1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

Zomaar een vraag over PGB

Auteur Bericht
Geplaatst: vrijdag 08 September 2006 13:23
Hallo.
Wie kan mij een antwoord geven op mijn vraag omtrent mijn dochter die verstandelijk gehandicapt is.
Mijn dochter woont bij mijn exvrouw die een jaar of 4 geleden er vandoor is gegaan met iemand van haar werk. Bij de scheiding is afgesproken bij de advocaat dat mijn kinderen om het weekend bij mij zijn. Mijn dochter heeft een PGB voor 3 indicaties. Heb ik eventueel recht op een gedeelte van het PGB? Ik ben toch de biologische vader. Ze is toch een heel weekend bij mij. Mijn ex staat hier niet achter alhoewel zij er 3 jaar geleden mij er wel op attendeerde dat ik ook als verzorgende op papier kon worden gezet. (Dit heb ik op een mailtje nog in mijn bezit) Ze is hier op terug gekomen. Het begint mij nu wel te storen dat zij zichzelf toch op de uren zet die mijn dochter bij mij is. Ik kan dit eventueel niet bewijzen en kan hier ook nergens voor terecht. Ik heb verscheidene instanties gebeld maar krijg telkens te horen dat ik hiervoor bij mijn ex moet zijn. Ook op de vraag aan mijn ex wie zij als verzorgende op papier heeft staan krijg ik geen antwoord. Verder is mijn dochter geregeld een paar dagen langer bij mij.

Wie kan mij antwoord geven op mijn vraag.

