1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

uitbetalen pgb met afkeuring

Auteur Bericht
Geplaatst: woensdag 30 December 2009 19:47
Mijn zoontje is geboren met spina bifida en heeft daarvoor een pgb gekregen.
25 uur indicatie vp.
Nu ben ik zelf ms patient en 80-100% afegekeurd met een herkeuring volgende maand
Mijn zoontje zal 2 dagen per week naar een medische creche gaan.
De rest van de dagen zorg ik zelf voor hem met alle daarbij behorende handelingen.

Mijn vraag stel dat ik mezelf ga inhuren.
Kan dat als ik straks af word gekeurd en een uitkering ga ontvangen.
Hoe moet ik oplossen/aanvragen?
Marianne Geplaatst: vrijdag 01 Januari 2010 20:35
Hoi, als jij inkomsten hebt uit PGB zal dat consequenties hebben voor je uitkering. Dan redeneert men dat wat je zelf kunt verdienen niet door de gemeenschap hoeft betaald te worden. En dan redeneert men dat je kunt werken.
Pim Geplaatst: zaterdag 02 Januari 2010 23:46
Beste Monica,

Het inhuren van uzelf als zijnde de hulpverlener voor uw kind kan wat betreft de PGB verantwoording prima. Helemaal legaal en toegestaan. Zeker als de reden inkomensverlies is ten gevolge van de benodigde extra zorg die een kind nodig heeft. Zorg voor duidelijke verantwoording met uren en betalingsbewijzen en dan is er geen probleem.

Een ander verhaal is de kant van de uitkering. Daar heb ik onvoldoende kennis van om een redelijk en correct antwoord aan u te kunnen geven en verwijs u daarom ook door naar mensen die daar wel in geschoold zijn. Vraag het eens na bij uw uitkeringsinstantie. Zij weten van de hoed en de rand. Ook uw keuringsarts kan u mogelijk verder helpen.
Veel succes in ieder geval met uw uitzoekwerk. Ook veel sterkte met de begeleiding van uw kind!
met vriendelijke groet,

Pim van der Most
MostCare
Marianne Geplaatst: zondag 03 Januari 2010 13:56
Ben zelf bekend met een moeder die volledig in de WAO zat, die naast haar uitkering zichzelf betaalde uit de PGB's van de kinderen. Toen dat bekend werd bij het UWV is acuut haar uitkering gekort, en men gaat er vanuit dat wat ze thuis deed, ook buitenshuis zou kunnen.
Eigenlijk had ze jarenlang het UWV "opgelicht", wel te goeder trouw, want ze had tevoren gebeld en het UWV zei dat ze gerust PGB-inkomsten van haar kinderen mocht hebben. Er was niet expliciet bij verteld dat ze dit dan wèl moest opgeven, hier was ze zelf niet opgekomen.
Het maakt voor het UWV niet uit of je het inkomen thuis of elders verdient, dat was de boodschap. Bij een ander UWV, andere moeder die ik ken, worden dezelfde richtlijnen gehanteerd.
Geplaatst: zondag 03 Januari 2010 19:49
Bij gedeeltelijke afkeuring voor WIA of WAO kan dit anders liggen.
Wel altijd expliciet informeren bij de UWV.
Gast Geplaatst: vrijdag 15 Januari 2010 20:38
U bent volledig afgekeurd.
Als u gaat werken geeft u in principe aan niet volledig afgekeurd te zijn en wordt u eventueel door het UWV opgeroepen voor een herkeuring.
Het verdiende sallaris wordt verrekend met uw uitkering.
Ik adviseer u meer hulp in te kopen en uzelf te ontzien.

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.