1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

tarief pgb voor zzp

Auteur Bericht
Geplaatst: donderdag 17 December 2009 21:29
De laatste tijd laat de zorgverstrekking erg veel te wensen over.. Ik zit er over te denken om mijn zorg in natura om te laten zetten naar een pgb, of een combinatie aan te vragen. Weet iemand welk pgbtarief er bij dee volgende indicatie hoort?
Indicatie: ZZp 5C / Langdurig Verblijf / Klasse 7 / 7 etmalen per week / +dagbesteding. ind. geldig tot 2012.

En moet ik mijn omzettingsformulier voor of na 1 jan. 2010 opsturen of heeft dat geen effect op mijn inkomsten en belastingaanslag?

Ik heb eea uit zo'n tabel proberen te halen maar snap er niet echt veel van..

Alvast mijn hartelijke dank...
Geplaatst: vrijdag 18 December 2009 12:36
De tabel geeft het volgende aan:

5 GGZ C met BG-groep psy 2 1 5 5 10637 54054 148,09 Ja/nee.
Dus € 54054 op jaarbasis.

U kunt voordat U Uw ZIN omzet het zorgkantoor vragen of dit bedrag klopt.
Het handigst is per 1-1-2010, aangezien U anders meteen met twee boekjaren te maken krijgt.
Als U voor PGB kiest, laat dat dan aan Uw huidige hulpverleners schriftelijk weten. Anders loopt U het risico, dat die instellingen blijven declareren bij het zorgkantoor. U mag geen ZIN én PGB tegelijk afnemen. Anders moet U PGB terugbetalen, ook al heeft u het uitgegeven.

Kijk eens bij www.naar-keuze.nl voor de brochure PGB 2009, zodat U weet waar U aan begint, voordat U ZIN in PGB laat omzetten.
Over Uw PGB betaalt U geen belasting. Wel degene, die U inhuurt.
Zorg voor een geheel kloppende administratie. Wat niet klopt moet U aan het zorgkantoor terugbetalen, ook al heeft U het uitgegeven!
Pim Geplaatst: vrijdag 18 December 2009 14:25
Geachte heer Bagh,

U beschrijft hier dat u een zorgzwaarte pakket heeft voor zorg MET verblijf.
Het bedrag dat u vergoed krijgt voor PGB zal zijn ZONDER verblijf en dus een zeer groot stuk zal van dit budget afgaan. U zult hiernaast dus moeten zorgdragen dat uw uitkering, welke nu gekort word door het CAK omdat u zorg met verblijf heeft, aangepast word aan uw eventuele nieuwe situatie.

Bovendien bent u bij het beheren van het PGB verantwoordelijk voor het zelf zoeken van de geschikte hulp, moet u zelf de administratie voeren, hulpverleners op tijd en correct betalen en afspraken met hen maken over wanneer en hoe de hulp verleend word. Ook bent u zelf verantwoordelijk voor het tijdig aanvragen van herindicatie voor verlenging.

Waarschijnlijk zult u bij het stopzetten van de zorg in natura ook moeten verhuizen als u woont in een door een instelling voor u verzorgde woning.
Het is dus verstandig om u goed te laten informeren welke consequenties uw besluit om over te stappen naar Persoons Gebonden Budget heeft. U kunt daarvoor gratis aankloppen bij maatschappelijk werk van bijvoorbeeld MEE ( kijk op http://www.mee.nl voor een vestiging in uw eigen regio).

Het aanvragen van een PGB kost bovendien enige tijd, in sommige regio's zelfs maanden. Als u dit nu aanvraagt zult u dus nog even geduld moeten hebben voor dit daadwerkelijk word toegekend.
met vriendelijke groet,

Pim van der Most
MostCare
Geplaatst: zaterdag 19 December 2009 11:54
Pim: Alle mensen met een ZZP hebben een aanspraak voor verblijf.
Hiermee kunnen zij thuis blijven wonen: Op basis van ZIN:
In dat geval begeleidt de AWBZ instelling thuis( Hele pakket thuis)
Bij omzetting in een PGB gelden de bedragen uit de omzettingstabellen.
In dit geval: € 54000.-; daar gaat niets af.
Je moet met zo'n indicatie wél regie kunnen voeren, anders loopt het op een nieuw drama uit.
Gast Geplaatst: zaterdag 19 December 2009 18:55
Beste meneer/ mevrouw Gwehkamp,

Waar u aan voorbij gaat in dit verhaal is de indicatiestelling die behoorlijk zwaar is:
ZZP 5C Beschermd wonen met intensieve begeleiding en gedragsregulering
Bron: http://www.zorgkantoordwo.nl/Repository/Documents/2009_Gebruikersgids_ZZP_geestelijkegezondheidszorg.pdf

Dat betekent dat iemand IN de instelling woont of woont op een plek die gefinancierd word door een instelling vanwege allerlei veiligheid versterkende maatregelen. De begeleiding is bovendien volgens de indicatie noodzakelijk intensief (waarschijnlijk dagelijks continue toezicht van geschoolde begeleiders). De onvrede over de geboden begeleiding is echter reden voor de vraagsteller (of -stelster) om te gaan zoeken naar alternatieve vormen van begeleiding.

Het omzetten van dit gehele pakket naar een PGB kan mogelijk wel (weet ik onvoldoende vanaf) maar zal volgens mij toch wel de consequentie hebben dat iemand elders moet gaan wonen (de instelling wil deze plek weer kunnen opvullen om hun budgetten te blijven behouden).
Hoe dat in het geval van de heer (of mevrouw) Bagh zal vorm gegeven worden is dus iets wat ik adviseer om goed van te voren uit te zoeken. Dit is belangrijk om niet straks in zeer acute problemen van bijvoorbeeld woonruimte te komen.
met vriendelijke groet,

Pim van der Most
MostCare
Geplaatst: zondag 20 December 2009 11:04
Ik deel Uw zorg in deze, gezien de zwaarte van de indicatie.
Geplaatst: zaterdag 26 December 2009 17:02
Heb ik op deze site http://www.naar-keuze.nl/ info gevonden. Kijk rechts en klik op "pgb 2010 op basis zzp".

Is dat wat u zocht, bedoelde?
Heleen Geplaatst: maandag 28 December 2009 19:14
Woon je nog thuis of in een RIBW? Ik weet niet hoe en of dit gaat als je in een RIBW wil blijven wonen met een PGB. Volgens mij blijft het dan ZIN. Je zou eens kunnen overleggen met iemand van MEE over hoe je dit kunt doen en wat erbij komt kijken. Ook zou je die vraag eens kunnen stellen op http://pgbvg.write2me.nl/ Voor je belastingaanslag zijn er volgens mij geen problemen. Mijn zoon woont bij mij thuis met een PGB ZZP 4c. In die zin heeft hij thuis een beschermende woonomgeving en kan hij met zijn PGB de begeleiding en dagbesteding e.d. inkopen. Er is geen behandelaar (meer). Deze kan wel, indien nodig, geconsulteerd worden.
Hier http://www.zorgregistratie.nl/resources/vertaaltabel%203%200%20-%202_tcm21-28165.pdf kun je de vertaaltabel lezen voor het ZZP GGZ in 2010
Succes!

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.