Vr gr Albert
Geplaatst: vrijdag 08 September 2006 20:34
Hallo, ik ben erg bang dat u aan het korste eind zal trekken......!
Uw dochter WOONT bij uw ex vrouw dus zij regelt voornamelijk de zorg die zij denkt dat jullie dochter nodig heeft. U had er waarschijnlijk minder moeite mee gehad als het zorg was die gewoon geleverd werd, zonder dat u wist dat het een bekende was die de zorg bij haar levert, of nog erger dat ze zich zelf kan uitbetalen.
Als u ook nog aan de moeder alimentatie verschuldigt bent, zal ze het verdiende geld op moeten geven en wordt dat zo verrekend met u, toch? maar op welke dagen ze de zorg heeft staan, maakt voor u niet uit.
Als zei vind dat ze aan haar dochter, terecht of niet terecht bv. 420 euro wil verdienen per week kan ze: 7 dagen in de week 2 uren van 30 euro als verdienste opschrijven. Maar je kan ook 2 dagen in de week in totaal 10 uren van 42 euro maken (op woensdag en vrijdagmiddag) verdiensten zijn gelijk! dus wat op papier staat: zegt niks! Wat ze zelf nodig denkt te hebben, betaal je aan jezelf uit.
omdat er maar 1 pgb per persoon is, kan maar 1 iemand dat beheren..
en dan hangt het van de relatie tussen u en haar in, hoe gewetensvol ze het pgb zal beheren.
de meeste zorg zal ook buiten uw tijd liggen en u wilt tenslotte ook gewoon graag uw dochter zien, het is wrang en misschien niet helemaal eerlijk, maar ik weet geen oplossing. ik weet dat meer mensen het voor hun ex verzwijgen. Mogelijk had u het ook gedaan..(en ik ook, vrees ik)
Geplaatst: zaterdag 09 September 2006 10:37
HALLO,
Bedankt voor de informatie maar schiet hier niet veel mee op.
Ik ben bang zoals ik tussen de regels door moet lezen dat het me om het geld gaat. DAT IS PERTINENT NIET WAAR. Het gaat me om het recht.
Mensen kunnen door dit soort situaties gaan sjoemelen met het PGB. Oftewel misbruik maken. :idea: Hierdoor kan het eens onstaan dat dit wordt afgeschaft en dat ik hier best achtersta.
Ofschoon het zorgkantoor ook geen informatie wil verschaffen en ik aangaf of ik zelf de verantwoordingsformulieren mag inzien om te kijken of het allemaal wel klopt ( dit mag dus ook niet ) wordt het de mensen wel makkelijk gemaakt om fraude te plegen of niet de juiste informatie leveren aan het Zorgkantoor. verder nog wel een vraag over dat mijn ex nu getrouwd is met een visueelgehandicapte man ( bijna blind) en hij wel eens oppast op mijn dochter. Ik vindt dit niet erg veilig. Dus kort gezegd een man die waarschijnlijk zelf ook een PGB heeft om begeleid te worden en toch wordt ingehuurd om op mijn dochter te passen. Wat als het eens gebeurd dat mijn dochter de deur uitloopt?
Vr gr Albert
Geplaatst: zaterdag 09 September 2006 21:44
ik begrijp uw onzekerheid, dus nog een paar antwoorden. (naar mijn beperkte zicht) ten eerste kan je bijna niet sjoemelen met het geld:
er is een indicatie geweest dat dit geld nodig was om uw dochter te ondersteunen... wat dan alleen nog rest is zorgen: dat je dit geld opmaakt per jaar! en natuurlijk zorgen dat de belasting betaald wordt.
Dan kan het nooit fraude zijn!
En nogmaals de uren staan nooit in verhouding tot het geld. Een bedrijf kan 50 euro per uur kosten en de buurvrouw 5 euro.
Wat zei moet doen met het geld is zorgen dat je als ouder(s) je ontlast voelt!
en of dat nu is dat je op woensdagmiddag 1x in de week naar de efteling gaat met de taxi met 2 begeleiding of dat je 5x in de week voor het zelfde geld een keurig dame van 60 met haar: "mens erger je niet"laat doen: het gaat er om dat je als ouder je ontlast voelt!
ik begrijp dat dit heel rot klinkt....
Maar het pgb blijft in sommige gezinnen onnodig op de bank staan en wordt terug gestort en wat nog meer gebeurt: veel mensen die wel degelijk volgens de huidige regels recht hebben op een pgb, eisen dit niet op!
dus volgens mij wordt er even veel geld "verknoeid"dan onbenut!
ik begrijp dat het vreemd is dat je jezelf kan uitbetalen en daar leuke dingen van kan doen, maar dat is ieder zijn eigen keus met zijn verdiende geld!
en die partner: pgb wordt op eigen risico van de budgethouder uit gekeert! ook dit is riskant, helemaal waar...
maar de pgb zijn onstaan ook in een tijd dat de bestaande instellingen de vraag niet aan konden en dat ze juist zochten naar meer mogelijkheden om wel de zorg uit te voeren, terwijl er onvoldoende geschoold personeel was.
Juist als pgb houder, de minder geschoolde maar soms meer betrokkene persoon voor je kind laten zorgen. eng... maar kan zowel mogelijkheden als problemen geven.
Het gaat om veel geld en het kan vervelend zijn als ze de zorg om de ex partner heen organiseerd, maar elk bedrijf kan zich niet ook nog eens in echtscheidings problematiek verdiepen...denk ik. het is al complex genoeg om zuiver en rechtvaardig aan een normaal gezin uit te keren..
Corina Geplaatst: maandag 11 September 2006 17:35
Hallo Albert,

Ik begrijp je frustratie. Uit je verhaal begrijp ik dat er een omgangsregeling is tussen jou en je dochter. Ik lees ook dat het voorkomt dat je dochter soms een paar dagen langer bij jou is.

Volgens mij is het het persoonsgebondenbudget van jouw dochter, en wanneer zij het weekend of een aantal dagen bij jou is, heeft zij dezelfde beperking/handicap bij jou in huis als bij haar moeder thuis.

