1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

hallo is er ook een vangnet (zoals bv fnv ) voor pgb werkns.

Auteur Bericht
Bernadette Geplaatst: dinsdag 05 Januari 2010 16:47
ik vraag me af of er ook een vangnet voor problemen voor pgb werknemsters is want er worden nogal verschillende werkvoorzienings erop nagehouden bij verschillende pgb aanbieders dacht dat nederland een land was wat alles wel op een rijtje had qua regels en wetten maar ik krijg onderhands het gevoel dat ik midden in het corupte roemenie werk de een heeft die regels en de ander weer andere en heb de gemeente ook al gebeld maar daar zeggen ze gewoon we houden steeksproefsgewijs een controle tja dan vind je vaak de rotte vis niet he maar ik mocht ze wel tips geven ja ken ook een paar collega's die dat deden die kregen na een goede tip gelijk ontslag das een mooi kado of niet pgb is dus vogelvrij dus als iemand me de gouden tip kan verschaffen hoor ik het gaarne
Ad Geplaatst: dinsdag 05 Januari 2010 17:29
Bernadette,

Zal ik, zelf budgethouder, je één goede tip geven.? Zet vóórdat je met een PGB-er in zee gaat en er voor gaat werken ALLES OP PAPIER via een zorgovereenkomst en desnoods met een "aanhangsel" (aanvulling op papier) waarin specifieke zaken, wensen en/of voorzieningen zijn/worden opgenomen en vastgesteld. Deze overeenkomst en het aanhangsel samen ondertekenen. Je hebt als werkneemster zéker rechten. Doch je moet zeker géén passieve houding nemen. Laat zien dat je je vrouwtje staat. !! Bestudeer e.e.a. op de site van het SVB en Per Saldo maar eens. Ook deze site geeft elders mooie aanvullende informatie. Dan zal je zien dat er wederzijds zeker de nodige verplichtingen bestaan. Ook in de bijlage bij de "standaard" zorgovereenkomst welke gratis verkrijgbaar is bij de SVB, staan regels waaraan een budgethouder zich moet houden om een zorgverlener o.a. adequaat en veilig te kunnen laten werken.
Je mag bij afwijkend gedrag door je PGB- er t.o.v. de overeenkomst en afspraken hem/haar aanspreken over de gemaakte contract bepalingen/afspraken...
groet, :wink:
Ad.
Matthijs Geplaatst: woensdag 06 Januari 2010 00:25
Beste Bernadette,

Nederland heeft de zaken over het algemeen prima voor elkaar qua wetten en regels. Het PGB is onder meer uitgevonden om de mensen meer vrijheid te geven om zelf hun regels te bepalen en onderling afspraken te maken. Als je via een PGB gaat werken kies je ook voor die vrijheid. Daar moet je dan wel mee om kunnen en willen gaan en als ik jouw bericht zo lees krijg ik de indruk dat jij dat eigenlijk helemaal niet wil. Is het dan wel verstandig om via een PGB te werken, vraag ik me af.

Als je voor de werkzaamheden gewoon het standaardcontract van de SVB hebt gebruikt biedt dat voldoende ondergrond om de meeste conflicten op te lossen. Je zou je probleem natuurlijk op dit forum kunnen voorleggen zodat andere zorgverleners met je mee kunnen denken over een oplossing. Voor veel vragen kan je ook bij het SVB servicecentrum PGB terecht. De FNV kan iets voor je betekenen als je bent ingeschreven bij de KvK via de FNV Zelfstandigenbond.
Geplaatst: donderdag 07 Januari 2010 11:42
PGB is voor mensen, die regie kunnen voeren.
Als je dus voor een PGB houder gaat werken, is het eerste wat je je moet afvragen of de betreffende PGB houder wel regie kan/wil voeren.
Als je vermoedt dat de opdrachtgever dit niet kan moet je geen contract afsluiten.
In dat geval is ZIN echt beter.
Bernadette Geplaatst: donderdag 07 Januari 2010 21:44
ik hou van vrijheid daarom ook voor pgb gekozen en met de sollicitatie gesprek heb ik overal naar verstaan wat ik belangrijk vond toen zei de pgb houder dat komt allemaal wel goed dus heb ik getekend en nu kom ik dus achter dingetjes wat allemaal in het nadeel van mij werkt ik hou wel van vrijheid maar niet van oneerlijkheid en heb de gemeente ook al gebeld die het geld verstrekt en het verhaal voorgelegd maar die konden niks voor mij betekenen alleen als ik hun tipte wie als de werkgever was tja en dan is ontslag het eerste ding he en dat wil je ook niet nu dat het werk niet voor het optrapen ligt dus voor mijn bestwil tip ik niet maar mijn hart zegt ja zodat het pgb geld besteed word daarvoor het gegeven word maar nee hier in nedrland lopen we 30 jaar achter de feiten aan als het al miljarden heeft gekost dan pas gaan ze eenieder controleren ik moet immers wel verklaring afleggen bij de belastingdienst maar pgb houders worden steeksproefgewijs gecontroleerd hoe vaak zijn die steekproeven dan ?????? of pas als ze een tip hebben gekregen????
Bernadette Geplaatst: donderdag 07 Januari 2010 21:46
nou ad als jij dan wel eerlijk bent heb jij dan geen pgb werk voor mij :wink:
Ad Geplaatst: vrijdag 08 Januari 2010 14:28
Bernadette,

