1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

tuchtcollege

Auteur Bericht
Geplaatst: maandag 21 December 2009 17:41
Hallo

Week of twee geleden hier een forum geopend omdat ik mijn loon niet uit kreeg betaald nou ondertussen is er wel het een en ander veranderd. Heb diversen mensen gesproken politie civiele politie advocaat en mensen van het incassoburo die zeggen allemaal dat ik recht heb op mijn loon en dat hij me ook gewoon de maanden die volgen nog moet betalen ik ben tenslotte nog bij hem in dienst. Nu het volgende probleem. Hij zegt dat hij het tuchtcollege heeft ingeschakeld omdat ik me niet aan de regels heb gehouden. Nou ten eerste heb ik hem van te voren per brief laten weten dat ik geen opleiding heb genoten voor verzorgende dus dat wist hij van te voren. Ten tweede ik heb bij hem in de huishoudelijke zorg gewerkt en persoonlijke verzorging ging alleen om het sokken en schoenen aandoen/uitdoen. Het enige waar hij op kan doelen is dat ik medicijnen in doosjes moest doen maar daar heb ik van te voren over gezegd dat ik dat niet mag doen. Deze medicijnen zaten in strips hij gaf ze aan mij ik drukte ze uit in de bakjes die hij had daarna controleerde wij altijd samen de medicijnen of er genoeg in zaten. Ben zelf nog voor hem naar de apotheek geweest om te vragen of hun dat niet konden doen maar dat kon niet meer met de nieuwe regeling van de awbz.Wat is jullie mening? Heb ik echt iets fout gedaan of zal het toch een soort bedreiging zijn dat ik niet verder zeur om mijn geld.
Annelies Geplaatst: maandag 21 December 2009 22:52
Hallo Margre,

Volgens mij kan een zorgvrager alleen bij het tuchtcollege terecht, indien de zorgverlener BIG-geregistreerd is, dus bijvoorbeeld een verpleegkundige is.
Klachten over een verzorgende of een niet opgeleide zorgverlener zullen daar niet behandeld kunnen worden.
Indien er al een tuchtrecht procedure op gestart zal kunnen worden, zullen beide partijen worden gehoord, in een vooronderzoek. In dat geval kan de zorgverlener zich alsnog verdedigen.
Belangrijk is dat er tijdens elke zorgverlening wordt gerapporteerd. ( wettelijke plicht van de hulpverlener ! ). Er wordt altijd gevraagd naar de rapportage-map, bij een tuchtzaak. Indien de cliënt de rapportage niet ter beschikking wil stellen, kan de klacht niet behandeld worden. En zal de klacht als niet ontvankelijk worden beschouwd.

Een andere zaak is de wet WGBO. De wet op de Geneeskundige Behandelingsovereenkomst. In deze wet staan de rechten en de plichten van de patiënten en de zorgverleners beschreven.
Deze wet is ook op toepassing op verzorgenden en alle anderen die zorg verlenen. In deze wet staat o.a. dat de patiënt verplicht is om voor de hulp te betalen, die hij heeft gekregen. Mogelijk kun je hier iets mee.

groet, Annelies Blekman,
{deleted by moderator: commerciële links zijn niet toegestaan, verwijs naar je advertentie}
Geplaatst: dinsdag 22 December 2009 20:53
Beste Margre,

Het klinkt als of je cliënt in het nauw zit en daardoor de befaamde rare sprongen maakt.

Je hoort het helaas steeds vaker dat cliënten onder betaling uit willen komen door allerlei klachten neer te leggen waar nooit eerder spraken van was. Hij heeft je ingehuurd voor de tijd en zal deze tijd dan ook moeten vergoeden.

Als jij ingehuurd bent als hulp in de huishouding, dus val je niet onder de WGBO. Je bent geen behandelaar.

Het is belangrijk om een goed dossier aan te leggen met daarin de data waarop je bij je klant gewerkt hebt met daarin je werkzaamheden. Dit zou ik ook doen met alle zaken met betrekking tot het niet betalen door je cliënt. Deze dossiers kan je bespreken met de advocaat waar je geweest bent.

Als je lid bent van een vakbond kun je hen om advies vragen. Je kan ook via het juridische steunpunt ondersteuning krijgen hierbij.

Mogelijk kan een derde ( deskundige) door een gesprek met je cliënt de zaken op een goede manier oplossen zonder verdere escalatie, dit ook ter bescherming van je cliënt.

Heel veel sterkte en maak je niet te druk, er is nog geen sprake van een zaak als jij daarover nog geen stukken ontvangen hebt.

Jolanda
Geplaatst: dinsdag 22 December 2009 22:05
http://www.tuchtcollege-gezondheidszorg.nl/ikhebeenklacht/overwiekanikklagen/

Over wie kan ik klagen?

Bij het tuchtcollege kunt u een klacht indienen over iedereen die in het BIG-register staat ingeschreven als:

* Arts
* Tandarts
* Apotheker
* Gezondheidszorgpsycholoog
* Psychotherapeut
* Fysiotherapeut
* Verloskundige
* Verpleegkundige

-------------------------------------------------------------------------------------------------------

aangezien Margre niet tot een van deze bovenstaande beroepen behoort
kan er ook niet geklaagd worden bij een tuchtcollege.
Geplaatst: vrijdag 25 December 2009 09:15
Beste Margre
Heb je ook een rechtsbijstandverzekering? Deze kunnen ook veel uitzoeken en je helpen
Foveo Geplaatst: dinsdag 05 Januari 2010 15:43
Zakelijk gezien: je hebt een vordering liggen en ik zou die vordering gewoon overdragen aan een incassobureau.
Die zijn daarvoor en de kosten worden op de nietbetalende partij verhaald.

Heel veel mensen schromen om in dit soort zaken hun recht te halen maar ik zou dat wel doen.
Je hebt immers een overeenkomst?

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.