Weet niet precies welke stappen je moet zetten en in welke volgorde. Denk dat je op een of andere manier een uitspraak van de rechter moet afdwingen mbt pgb/alimentatie/bezoekregeling etc. Ik weet dat dit zware en drastische stappen zijn. Wanneer je co ouderschap overweegt en je ex wil dit ook dan meen ik dat je op die manier meer zeggenschap hebt over het pgb.

Denk dat je de papieren van de rechter met afspraken mbt de omgangsregeling er nog eens op na moet slaan en op basis daarvan vervolg stappen moet ondernemen. Weet niet of er een toeziend voogd is buiten jou en je ex want dan zou je het daar mee kunnen bespreken.

Het klinkt krom, maar wanneer je kind het weekend bij jou is; dan kan je ex onmogelijk op die dagen zichzelf op papier zetten als begeleiding/verzorgende voor je dochter. In wezen doet ze daarmee haar en jouw dochter tekort; immers die uren worden niet benut en worden afgehaald van de mogelijke begeleidingsuren van doordeweek.

Wellicht zou je informatie kunnen vragen bij een zgn scheidingsmakelaar? Of misschien kom je op een oudersite meer informatie tegen? Je bent zeker niet de enige met deze problematiek! Blijf doorzoeken! Als ik iets hoor of tegenkom zal ik het hier neer zetten.

Groet van Corina
Geplaatst: dinsdag 12 September 2006 15:38
Hoi Corina.

Hartstikke bedankt voor je reactie.
Ik begrijp ook wel dat ik het verder moet uitzoeken en misschien een advocaat moet inschakelen. Maar het rottige hiervan is dat het zoveel geld gaat kosten. Ik heb hiermee ook diverse advocaten benaderd maar krijg steeds te horen dat men over dit soort zaken toch een terughoudende houding aannemen. waarschijnlijk is het PGB te nieuw voor advocaten.
Het liefst zou ik het willen regelen met mijn ex maar zij houdt de boot af. Ik zal rustig doorzoeken en nogmaals bedankt voor je reactie.

Vr gr Albert
Corina Geplaatst: woensdag 13 September 2006 23:50
Hey Albert,
Ben je ook bij MEE geweest? Misschien kunnen zij iets voor je uitzoeken. Daarnaast zou je ook via buro vetrouwensartsen en jeugdzorg de zaak aan kunnen kaarten.
Weet niet waar je woont maar je zou desnoods ook bij een universiteit voor recht en medische ethiek je vraag neer kunnen leggen; wellicht ziet iemand er een onderwerp in voor een scriptie en vind je op die manier een oplossing.

