1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

Problemen bezuinigingen AWBZ vrijdag bij Vara De Ombudsman

Auteur Bericht
Geplaatst: vrijdag 15 Januari 2010 08:02
Vrijdag aanstaande, 21.20 uur op Nederland 2 besteedt het programma De Ombudsman van de Vara aandacht aan de gevolgen van de bezuinigingen in de AWBZ.
Aan het woord komt onder meer Nely van Dijk die een pgb heeft voor haar zoon Yoran en door de bezuinigingen dit jaar € 20.000 minder budget heeft gekregen.

Naast het portret van het gezin Van Dijk zal er ook een portret te zien zijn van een 92-jarige vrouw die al jarenlang graag gebruik maakt
van de dagopvang in haar buurt en daar door de bezuinigingen niet meer naar toe kan.
Ombudsman, Pieter Hilhorst, gaat in deze uitzending onder andere het gesprek aan met staatssecretaris Jet Bussemaker
en Sandra Korthuis,directielid van de Verening van Nederlandse Gemeenten over de problemen die de bezuiningsmaatregelen teweeg hebben gebracht.

De uitzending is dus vrijdag 15 januari te bekijken op Nederland 2 en begint om 21.20 uur.

VARA de ombudsman

http://omroep.vara.nl/Ombudsman.5460.0.html
Francis Geplaatst: vrijdag 15 Januari 2010 10:44
Super dat je dit aan geeft. Ik ga er zeker naar kijken.

Bedankt, Francis
Matthijs Geplaatst: vrijdag 15 Januari 2010 16:46
Goed dat men dit nu eens publiek laat zien. Helaas heb ik vanavond visite en kan ik dus niet kijken. Leve Uitzending Gemist dus maar dan...
Francis Geplaatst: vrijdag 15 Januari 2010 19:36
Hier ben ik nog even. Zowel op teletekst als op de website van de ombudsman staat dat het vanavond over een heel ander onderwerp gaat. Wie weet nu hoe het zit?

Francis :roll:
Francis Geplaatst: vrijdag 15 Januari 2010 19:56
Oeps....Ik weet het al. Het onderwerp komt wel te sprake. Ik ga zeker kijken en roep iedereen op om dit te doen.

Francis :wink:
Ad Geplaatst: vrijdag 15 Januari 2010 22:59
Met alle respect. Maar de problemen liggen over het algemeen veel dieper dan dit kleine stukje TV aangeeft.
Ik volg al jaren het beleid van de gemeenten en het Rijk inzake de zorg.
In feite zijn deze huidige bezuinigingen het begin van de aftakeling van de zorg in dit land voor de ouderen, zieken en gehandicapten...... :evil:
De grootste fout die men in Den haag heeft gemaakt is de invoering van de WMO in handen geven van de gemeenten. Men is nu voor de WMO totaal overgeleverd aan de grillen van de gemeenten en hun ambtenaren.
Probeer maar eens huishoudelijke hulp te krijgen. Je moet dan bijna in een overlijdenssituatie zonder enige hulp zitten voordat je in aanmerking komt. Alle hulpverlening en kosten voor zorg in een gemeente staat of valt bij een al dan niet betrokkenheid van de desbetreffende wethouder en het gemeentebestuur. Er schijnt veel willekeur in het land te zijn bij de uitvoering van de WMO. In de ene gemeente kan veel en in de andere willen ze niet of moeilijk meedenken..... :?
Doordat gelden uit Den haag die beschikbaar worden gesteld voor de zorg in gemeenten niet worden "geoormerkt" (=opgelegde plicht tot bestedening van desbetreffend doel) worden in verschillende gemeenten deze "zorggelden"gedropt in de pot "algemene middelen". Er is een gemeente bekend die WMO geld over had en daavoor nieuwe lantaarnpalen aanschafte......... :twisted:
Voor zover mijn 'voorlopige' indicaties van de (bezuinigings)voornemens van de huidige regering reiken, zullen er -zo is ietwat uitgelekt door de bestuderende ambtenaren- zeer waarschijnlijk verder gaande bezuinigingen volgen in de nieuwe bezuinigingsronde 2010. :?
Dus mijn conclusie is dat "we" er nog lang niet zijn. Overigens blijkt mij uit het volgen van de diverse "zorg sites" dat de zorg en de hulp aan ouderen, zieken en gehandicapten een behoorlijke "strooppot" blijkt te zijn waarin het schijnt goed geld is te verdienen. :oops:
Dus het getoonde stukje is minimaal maar geeft wel een indruk van mogelijke individuele nijpende situaties.....
En ik ben het gedeeltelijk eens met mevr. Bussemaker dat de gemeenten - zo is mij gebleken uit diverse berichten- niet te bewegen zijn tot het opstarten van een adequaat beleid t.a.v. de zorg. Liefst zouden zij de hele subsidiepot van de zorg willen beheren, inclusief de hulpmiddelenzorg die nu gedeeltelijk door de zorgverzekeraars wordt uitgevoerd.
De zorgverzekeraars hebben (gelukkig) al laten weten hieraan niet mee te willen werken vanwege hun wantrouwen t.o.v. het willekeurbeleid van diverse gemeenten in het land.
Ik hoop dat het niet zover komt dat de gemeenten alles gaan regelen.....
Het beste en eerlijkste zou zijn wanneer de gehele regelgeving vanuit het Rijk, dus centraal, wordt uitgevoerd door één orgaan namens en gecontroleerd door het Rijk...
Ad. :wink:
Geplaatst: zondag 17 Januari 2010 10:59
de aflevering is nu te zien op internet via

http://omroep.vara.nl/Ombudsman.5460.0.html

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.