Veranderingen PGB 2010?
Auteur | Bericht |
---|---|
Lianne |
Geplaatst: woensdag 13 Januari 2010 12:09
De PGB-houder waar ik voor werk heeft wel weer een nieuwe budget toegezegd gekregen. Maar er schijnen dingen veranderd te zijn wat betreft PGB? Ik hoorde hier al wel geruchten over. Maar ze weet nu nog niet hoe het zit en hoopt dat deze maand nog te horen. Maar nu vroeg ik me af of iemand me er misschien meer over kon vertellen, of dat er een link is waar het duidelijk op beschreven staat |
Elly |
Geplaatst: woensdag 13 Januari 2010 18:56
Als er al een nieuw budget is toegewezen, dan zou zij ook moeten weten hoeveel of in ieder geval welke functies en klassen. De tarieven zijn iets hoger t.o.v. vorig jaar. De nieuwe tarieven zijn te vinden op de site van Per Saldo. |
Lianne |
Geplaatst: woensdag 13 Januari 2010 22:52
Waarschijnlijk weet ze ook wel welk bedrag ze toegezegd gekregen heeft dan. Maar ze wilde eerst nog even uitzoeken hoe het nou precies zat. Want er waren wat dingen veranderd als het om PGB ging. |
Gast |
Geplaatst: donderdag 14 Januari 2010 21:15
-- |
Geplaatst: zondag 17 Januari 2010 11:29
Sietske schrijft : "Verder ben ik persoonlijk goed op de hoogte van het P.G.B...." nou , je geeft hier op het forum nog al wat foute info,zie ook bijv. je bewering elders op dit forum dat volgens jou met zorgfuncties niet meer geschoven mag worden, nu dat mag nog steeds !! ik zou eerst maar es goed documenten op www.pgb.nl bestuderen, voordat je op deze site foute info plaatst, waardoor mensen in de war raken. Alle tarieven zijn omhoog gegaan per 1-1-2010 dus ook de somatische zieken. de indexering van het PGB voor 2010 : De pgb tarieven zijn in 2010 verhoogd met 1, 66% Johan |
|
Ad |
Geplaatst: zondag 17 Januari 2010 12:25
De verantwoordingsformulieren over 2009 moeten voor begin februari 2010 zijn ingediend bij de zorgkantoren. Ikzelf heb reeds een voorlopige toekenning gehad voor mijn totale budget over 2010. Ook heb ik mijn verantwoordingsformulier reeds verzonden en de fomulieren t.b.v. de besteedde gelden en opgave voor de belastingdienst.. Daarbij is op basis van het inkomen over 2008 en het ontvangen budget voor 2009 een VOORLOPIG nieuw budget voor 2010 toegekend. Echter het zorgkantoor gaat straks over enkele maanden na wat mijn inkomen is geweest over 2009 ( kunnen ze opvragen straks in juli bij de belastingdienst) en dan vind evt. verrekening van de eigenbijdrage plaats en krijg ik zo nodig een gewijzigde beschikking. De berekening van de eigen bijdrage is een verhaal apart en gaat tot een max. bijdrage. Overigens Sieske, zijn de normbedragen voor de zorgonderdelen in de AWBZ in het gehele land hetzelfde hoor.!!! En een uurloon in een PGB AWBZ heb ik nooit van gehoord. Het is geheel afhankelijk van vraag en aanbod tusen de partijen dacht ik. Ad. |
Gast |
Geplaatst: zondag 17 Januari 2010 15:20
-- |
Geplaatst: maandag 18 Januari 2010 12:32
Sietske schrijft: Als dingen niet helder zijn wil ik ze graag verduidelijken maar ik wil graag met respect behandel worden. Ga maar gezellig tegen iemand anders zitten katten want daarvoor zit ik niet op dit forum. Ik probeer alleen maar antwoorden te geven waar mensen iets aan hebbenn. " Beste Sietske, je maakt niks helder en duidelijk , en husselt alles doorelkaar . Aan foute info daar heeft niemand iets aan, je doet de ene foute bewering na de andere,bijv deze : "Ook wil ik melden dat het uurloon van een P.G.B. budget niet omhoog gaat. Kan maar is afhankelijk van de soort indicatie die je hebt. Somatisch indicaties zijn b.v. gekort i.p.v. verhoogd." "Voor het jaat 2009 kregen mensen met een somatische beperking minder OB uren geld dan mensen met een indicatie lichamelijke beperking. " vraag aan Sietske: weet je wat somatisch betekent ? ik heb een somatische beperking en kreeg juist meer geld in 2009 en ook in 2010 ! De pgbtarieven worden in 2010 verhoogd met 1, 66% . Dit als compensatie voor de gestegen prijzen en lonen. Helene hierboven geeft juiste info : "De tarieven zijn iets hoger t.o.v. vorig jaar. De nieuwe tarieven zijn te vinden op de site van Per Saldo." Waarom ben je dan zo eigenwijs deze juiste info te ontkennen van een zorgconsulent Helene en ga je niet de juiste info opzoeken op sites als www.pgb.nl en www.cvz.nl zoals ik die aan je geef? Ook Ad46 zijn opmerking hierboven is