Veel succes met je verdere zoektocht!
Groet van Corina
Geplaatst: donderdag 14 September 2006 12:14
hallo,
ik moet denk ik toch nog maar een keer vervelend zijn.... volgens mij heeft het niks uit te staan met de mee etc. net als alles wat je kind aangaat, en je gaat scheiden, blijft altijd emotioneel en praktisch een pijnlijk punt! dat is het rottige van een soms niet te voorkomen scheiding!
elk heeft zijn eigen visie en eigen belang en soms kun je daar samen heel goed een weg in vinden maar vaak ook niet!
bij alle schedingen zie je de spanning over wat doet de ander met mijn/ons kind? sport, vrienden, communicatie, opvoeding, geldzaken enz.
op dat moment dat je gaat scheiding zou het geweldig zijn als dat zeer exact en tot ieder zijn tevredenheid op papier stond, maar dat is logischerwijs vaak niet het geval. En juist als je kind wat heeft, wat vaak al voor meer spanning heeft gezorgd, kan daarna nog gevoeliger liggen. het vertrouwen in de ander moet in feite nog groter worden, want je bent er niet bij betrokken, kan niks zien, contoleren of verbeteren....
en waar je ingeschreven staat, bij de gemeente, dat is je thuis. alleen daar weg kan de zorg en de financiele zaken geregeld worden.
als ze niet wil dat u deelt in de zorg, kan ze het per direct om zetten in natura en de hulp via officiele instansties regelen. en bv. de persoonlijke verzorging aanhouden voor 2x in de week douchen op maandag en donderdag. en aangeven dat de tussenligggende dagen zelf wel lukt..
ze woont daar en 1 verslag van de ouder of ouders (bij voorkeur natuurlijk) is bindend. als ze wil stoppen of verhogen, u wordt daar nooit net als een nieuwsgierige buurvrouw, gretige organisatie of wat dan ook van op de hoogte gebracht. net als bv. uw doktersbezoek, is tussen u en uw huisarts: prive. Het enigste is overleg met uw ex vrouw. uit betrokkenheid en wederzijds begrip en inlevingsvermogen. als jullie dat niet samen doen, kan daar geen instantie tegen op! want wie spreekt de waarheid? al begrijp ik u helemaal en ben het met u eens dat ze u hier in had kunnen betrekken. maar zoals dat gaat met scheiding, denk je vaak aan jezelf en heb je het financieel al niet breed en is de wens om te samenwerken niet echt het hoogste op dit gebied.
zei beslist wie wat waar en hoe met de zorg, tenzei jullie samen daar mee bij het ciz komen..
Geplaatst: dinsdag 24 Oktober 2006 09:48
Ik denk dat ik nog iets weet wat het proberen waard is. uw dochter verblijft de weekenden bij u , dus waarom vraagt u voor die weekenden geen pgb indicatie aan bij het ciz ?
als dit niet helpt belt u het zorgkantoor eens op waar uw ex verantwoording af moet leggen over het bestede pgb. u kunt dan vermelden dat zij uren declareert terwijl uw kind bij u verblijft, en ik denk dat uw ex dan op een stevige controle mag rekenen van het zorgkantoor, want dit is dus fraude wat zij pleegt. :roll:
Geplaatst: dinsdag 24 Oktober 2006 16:04
--------------------------------------------------------------------------------

je hebt geen specifiek weekend pgb! alleen 7 zorg functies. en alleen de persoon zelf of de huishouding waar toe het kind bewoont kan een pgb aanvragen. en je kunt de zorgfuncties als budgethouder zo op papier zetten als jou het beste uitkomt! dat is niet mijn advies maar zo werkt het gewoon! om zelf 500 euro bruto te verdienen kun je 10 uren van 50 euro op woensdag en dondedag werken maar je kan ook 20 uren van 25 euro en zelfs wel 40 uren werken op paper van 12.50! op zich is dat ook niet fout! als je denkt als ouder/budgethouder dat je dat nodig hebt en je wordt ontlast is dat jou keuze... dat is het moeilijke/leuke van het pgb.
als ouders kun je als je er wijs mee om gaat ook jou gemiste werkuren bij een baas of andere kwalititeiten die je hebt uit betalen. en de vader heeft een regeling ivm met zijn ouderschap. dat opzich heeft niks met het pgb te maken. net als de ouder bij wie het kind woont ook niet alle uren thuis in ppgb uren betaalt krijgt. natuurlijk zou het wenselijk wezen als de vader ook betrokken werd in het pgb. maar die ouders die dat doen na hun scheiding moet ik nog tegen komen. De ouder bij wie het woont heeft de grootste draaglast en de verantwoordelijkheid om het kind de juiste begeleiding en verzorging te geven. en dat gebeurt dan toch snel in die tijd dat het thuis is.
Geplaatst: woensdag 25 Oktober 2006 17:03
Pff Albert, moeilijke situatie.
Ik denk dat je twee dingen gescheiden moet houden. Het PGB is er voor de extra zorg die (bovenop de gebruikelijke zorg) je kind nodig heeft.
Wat jij doet is gewoon een standaard omgangsregeling, waarbij je dus de zorg voor je kind hebt. Overstijgt deze zorg de gebruikelijke zorg, dan zou er recht op PGB zijn, echter je bent niet de verzorgende ouder en er is al een PGB. De enige manier om inzicht te krijgen in hoe het PGB wordt ingezet is een gesprek aangaan met je ex, eventueel met een onafhankelijke bemiddelaar. Verder kun je niks doen dan gewoon de weekenden dat je kind er is van en met haar genieten!
sterkte en succes.
Geplaatst: zaterdag 06 Januari 2007 00:18
Albert e.a

Ik zie in deze draad een aantal termen de revue passeren waarvan ik denk dat die anders zouden kunnen worden toegepast. Sommige zijn reeds in een m.i. juiste lijn geschoven.

