1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

Budgethouder betaalt niet.

Auteur Bericht
Geplaatst: zondag 10 Januari 2010 13:40
Het lijkt een casus maar het is helaas echt, zonder dat ik dit gewild heb. Moet het ook even kwijt.
Sinds oktober 2009 ben ik voor mijzelf begonnen ook als PGB coach daarvoor werkte ik geruime als jobcoach in loondienst voor de Wajong doelgroep.
Ik heb een klant met verstandelijk beperking die ik al bijna 3 jaar begeleid op de werkvloer en sinds oktober jl., ook privé begeleid. Hij vraagt veel begeleiding.
Ouders zijn gescheiden en klant woont bij zijn moeder. Zijn vader is hertrouwd
Ik heb PGB aangevraagd en kreeg in eerste instantie klasse 1 na mijn toelichting hebben een week later klasse 2 toegekend gekregen.
Het voorschot was er vrij snel helaas van klasse 1, is keurig overgemaakt door de klant. Vrijwel direct er na heb ik met het zorgkantoor gebeld vanaf begin november 2009 waar het resterende deel bleef. Kreeg als antwoord komt allemaal in orde het komt er aan. Inmiddels 5 telefoontjes later (zo iets voel je als er iets niet goed gaat) kreeg ik iemand aan de lijn die echt ging kijken bleek het nog niet verwerkt te zijn......vergeten klasse 2 aan te passen.
Nu wil het gebeuren dat vader (ken hem ook al die tijd) heeft me vaak in de avonden en weekenden gebeld tijdens jobcoaching om te helpen en hij vindt dat hoorde ik van zijn zoon dat ik goed betaald wordt van de PGB gelden, wat zij kan, kan ik ook......bijvoorbeeld administratie regelen etc. en hij kan het geld goed gebruiken.
Mijn klant vroeg zijn map terug, die ik 2 weken van te voren heb gekregen en wilde die inzien, geen probleem.
Ik heb tegen mijn klant gezegd als je vader wilt overnemen is goed doe ik niet moeilijk over, maar dan moeten we goede afspraken maken, jij maakt het resterende gedeelte over en per 1 januari 2010 mag je vader het overnemen.
Ik heb het geweten, hij heeft vrouwelijke kennis gebeld die ook administratie doet voor PGB klanten en zij belde mij want volgens vader was het allemaal niet pluis wat ik deed. Mevrouw belde op en schrok.......ik had alles perfect voor elkaar administratie enz en zij bood mij haar verontschuldigingen aan. En wilde bij nader inzien ook niet voor de vader van mijn klant werken.
Nu kreeg ik een mail, hij belt niet meer op dat hij eerst een factuur van mij wilde hebben voordat er eventueel tot uitbetaling komt. Ik heb hem verteld dat ik met de uren ook in klasse 2 ver over heen kom, vind ik persoonlijk niet erg want ik heb al jaren een band met hem, vind het ook niet erg dat hij mij altijd belt of het avond of weekend is. Dus ik schreef maak de 880 euro over en je zoon krijgt een declaratie formulier aangepast over de afgelopen maanden.
Gaat hij niet akkoord hij wil persé een factuur en dat heb ik gedaan en dan kom ik op een totaalbedrag van rond 2.300,00 euro minus voorschot 470 euro heb ik nog niets van vernomen.
Ik vind het zo vervelend als men `geld` ruikt, o dan kan ik ook wel.............Zij vergeten een ding, de expertise en bereikbaarheid. Maar goed, ik heb me erbij neergelegd, ik vind het zo vervelend voor mijn klant. En nu moet alles officieel dadelijk met een herinnering factuur, aanmaning en dan eventueel incasso. Gelukkig ben ik lid van ZZP bond.
Dit was het laatste wat ik gewild had, zo zie je wat geld kan doen.......Het is mijn werk mijn schoorsteen moet roken.
Gelukkig zijn mijn andere klanten (ouders) niet zo, zij zijn blij met me.
Dank voor jullie aandacht, zit me echt hoog.
Pim Geplaatst: zondag 10 Januari 2010 14:43
Beste Excedo5,

Begrijpelijk dat het u hoog zit omdat u al langere tijd een vertrouwensband hebt met deze klant en zijn familie.

Wel vind ik het raar dat uw voormalige werkgever niet ging protesteren toen u privé doorging met een van hun klanten.
Feitelijk is dat ook niet erg netjes naar uw vorige werkgever. Maar misschien heb ik u verkeerd begrepen en werkt u daar nog steeds of zijn er goede afspraken over gemaakt.

U zult er in de toekomst overigens vaker tegenaan gaan lopen dat niet elke PGB houder even realistisch is in wat aan vergoedingen voor professioneel werk staan. Dan word het vaak als duur ervaren als er facturen komen en gaan mensen proberen er onderuit te komen omdat het onverwacht veel is.

Het is bovendien iets waar zij mogelijk eerder niet mee te maken hadden omdat ik vermoed dat zij eerder gebruik maakten van ZiN (Zorg in Natura) en daarmee geen zicht hadden op het kostenplaatje (ik vermoed dit mede vanwege uw opmerking dat er pas recent PGB is aangevraagd).
Bovendien werd het teveel aan kosten opgevangen door de instelling, en niet door de klant.

Een lastige situatie waar uw klanten waarschijnlijk onvoldoende op waren voorbereid. Een leermoment voor uzelf om klanten volgende keer daarover grondig te informeren.
met vriendelijke groet,

Pim van der Most
MostCare
Geplaatst: zondag 10 Januari 2010 16:03
Dank u wel voor uw reactie, ik sta mijn vorige werkgever niet in de weg omdat dit privé begeleiding is en niet via het Begeleid Werken van de Sociale Werkvoorziening is, staat los van elkaar.
Deze klant, ook vader weet niet wat er voor begeleid werken wordt betaald hetzij in opdracht van het UWV of WsW.
Wat mij steekt dat het over de rug van de klant gaat.

Ik stop nu ook met nieuwe klanten aannemen voor PGB coaching, ik heb hier geen zin. Kost zoveel tijd en energie, ik ga me meer bezig houden met jobcoaching dan heb ik dit gedoe niet meer. Mijn tijd kan ik beter besteden aan mensen die wel professionals kunnen waarderen.

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.