problemen en onduidelijkheid rond uitbetaling salaris
Auteur | Bericht |
---|---|
Geplaatst: dinsdag 15 December 2009 15:17
Hallo, sinds januari werk ik als begeleider van een 13 jarige jongen met MCDD. Ik doe dit ongeveer 16 uur per week. Mijn contract liep tot 01-11-2009. Hoewel ik gedurende de periode 01-01-2009 t/m 31-10-2009 regelmatig te laat betaald kreeg (1x drie maanden lang geen loon), heb ik uiteindelijk mijn salaris altijd ontvangen. Aangezien zowel ik als zorgverlener als de ouders (vertegenwoordigers van de budgethouder) graag met elkaar verder wilden gaan, heb ik in oktober een contract voor onbepaalde tijd getekend. Sindsdien zijn er echter weer problemen en ik heb mijn loon van oktober en november nog niet ontvangen. Omdat moeder ernstig ziek is en ik haar niet teveel wilde belasten met deze problemen heb ik zelf contact opgenomen met het zorgkantoor en de SVB. Het zorgkantoor liet mij weten dat het PGB voor oktober en november gewoon is uitbetaald maar dat het PGB met ingang van december geblokkeerd is ivm een beslaglegging (wat weer te maken had met niet betaalde zorg uit 2008). Tegelijkertijd zeggen de ouders van mijn cliënt dat zij het PGB voor oktober en november niet ontvangen hebben. Het tweede probleem is dat ik van het SVB te horen kreeg dat mijn nieuwe contract (ingangsdatum 01-11-2009) nooit door hen ontvangen is (ik heb zelf wel gewoon een ondertekend exemplaar). Kortom een zeer complexe situatie. Mijn dilemma is welke stappen ik nu het beste kan zetten. Allereerst wil ik zsm mijn loon voor oktober ontvangen en ook duidelijk krijgen dat ik november en december gewoon betaald krijg (ondanks afwezigheid van het contrac). Ten tweede wil ik graag met deze jongen blijven werken; het bevalt goed en het salaris heb ik nodig om van rond te komen. Ik ben echter geneigd niet meer te gaan werken totdat ik mijn salaris voor oktober ontvangen heb en ik duidelijkheid heb over mijn nieuwe contract. De hele situatie wordt nog lastiger doordat de moeder volgens mij niet 100% eerlijk naar mij is. Ik geloof wel dat ik uiteindelijk mijn loon zal krijgen maar echt duidelijkheid over alle problemen die er zijn krijg ik niet. Bovendien is zij ernstig ziek en ligt tegenwoordig meestal uitgeput in bed. Vader is niet op de hoogte van alle administratieve rompslomp en SVB en zorgkantoor willen mij verder ook geen hulp en informatie geven omdat ik niet de vertegenwoordiger van de budgethouder ben. Mijn vraag na dit hele lange verhaal is of er nog mensen zijn die tips hebben hoe ik het beste met deze situatie om kan gaan. Ik wil het het liefst in goede harmonie oplossen maar ik heb het vermoeden dat als ik geen concrete stappen neem om het op te lossen dat ik dan voorlopig naar mijn salaris kan fluiten. Alle suggesties zijn welkom! |
|
Pim |
Geplaatst: dinsdag 15 December 2009 15:33
Beste Jelte, De situatie zoals u die schetst laat een beeld zien van een familie waar de administratie niet op orde is, er problemen zijn ontstaan daardoor en de persoon die over de administratie gaat dit op het moment niet kan oppakken. U bent daardoor als hulpverlener de dupe. Tijd lijkt mij om iemand erbij te halen die deze familie kan ondersteunen met het budgetbeheer. Een maatschappelijk werker van bijvoorbeeld MEE ( http://www.mee.nl ; gratis voor (familie van) mensen met een chronische handicap of ziekte ) of een andere instelling voor maatschappelijk werk in de buurt. Het is belangrijk dat u begripvol reageert, maar dat u wel graag wilt dat zij haar problemen op korte termijn gaat aanpakken. U kan daarvoor al inlichtingen inwinnen en alvast een voortraject starten (informatie inwinnen over waar zij zich moet aanmelden, de situatie zonder naam en toenaam voorleggen bij deze instantie, formulieren en andere zaken bemachtigen. Als zij namelijk haar problemen niet aanpakt zal dat haar alleen maar moedelozer maken en haar ziek zijn negatief beïnvloeden (mogelijk is zij ook ziek geworden door alle zorgen en problemen in haar hoofd) Het opstarten van het voortraject zal duidelijk maken voor de familie dat het u werkelijk te doen is om hun te ontlasten, maar ook dat u zeer serieus bent in het grenzen stellen. Enige vasthoudendheid zal misschien wel nodig zijn. Waarschijnlijk is de administratie een enorme puinhoop. Vandaar ook de beslaglegging vanuit het zorgkantoor. Tijd voor professionele hulp die kordaat is en doorpakt. Eventueel is het ook mogelijk om hiervoor in de toekomst een budgetbeheerder in te schakelen. Dit kost echter wel geld. Mocht de vader en moeder onvoldoende in staat blijken het budget te beheren is bewindvoering ook nog een optie (een uitgebreidere vorm van budgetbeheer welke gecontroleerd word via de kantonrechter), maar dat lijkt mij wel een hele stap verder. Hopelijk kunt u wat met deze informatie. met vriendelijke groet, Pim van der Most MostCare |