De term gebruikelijke zorg. Het modewoord om maar niet te indiceren of deze af te zwakken. Let wel bij activerende begeleiding geldt dit niet. (richtlijn LISV)

Het PGB is toegekend aan de persoon. Ik ga ervan uit dat er bij de totstandkoming rekening is gehouden met de feitelijke verblijfssituatie van de persoon. In dit geval een aantal dagen bij moeder en een aantal dagen bij vader. Aangezien de PGB en de omgangsregeling los staan van elkaar is er dus geen enkele reden waarom het reeds toegekende PGB ook bij de ander in te zetten.

Als deze situatie niet is meegenomen zou ik dit alsnog doen. Dan wordt m.i. voldaan aan ieders belangen om de juiste verzorging te kunnen bieden voor het kind. Het eventueel bovengeindiceerde bedrag zou dan door de andere ouder als zorgbedrag uitbetaald kunnen worden. Let wel is dan loon.

Blijkt dat dit niet is meegenomen en krijg je dit ook niet kun je hiertegen bezwaar maken. Want omgang of niet. Het staat los van het PGB.

Met vriendelijke groeten
Hans68
Geplaatst: zondag 07 Januari 2007 22:48
hallo Albert68. de 2 vragen die je hebt beantwoordt zijn van september vorig jaar, ik hoop dan inmiddels, dat voor de feitelijke vrager, dat hij zijn antwoorden inmiddels weet! dat neemt niet weg dat de vraag boeiend en belangrijk blijft. maar voor de zorgvraag, in het geval van een ouders die gescheiden zijn, denk ik dat er weinig ouders het pgb op een wenselijke en objectieve manier verdelen! ik denk als je dat kan, zou je bijna weer kunnen gaan samen wonen! ja toch? Mocht ik ooit overwegen (nu dus zeker niet!) om te gaan scheiden,denk ik dat ik in alle eerlijkheid als verzorgende moeder dat ik het pgb 100% zou besteden zo als ik denk dat ik het wil en in de tijd dat het kind bij mij thuis is! dat is toch logisch? (maar niet eerlijk natuurlijk!) mogelijk neem je in je intake gesprek de situatie bij je ex-partner mee,maar wie zal daar als jij als verzorgend ouder de ander redelijker-wijs in laten delen?dat is mijn logische maar vervelende conclusie. en dat is niet alleen omdat ik dat mogelijk had gedaan, maar ik maak het gewoon altijd zo mee.daar kunnen ze ook weinig aan veranderen, denk ik.
Geplaatst: zondag 07 Januari 2007 22:51
sorry ik bedoelde Hans68 en het bericht begon bij Albert, foutje! :oops:
Geplaatst: vrijdag 19 Oktober 2007 14:18
Hoi Sharedan,

