1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

jaarafrekening

Auteur Bericht
Geplaatst: maandag 18 Januari 2010 11:39
Voorgaande jaren toen mijn hulp nog onder de AWBZ viel en landelijk geregeld werd, werd mijn eigen bijdrage per gebruikt uur berekend. Omdat ik veel meer extra kosten heb dan alleen hulp in huis gebruikte ik minder uren dan de indicatie aangaf. Dit was niet perfect maar werkbaar en voor mij financieel haalbaar.
Nu krijg ik een jaarafrekening van de gemeente en die blijkt ( achteraf) de eigen bijdrage per periode te berekenen en niet per gebruikt uur. Lang verhaal kort: ik krijg nu een enorme onverwachte rekening achteraf en het advies geen hulp meer via pgb in te huren "want dit is zonde van mijn geld" .
Hier valt mij de mond bij open!
Jolanda
Elly Geplaatst: dinsdag 19 Januari 2010 09:44
Sinds de huishoudelijke verzorging onder de WMO valt, hebben gemeenten zelf de regie. Dit betekend dat er per gemeente verschillen zijn over de regels, uitvoering, de bedragen en de eigen bijdrage. Een aantal gemeenten lijkt het bebruik van PGB te ontmoedigen.
Onder de AWBZ kreeg men het netto PGB, daar was de eigen bijdrage al afgehaald en men wist wat men nog te besteden had.
Onder de WMO krijgt men over het algemeen het bruto PGB, de eigen bijdrage moet dan weer terugbetaald worden. De eigen bijdrage mag bij de meeste gemeenten bovendien niet uit het PGB betaald worden, wat voorheen via de AWBZ in feite wel gebeurde. Dit betekend dus, dat het niet gebruikte PGB weer terug betaald moet worden aan de gemeente, en de eigen bijdrage 'uit eigen zak' betaald moet worden.
Geplaatst: dinsdag 19 Januari 2010 10:16
Terug betalen wat ik niet gebruikt heb is geen probleem dat was altijd al zo.
Nu neemt men mijn maximale eigen bijdrage en het maximaal toegekende aantal uren per jaar en zegt wij willen de max. eigen bijdrage betaald zien. Dit is meer dan het geld dat ik vorig jaar gebruikt heb. Volgens mij moet ik een eigen bijdrage per uur betalen. In dat geval zou mijn rekening gewoon door het jaar heen ( per maand) al betaald zijn. Nu heb ik een gigantische rekening over het aantal uren dat ik niet gebruikt heb. Heb ik toch het gevoel door de gemeente bedrogen te worden.
En over het advies geen pgb meer aan te vragen, hiermee gaat de gemeente helemaal voorbij aan het belastingvoordeel dat pgb heeft boven ( zoals zij het zeiden) een zwarte hulp.

Lekker zo'n overheid!
Jolanda
Elly Geplaatst: dinsdag 19 Januari 2010 10:38
Helaas heeft iedere gemeente zijn eigen regels wat de WMO betreft.
Is er in uw gemeente geen WMO-raad of gehandicaptenraad waar u dit probleem kan voorleggen? Indien u lid bent van Per saldo zou u ook daar advies in kunnen winnen.
Geplaatst: dinsdag 19 Januari 2010 10:39
Ook tegen deze beschikking kun je bezwaar maken/beroep aantekenen.
Geplaatst: dinsdag 19 Januari 2010 11:25
Het laatste woord is hierover met de gemeente inderdaad nog niet gesproken.
Ik heb me voorgenomen om eerst een persoonlijk gesprek in te gaan met de ambtenaar en als dat niet helpt dan maar een bezwaarschrift. Gelukkig ben ik verzekerd voor rechtsbijstand maar mijn ervaring is dat de overheid altijd het voordeel van de twijfel krijgt bij een juridische procerdure.
De afgelopen 10 jaar heb ik al 2 keer gedwongen moeten verhuizen omdat mijn huis door herinrichting van de straat ontoegangelijk werd. Dit heeft een vermogen gekost en toch heeft zowel de gemeente als de rechter een verzoek tot schadevergoeding afgewezen. Beide keren!
Dus veel geloof in een rechtvaardige overheid en rechtspraak heb ik niet meer.
Maar net als bij voorgaande problemen met de gemeente: we gaan er weer voor.
Jolanda

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.