Geplaatst: woensdag 16 December 2009 10:43
Het lijkt erop, dat het ene gat met het andere gevuld wordt, dus dat oude PGB-schulden uit lopend budget worden betaald. Uit Uw verhaal is het mij niet duidelijk of de SVB aan U betaalt of dat de SVB alleen een loonstrook verstrekt en dat Uw cliënt U vervolgens rechtstreeks behoort te betalen. Als het laatste het geval is, kunt U proberen het eerste overeen te komen. U weet dan meteen in de eerste maand, dat er een probleem is; De SVB betaalt U alleen uit, nadat zij Uw loon bij de budgethouder hebben kunnen innen. Een andere mogelijkheid is, dat Uw cliënt het PGB omzet in ZIN, waarna de hulpverlenende instelling U in dienst neemt. ( Dit vraagt enig organiserend vermogen van Uw cliënt, dat kennelijk momenteel nauwelijks voorhanden is). De hulp kan dan doorgaan, terwijl het voor Uw cliënt en zorgkantoor duidelijk wordt hoe groot de PGB problemen precies zijn. PGB is voor mensen, die regie willen en kunnen voeren. Kennelijk kunnen Uw cliënt en ouders dat niet, zodat PGB voor hen niet geschikt is. |
|
Geplaatst: woensdag 16 December 2009 15:17
Bedankt voor jullie reacties. Ik ga morgen gewoon werken en inderdaad in overleg over de budgetproblemen. Ik wordt trouwens door de vertegenwoordigers van de cliënt betaald maar ontvang wel loonstrook via SVB. Toevallig kwam moeder zelf al met de optie Zorg in Natura, al snap ik niet wat daar het voordeel van is (noch voor mij noch voor hen). Komt dat er feitelijk niet op neer dat een externe partij het PGB beheert en vervolgens voor hen zorg inkoopt? Ik heb in er in ieder geval weer iets meer vertrouwen in gekregen dat het allemaal goed komt. Nogmaals bedankt. |
|
Elly |
Geplaatst: donderdag 17 December 2009 14:06
Beste Jelte, Zorg in Natura betekend dat er geen PGB meer is, maar de bekostiging van de zorg rechtstreeks door het zorgkantoor naar de zorgverlener overgemaakt wordt. Als zorgaanbieder moet je dan een AWBZ-erkenning hebben en een overeenkomst aangaan met het zorgkantoor. |
Pim |
Geplaatst: donderdag 17 December 2009 20:10
Beste Jelte, Zoals Helene al aangaf word Zorg in Natura uitsluitend via een derde partij (zorgbureau of instelling) geregeld. Het betekent vaak dan ook dat ze de aangeboden zorgverlener zal moeten accepteren en dat is waarschijnlijk een ander dan jij bent. Ook is er geen zekerheid voor de cliënt van dezelfde zorgverlener want bij ziekte of verlof word er vaak een ander gestuurd. Ook komt het geregeld voor dat er wisselingen zijn in personeel. Dit zijn enkele van de nadelen van ZIN. Het budgetprobleem lost zich ook niet op (want de schulden die ze heeft opgebouwd/ administratie die niet op orde is moet nog steeds worden opgelost). Het is derhalve toch nog steeds verstandig om iemand te zoeken die (tijdelijk) kan helpen met het op orde maken van de administratie en betalingen. Er zijn aan ZIN wel een aantal sterke voordelen: De zorgvrager heeft met ZIN wel een heel stuk minder zorgen, hoeft zich niet meer druk te maken over de administratie en de indicatie-aanvraag. Dit word allemaal gedaan door de instelling danwel het gecertificeerde zorgbureau als het goed is in nauw overleg met de zorgvrager. Zo kan de zorgvrager zich maximaal richten op de eigen problemen en daar aan werken. met vriendelijke groet, Pim van der Most MostCare |
Hulpen in jouw buurt
Kortingen
PGB veel gedoe? Snel, makkelijk en veilig online uw Pgb-administratie doen!
Probeer nu gratis ePGB
Professionele facturen maken? Werk sneller en word professioneel met Factuurdesk!
Probeer 30 dagen gratis Factuurdesk
Probeer nu gratis ePGB
Professionele facturen maken? Werk sneller en word professioneel met Factuurdesk!
Probeer 30 dagen gratis Factuurdesk