Ik heb even via Google Maps gekeken naar de afstand tussen onze beide woonplaatsen. Deze was, langs de kortste weg gemeten met de auto liefst 197 Km....!!!
Maar toch bedankt dat je je beschikbaar zou hebben gesteld..... :wink:
Ad.
Hoogezand Geplaatst: vrijdag 08 Januari 2010 19:13
Wat is je bedoeling met je bericht?
Wil je gewoon even je verhaal kwijt?

Je bent namenlijk erg vaag met informatie en je scheert budgethouders over één kam.
Er zijn genoeg positieve verhalen, gelukkig veel meer dan negatieve.
Dat is dus een ander geluid dan jij laat horen. Net of het allemaal maar gerommel is.

Budgethouders hebben zich te houden aan regel en wetgeving, en over het algemeen gaat dat goed!
Sterker nog, er is een verantwoording of aan de gemeente of aan het zorgkantoor. En daar wordt echt wel goed gekeken of alles klopt.

Overleg met de budgethouder, en bepaal dan je koers.

Als je ondersteuning wil, google dan even, er is een belangengroep speciaal voor zorgverleners.
Bernadette Geplaatst: vrijdag 15 Januari 2010 00:10
mijn bedoeling van het bericht is juist wel wantoestanden aan het licht te brengen en daarbij hulp te vragen want ik het ook tig pgb ervaring en weet ook dat er goeie tussen zitten maar ik kom ook veel slechte tegen en de controle werden nimmer uitgevoerd bij al die mensen waar ik werkte dus toch steeksproefgewijs en wie de schoen past trekt hem toch aan als je het goed doet hoef je je het niet aan te trekken toch!
Bernadette Geplaatst: vrijdag 15 Januari 2010 00:12
ja dat is net even te ver om dat in de schooluurtjes van mijn kidz te doen :wink:
Hoogezand Geplaatst: zaterdag 16 Januari 2010 11:43
Ben vanaf het begin van het inzetten van PGB bekend met budgethouders, en naast onwetendheid, ben ik geen fraude tegen gekomen.
Wel mensen die niet weten hoe PGB in te zetten.
Die kunnen dit omzetten in ZIN of ondersteuning zoeken.

Wel ben ik bekend met de verhalen ''hoe er gerommeld wordt'' let wel: alleen de verhalen, en dat zegt wat over degene die die verhalen verspreidt.
Natuurlijk is er fraude bij inzet PGB of de WMO, waar er wordt gewerkt met geld of , is er fraude zo simpel is dat (helaas) dus niet alleen bij het PGB of WMO.
Dat is ook zo met uitkeringen (dat mensen zwart bijwerken, of een reden verzinnen om niet te hoeven werken) mensen die gaan samen wonen maar dit niet melden. Studenten die melden dat ze uit huis wonen, voor een hogere studiebeurs. Bankiers die zich zelf een hoge bonus toekennen, en vervolgens staatssteun aanvragen. En wat dacht je van de belastingdienst?

Kortom, algemeen wordt geaccepteerd dat er een mate van fraude is.
Waar het om gaat, is het percentage van fraude, is dit te afwijkend dan volgt er controle. Vandaar de steekproeven, dat is (wetenschappelijk) berekend, dat geeft over de gehele linie een goede indruk.
Elke budgethouder controleren? dat wordt gedaan, dit aan de hand van verantwoording. Je kan de SVB gratis! inschakelen om een gedeelte van de administratie over te nemen
Diepgaande controle is afgezet tegenover de geringe fraude>te kostbaar, en het vertrouwen wat er is in de bugethouders.
Want recent is er nog een groot onderzoek geweest, dacht van de rekenkamer, waarin blijkt dat inzetten van het PGB grotendeels op een correcte manier wordt ingezet.

Van mijn kant dus hulde aan de bugethouders, en de goede dingen die er mee worden gedaan. :lol:

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.