Ik wil toch even reageren op jouw bericht.
Zelf ben ik nog helemaal nieuw hier en probeer eerst nog de juiste diagnose te krijgen voor mijn pleegzoon(vermoedelijk pddnos-mcdd) voordat we ook maar aan een PGB kunnen gaan denken.
Aan de andere kant weet ik ook dat we het zonder PGB in de toekomst niet gaan redden met hem.
Mijn pleegzoontje gaat om het weekend naar zijn vader. Dit tegen alle adviezen van onze begeleiding in. Maar ik zou niet weten hoe ik het zou kunnen redden zonder die tijd waarin ik helemaal kan bijtanken.
Daarbij wil deze vader dat ook heel erg graag en is heel blij met de regeling.
Hem ergens anders laten logeren is volgens mij een slechtere optie omdat het mij dan minimaal een week een huis vol herrie oplevert.
Dat gebeurd nu ook wel maar is minder extreem en duurt korter.
Nu zou je kunnen zeggen dat het gewoon in het kader van de bezoekregeling is dat hij bij papa is.
Maar dat haalt niet weg dat het nog steeds om het zelfde jongetje gaat met de zelfde problematiek.
Hoewel zijn gedrag daar minder problematisch is, hij spaart het op voor thuis, blijft hij een kind dat continu aandacht vraagt en nodig heeft.
Na zo'n weekend is zijn vader over het algemeen aardig uitgeput.
Hoe je het ook draait of keert, hij heeft extra zorg nodig, het vraagt heel veel van de gene die op dat moment voor hem zorgt en ik heb het nodig om ontlast te worden.
Dus zullen wij altijd weekendopvang nodig hebben. En ongeacht wie dat doet heeft die gene, volgens mij, recht op een vergoeding uit het PGB.
Of dit nu je ex-partner is, een vreemde of zoals bij ons zijn papa.
Mocht het zo ver komen dat wij in de toekomst gebruik kunnen maken van een PGB dan zal ik van harte die vader daar bij betrekken.
En dan is het zijn keus of hij deze taak in die weekenden volledig op zich blijft nemen of iemand inhuurt om hem tijdens die heel vermoeiende weekenden te ontlasten.
Het voordeel daar van is dan weer dat ook deze vader beter bestand is tegen de belasting die het zorgen voor dit kind mee brengt.
Nu zegt hij toch wel eens af of brengt het jochie eerder terug omdat hij het niet trekt.
Het gaat om het doel, het leven voor ieder acceptabel te maken, de zorg voor dat jochie continueren en de vaste verzorgers te ontlasten bij de zorgtaak. Papa is ook een vaste verzorger, minder uren per maand misschien maar daarom niet minder belastende uren.

Groet, Wil.
Geplaatst: maandag 22 Oktober 2007 08:42
Beste Wil, ik weet niet precies wat je vraag of uitleg was, waar je op reageerde? maar als je dacht dat ik tegen uitbetaling van de ouders ben, dat is zeker niet zo! eerder in het stukje reageer ik op een vader die het zijn ex-vrouw kwalijk neemt dat hij als gescheiden van vader niet mee deelt in het pgb. en ik ga er op in dat ik spijtig genoeg begrijp dat het heel vaal bij ex-partners zo is dat ze nou niet echt attent en betrokken over elkaar denken. dus als jij als ouders dwaar het kind bij woont het pgb ontvangt, dan ga je het geld hoogst waarschijnlijk zo indelen dat je er al vanuit dat je kind zonder pgb 2x een weekend bij zijn vader is en ga je daarnaast nog zorgen dat je die andere tijden nog zo wil regelen dat je als verzorgende ouder deze taak aan kan. maar het zou natuurlijk kunnen dat je pgb ook doortrekt bij de ex-partner maar: in het geval van ex-partner is er zonder pgb al genoeg stress over geld zaken! dus jou situatie is heel anders. maar een andere opmerking: het lijkt mij riscant om tegen je begeleiders in je eigen idee door te voeren. de kinderbescherming die het kind zorgvuldig bij jou heeft gebracht staat onder vuur, als het misgaat in het oude gezin dan staan zei straks in de rechtbank. en het is op dit moment al zeer actueel dat zei dit soort situatie,s aangerekend krijgen als het onverhoopt met het kind in zijn oude gezin misgaat. ik zou nu niet graag bij de kinderbescherming willen werken. En misschien wel dat ze daarom naar jou gevoel extra voorzichtig zijn en in jou gevoel teveel?
Geplaatst: maandag 22 Oktober 2007 22:55
Hai Sharedan,

Nee hoor, ik heb gemerkt dat u heel veel verstand van zaken heeft en een goed inzicht in de problematiek van ouders en kinderen.
Uw tips aan ouders zijn juist heel goed en iets om over na te denken.
Ik lees uw stukjes met veel interesse.

