wat te doen bij onverwacht stopzetten arbeidsovereenkomst
Auteur | Bericht |
---|---|
Carla Martine |
Geplaatst: zondag 17 Januari 2010 15:57
Door breuk pols kon ik enige tijd geen hulp bieden bij gezin aan huis. Heb alternatief voorgesteld, daar gingen ouders niet op in. Ook had ik hen gezegd dat ze mij ziek konden melden, dat is niet gedaan. Bij informeren vertelde SVB mij dat het ook niet perse moet en dat dat iets wat een budgethouder zelf kan bepalen. Nu kreeg ik geheel onverwachts een door ouders zelf bezorgde brief, waarin ze de het contract opzeggen. Ik respecteer hun besluit, maar de brief is een week eerder gedateerd en wordt aangegeven, dat ze een maand vanaf die datum willen stoppen met het contract. Terwijl de brief een week later pas bij mij in de bus is gestopt. Wat ik er zo jammer aan vind, is dat ik nooit onenigheid of ook maar wat heb gehad en het contact gewoon vriendelijk was. Ik had met de ouders samen een arbeidsovereenkomst van het SVB ingevuld, omdat die ook de administratie voor de ouders verzorgde. Moet ik nu een wijzigingsformulier laten invullen door de ouders en de datum die zij aangaven hanteren, of moet ik uitgaan van de datum dat de brief bij mij is bezorgd? Wat is goed om te doen? Marti |
Geplaatst: maandag 18 Januari 2010 13:21
Nu het zo ligt, is het van belang, dat U kunt bewijzen, dat en wanneer U zich heeft ziek gemeld; Uw client is Uw werkgever en niet de SVB. Vervolgens geldt het contract wat U heeft. Als U op minder dan 4 dagen per week werkte, moet Uw cliënt 6 weken doorbetalen, na ziekmelding. Als U niet kunt bewijzen, dat U zich ziek gemeld heeft, zal Uw cliënt in elk geval de contractuele opzegtermijn in acht moeten nemen en tot dan moeten doorbetalen. U kunt verder de cliënt schriftelijk bevestigen, dat U op ............ de opzegging ontvangen heeft en dat de opzegtermijn wat U betreft op die datum ingaat. Als de opzegging per aangetekende post bezorgd is blijkt uit het poststempel al dat de brief antigedateerd was. |
|
Pim |
Geplaatst: maandag 18 Januari 2010 19:59
Beste Carla (Marti), Wat vervelend voor u dat op deze manier de samenwerking tot een einde komt. Erg vervelend ook dat ze niet duidelijk naar u zijn wat de achterliggende motivatie is. Wettelijk is het zo dat wanneer iemand zich ziek heeft gemeld deze niet ontslagen mag worden. Daarop kunt u ze aanspreken. Aannemend dat u in loondienst bent is inderdaad de datum poststempel een goede factor om te bepalen wanneer de brief verzonden was. Dit is de ingangsdatum van ontslag. Als ik u was zou ik toch contact opnemen om er achter te komen wat de achterliggende reden is geweest om tot ontslag over te gaan. Het is aan u om te beslissen of u misschien in gesprek tot een goede afsluiting komt of mogelijk tot een voortzetting van de arbeidsrelatie (uiteraard afhankelijk van de reden). Ik wens u veel sterkte in deze situatie. met vriendelijke groet, Pim van der Most MostCare |
Carla Martine |
Geplaatst: dinsdag 19 Januari 2010 12:10
Bedankt voor jullie reactie, Ik heb de ouders de dag nadat ik mijn pols had gebroken telefonisch op de hoogte gesteld. Dus direct bewijs heb ik daar niet van. De opzeg brief is door de ouders gewoon bij mij in de bus gestopt, dus dat zegt ook niets. Ik heb inmiddels een brief aan de ouders gestuurd en daarin beleefd aangegeven hoe ik de ontvangst van de brief ervaar. Ik heb eerlijk geschreven ook niet zoveel zin om er een soort strijd over te moeten gaan voeren. Alleen zit ik niet te wachten op problemen rond de uitbetaling. Ik heb contact opgenomen met de ouders, het blijkt dat ik wel ziek ben gemeld, maar op een veel latere datum. Dus de uitbetaling was doorgelopen ook na de 6 weken. De reden dat mijn contract is opgezegd heeft te maken met mijn gebroken pols en dat het te lang duurt. Terwijl het nu alleen nog een kwestie zou zijn van een paar weken oefenen om mijn hand weer goed te kunnen gebruiken en belasten. En het opstarten van hulp e.d. langer duurt en voor het cliëntje die ik hielp ook niet zo eenvoudig is om te wennen aan weer een nieuw persoon. Terwijl wat de begeleiding en het resultaat betreft, de ouders juist positief waren. Ik kan zulke dingen niet zo goed plaatsen, maar goed. Ik respecteer hun besluit, maar vind het wel jammer ten opzichte van mijn clientje. De werk omstandigheden waren ook niet optimaal, dat heb ik ook al herhaaldelijk proberen uit te leggen. En dat was ook niet iets waar de ouders voor open stonden. Geen reden om dan maar te stoppen, maar wel een punt om na verloop van tijd in overweging te nemen. Heb inmiddels wel de vakbond om advies gevraagd. En wacht nu eerst af hoe het zich ontwikkeld. |
Hulpen in jouw buurt
Kortingen
PGB veel gedoe? Snel, makkelijk en veilig online uw Pgb-administratie doen!
Probeer nu gratis ePGB
Professionele facturen maken? Werk sneller en word professioneel met Factuurdesk!
Probeer 30 dagen gratis Factuurdesk
Probeer nu gratis ePGB
Professionele facturen maken? Werk sneller en word professioneel met Factuurdesk!
Probeer 30 dagen gratis Factuurdesk