juist : "Overigens Sieske, zijn de normbedragen voor de zorgonderdelen in de AWBZ in het gehele land hetzelfde hoor.!!! En een uurloon in een PGB AWBZ heb ik nooit van gehoord " Ik raad je aan lid te worden Per Saldo en het magazine en de site van Per Saldo goed te bestuderen . je laatste bericht zit ook weer vol foute info, dat vind ik zeer kwalijk, deze site wordt niet gemodereerd als het gaat om inhoudelijk foute info zodat jouw foute info niet gecorrigeerd word en daarom doe ik dat maar, opdat mede-pgb houders niet op het verkeerde been gezet worden. Voor de goede orde, ik heb al 13 jaar een PGB en doe dit geheel belangeloos . Hoewel ik in een ander topic je 2 links heb gegeven van PER Saldo en het college van zorgverzekeraars blijf je toch dit beweren : Sietske beweert : "in 2010 is het zou dat je geen Begeleiding meer mag inkopen als je daar niet voor geindiseerd bent " Dat mag WEL als je bijv een indicatie hebt voor tijdelijk verblijf mag je dat geld ook voor begeleiding gebruiken ook al heb je geen indicatie voor begeleiding ! vraag Per saldo maar hoe het zit ! Ik geef hieronder nog maar weer es de juiste info van per saldo en cvz die ik elders op dit forum ook al gegeven heb als reactie op jouw foute info Op de site van Per Saldo kun je vinden dat het schuiven met de zorgfuncties nog steeds mag (behalve voor verpleegkunde waar je een indicatie voor moet hebben) ----------------------------------------------------------------------------------------------- bron: Per Saldo: www.pgb.nl Dit mag wel: U kunt aan het Zorgkantoor de volgende uitgaven verantwoorden: * Alle vormen van zorg en begeleiding die binnen de zorgfuncties van het pgb-AWBZ vallen, ook al hebt u voor een bepaalde functie geen indicatie gekregen. Voorbeeld: als u geindiceerd bent voor alleen persoonlijke verzorging, dan mag u uw pgb ook uitgeven en verantwoorden voor begeleiding en tijdelijke verblijf. Dit heeft 'bestedingsvrijheid'. Dit geldt overigens niet voor verpleging. U mag alleen pgb uitgeven aan verpleging als u een indicatie voor verpleging hebt. --------------------------------------------------------------------------------------------- Het PGB is niet geoormerkt voor de geïndiceerde functie(s). Dat wil zeggen dat de budgethouder het budget ook aan andere zorg mag uitgeven of aan bemiddelingskosten voor het organiseren van de zorg. bron: College voor zorgverzekeringen http://www.cvz.nl/zorgpakket/awbz-kompas/pgb/pgb.html |
|
Gast |
Geplaatst: woensdag 20 Januari 2010 02:45
Bron Per Saldo Lange tijd bestond er onduidelijkheid over het verschil tussen een somatische aandoening en een lichamelijke handicap. Het College Voor Zorgverzekeraars (CVZ) gaf onlangs antwoord op deze vraag. Bij een lichamelijke handicap is de oorzaak van de beperking een stoornis van het zenuwstelsel of het bewegingsapparaat (bot-/spierstelsel, gewrichten en bindweefsel). Hierbij maakt u aanspraak op ondersteunende begeleiding. Een somatische aandoening is een lichamelijke ziekte, zoals diabetes. Hierbij kunt u geen aanspraak meer maken op ondersteunende begeleiding uit de AWBZ. De ‘grondslag somatische aandoening’ (bijvoorbeeld een hersenbloeding of diabetes) kan veranderen in de ‘grondslag lichamelijke handicap’ als u een blijvende lichamelijke beperking hebt als gevolg van deze somatische aandoening. Een arts moet in dat geval vaststellen dat de somatische aandoening niet meer geneest of verbetert. |
Elly |
Geplaatst: woensdag 20 Januari 2010 08:40
Ik weet niet van veranderingen die invloed hebben op de hoogte van het PGB en kan me ook niet voorstellen dat die er zijn. Als er al veranderingen zijn dan is dat in de manier van indiceren en dat ligt bij het CIZ (of bjz). De indicatie is er al, dus die veranderingen zijn dan al meegenomen. En Sietske, dus ook de grondslagen, dit komt niet nog eens achteraf via het zorgkantoor. Iedereen die hiermee te maken heeft gehad is al lang opnieuw geindiceerd. |
Hulpen in jouw buurt
Kortingen
PGB veel gedoe? Snel, makkelijk en veilig online uw Pgb-administratie doen!
Probeer nu gratis ePGB
Professionele facturen maken? Werk sneller en word professioneel met Factuurdesk!
Probeer 30 dagen gratis Factuurdesk
Probeer nu gratis ePGB
Professionele facturen maken? Werk sneller en word professioneel met Factuurdesk!
Probeer 30 dagen gratis Factuurdesk