelijk geldende CAO's van toepassing zijn voor deze bureaus afhankelijk van welke doelgroep zij hebben. Het kan zijn CAO Thuiszorg, CAO Jeugdzorg, CAO GGZ, CAO Gehandicaptenzorg of CAO Ouderenzorg. Al deze CAO's zijn algemeen verbindend verklaarde CAO's en dus ook van toepassing op mensen die werkzaam zijn via bemiddelingsbureaus, PGB zorgverleners of anders genoemde commerciële dienstverleners.

Dat het voor particulieren is vrijgegeven betekend nog niet dat het voor bureaus niet geld.
In dit geval kan het zijn dat deze mevrouw een functie heeft geaccepteerd ver onder haar niveau. Dat zou de enige verklaring kunnen zijn dat zij dit arbeidsrechtelijk correct verloond zou krijgen.

Van familieleden weet ik ondertussen ook dat er in de glastuinbouw lange tijd maar in het wilde weg werd verloond en veel illegale arbeidskrachten werden ingezet. Daar zijn ze ondertussen heel hard van terug gekomen nadat de arbeidsinspectie grondig is gaan controleren en zelfs met razzia achtige praktijken tuinder na tuinder is langsgegaan waarbij sommige ondernemers tienduizenden euro's boete opgelegd kregen (8000 euro en meer per illegale werknemer). Het zal waarschijnlijk tijd worden dat dit ook gebeurd in de zorg.
Het zou een krachtige schifting opleveren in de kwaliteit van geleverde dienstverlening. Aan de andere kant zal het heel erg veel onrust veroorzaken en veel mensen in de problemen brengen.
met vriendelijke groet,

Pim van der Most
MostCare
Geplaatst: donderdag 28 Januari 2010 13:02
beste Pim,

"Al deze CAO's zijn algemeen verbindend verklaarde CAO's en dus ook van toepassing op mensen die werkzaam zijn via bemiddelingsbureaus, PGB zorgverleners of anders genoemde commerciële dienstverleners."

in de praktijk is dat in ieder geval niet zo.
Als dat wel zo zou zijn vermoed ik dat er heel veel pgb uitzend buro's,etc
in overtreding zijn met de cao .
Ik zal Per Saldo eens vragen wat zij vinden en mischien kan jij jouw vakbond of branche vereniging eens vragen of dat wettelijk verplicht is ?

Je mag me emailen en dan geef ik je de links van deze instellingen.
Mevrouw met SPH diploma werkte bij een erkende instelling voor verstandelijke gehandicapten,en kreeg daar minder dan 14 bruto per uur...
en dat is gebruikelijk in deze branche., protesteren daartegen helpt echt niet !

vr
groet
johan
Geplaatst: dinsdag 02 Februari 2010 21:09
Pim van der Most beweert ;

" Beste Johan

Mij lijkt het evident dat in zo'n geval de arbeidsinspectie ingeschakeld moet worden, omdat wel degelijk landelijk geldende CAO's van toepassing zijn
voor deze bureaus afhankelijk van welke doelgroep zij hebben.
Het kan zijn CAO Thuiszorg, CAO Jeugdzorg, CAO GGZ, CAO Gehandicaptenzorg of CAO Ouderenzorg.
Al deze CAO's zijn algemeen verbindend verklaarde CAO's en dus ook van toepassing op mensen die werkzaam zijn via bemiddelingsbureaus,
PGB zorgverleners of anders genoemde commerciële dienstverleners.

Pim Most "
--------------------------------------------------------------------------------------------------
beste Pim,
mij lijkt onderstaand antwoord van Per Saldo wel evident.....
Je beweringen over algemeen verbindend verklaarde CAO's ook van toepassing voor pgb zorgverleners etc is dus helaas fout !
-------------------------------------------------------------------------------------

aan Per Saldo, 28 jan 2010

op het forum beweert een zorgverlener dat
pgb buro;s en pgb houders zich aan de cao jeugdzorg, cao bejaardenzorg etc wettelijk moeten houden.
In de 13 jaar dat ik nu een pgb heb, weet ik alleen dat je minimaal de wettelijke lonen moet betalen maar heb nog nooit gehoord van cao's etc

Hij beweert dat bijv. een mevrouw met sph diploma de arbeidsinspectie kan inschakelen, (als die niet betaald word volgens een of andere cao door een pgb buro )
Volgens mij kan je niets doen omdat de lonen vrij zijn in pgb land en ook voor die pgb buro's.
(al ben ik zelf voor vaste tarieven en cao afspraken ook voor pgb'ers )

Voor thuiszorg instanties zijn er mischien cao's maar gelden die
ook voor die pgb uitzend buro;s ?

groet
Johan
-----------------------------------------------------------------------------------------------------

antwoord van Per Saldo :

Geachte heer J,

Een pgb-bureau hoeft zich niet te houden aan een CAO. De lonen zijn inderdaad 'vrij'.
Er kan dus ook geen sprake zijn van het inschakelen van de arbeidsinspectie.

Met vriendelijke groet,
Bianca
pgb consulent
PerSaldo
vereniging van mensen met een persoonsgebonden budget
Pim Geplaatst: woensdag 03 Februari 2010 14:20
Beste Johan,

Omdat ik het antwoord niet echt overtuigend vind (want dat zou tegelijkertijd betekenen dat grote instellingen die zich wel aan de CAO te houden hebben een forse achterstand oplopen) heb ik dit voorgelegd aan Postbus 51 en het ministerie van sociale zaken en werkgelegenheid.

Als dat zo zou zijn, dan is dat echt een scheve situatie.
Er zijn namelijk veel instellingen die werken met ambulant begeleiders die komen bij mensen thuis. Deze moeten zich allemaal netjes aan de CAO houden.

Kleine commerciële bureaus die in zo'n geval dezelfde dienstverlening aanbieden zouden zich niet hoeven te houden aan dezelfde regels. Lijkt mij echt geen kloppende situatie. Maar goed, het is wel mogelijk dat dit een flinke maas in de wet zou zijn.
met vriendelijke groet,

Pim van der Most
MostCare
Foveo Geplaatst: donderdag 04 Februari 2010 09:10
Niet doen voor dat loon.
Als consulent bij MEE zou je een ander bruto loon verdienen.
Bel gewoon Mee Nederland op en vraag wat een consulent per uur verdiend.

Daarnaast: (hebben anderen al gezegd) de opdrachtgever verdient waarschijnlijk lekker aan het werk wat jij doet.
Reken maar gerust dat zij een veelvoud van die 11 euro van de klant krijgen.

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.