pgb en financiele consequenties
Auteur | Bericht |
---|---|
Geplaatst: maandag 11 Januari 2010 11:54
Mijn echtgenote kan gaan werken voor kinderverzorging voor iemand die daarvoor PGB ontvangt. Wat zijn dan de consequenties: Gegevens: Ik ben ouder dan 65 en ontvang AOW + voor mijn vrouw de toeslag AOW want zij is 62 jaar, werkt niet en heeft geen inkomsten. Bovendien ontvagt zij maandelijks € 165,00 euro aan heffingskorting van de belastingdient. Als zij nu € 1000,00 per maand gaat verdienen, wat betaald gaat worden vanuit de PGB van de persoon waar zij gaat werken, wat zijn dan de financiele consequenties? |
|
Ad |
Geplaatst: maandag 11 Januari 2010 13:28
Hallo Hr. Writers, Wanneer uw vrouw inkomsten gaat genieten gaat het volgende belastingtechnisch gebeuren: a. Zij gaat inkomsten nu uit een PGB verkrijgen en daarover belasting betalen.(de PGB budgethouder moet dit via het zorgkantoor doorgeven / reken op ong. 20%) b. Uw AOW toeslag wordt minder omdat uw vrouw inkomen is gaan verkrijgen en daardoor de toeslag wordt verlaagd vanwege dat inkomen. U moet de AOW uitkeringsinstantie hiervan op de hoogte stellen anders t.z.t. een naheffing... c. De heffingskorting E 165,= die uw vrouw nu ontvangt wordt door het krijgen van inkomen van uw vrouw ook verminderd. Dit bedrag is gebaseerd op totaal geen inkomen. Zodra zij inkomen gaat genieten wordt dit bedrag minder. U zou daarvoor een wijziging moeten indienen bij de belastingdienst omdat anders u volgend geconfronteerd wordt met een terugbetaling wegens teveel ontvangen teruggaaf. d. Uw AOW basis uitkering en evt. pensioenuitkering veranderen volgens mij niet, Conclusie: Even goed na laten rekenen wat het nieuwe inkomen voor een netto inkomsteneffect voor u en uw echtgenote heeft. Tip: Download het belasting aangifte programma en vul de gegevens in m.b.v. de te verwachten bedragen. Evt. verdeling tussen u en uw vrouw maken in de aangifte. Dan kunt u ongeveer zien wat de uitkomst kan zijn.... succes, :wink: Ad |
Hulpen in jouw buurt
Kortingen
PGB veel gedoe? Snel, makkelijk en veilig online uw Pgb-administratie doen!
Probeer nu gratis ePGB
Professionele facturen maken? Werk sneller en word professioneel met Factuurdesk!
Probeer 30 dagen gratis Factuurdesk
Probeer nu gratis ePGB
Professionele facturen maken? Werk sneller en word professioneel met Factuurdesk!
Probeer 30 dagen gratis Factuurdesk