Niet elk kind woont in een pleeggezin omdat dit moet i.v.m. een maatregel.
Er bestaan ook vrijwillige plaatsingen.
Zelfs als er een O.T.S. is uitgesproken is er niet automatisch een machtiging tot uithuisplaatsing. De ouder die nog steeds gezag heeft mag elk moment dat hij/zij dat wil op de vrijwillige uithuisplaatsing terugkomen.
Er bestaat dan wel in sommige situaties blokkaderecht van de pleegouder. Maar dat is weer een ander onderwerp :-).
Hier gaat het dus om een vrijwillige uithuisplaatsing.
Het advies had geen betrekking op de vader maar op de gedragsproblematiek van het kind. Dus konden hij en ook ik volkomen legitiem het advies, is geen maatregel, naast ons neer leggen.
Dit natuurlijk wel met medeweten van degeen die het advies gaf.
We deden dit juist om een plaatsing van het kind in een instelling te voorkomen want zonder die weekendopvang had ik het echt niet gered.
Maar ook voor deze vader is het heel intensief om een heel weekend met dit kind door te brengen en dan na het weekend gewoon weer aan het werk te moeten. Dan zou betaling uit het PGB een heel goed alternatief zijn.
Een andere optie zou een weekendpleeggezin zijn.
Die zijn schaars en zo'n pleegouder ontvangt een halve dagvergoeding per nacht. Dat komt neer op zo'n 7 euro per nacht dus 14 euro per weekend. Dat zou kostendekkend zijn en dat is ook wel zo.
Maar dan verwacht je niet een kind met zoveel problematiek te logeren te krijgen :-).
Verder gaf ik vooral mijn mening over het feit dat een kind met een handicap/aandoening dat ook in de weekenden bij de andere ouder heeft.
Het is heel jammer dat ouders ook na het eindigen van de relatie niet samen blijven denken als ouders in het belang van het kind.
En ja hoor, ik kan daar wel over mee praten want ik herken die problemen na mijn scheiding niet. Ik weet ook dat we daar een uitzondering in zijn :-)
Dat het in de praktijk vaak anders werkt vind ik heel jammer.

Groet, Wil.
Bea Geplaatst: vrijdag 26 Oktober 2007 11:47
Beste Wil,

Ik ben het helemaal met je eens. Dat ook de vader zorgt en hij ook"'recht" heeft op erkenning van extra belast te zijn.
Sterker nog het kan juist extra moeilijk worden omdat je niet op de enigzins "routinmatiger" inschatting als (hoofdopvoeder) in bepaalde situaties betreffende je kind bent voorbereid. De tijd is soms te kort om te kunnen bijsturen. Wel denk ik dat een weekend ouder het meest gebaat is bij een zo gepland mogelijke dagindeling maken. Om rust te creëren voor het kind maar als handvat voor zichzelf. Vaak zie dat er in dat weekend veel ingehaald moet worden aan gemis of om de tijd te vullen (een soort van doorkomen). Met alle gevolgen voor de andere thuissituatie nadien.
S Geplaatst: zaterdag 12 Maart 2011 21:55
beste albert,ik,zelf moeder en gescheiden......ook een pgb voor mijn kind. ook ik betaal mezelf uit de pgb van mijn kind. mijn kind gaat eens per 14 dagen een kort weekend naar zijn vader. ik vind het persoonlijk niet meer dan normaal dat de ouder bij wie het kind woond en dus de meeste tijd doormaakt de volledige pgb tot zijn of haar beschikking heeft om goede zorg in te kopen. waarom? enige idee wat het een alleenstaande ouder aan energie kost voor een kind met extra zorg te zorgen??? dit word nogal eens flink onderschat. mijn haren gaan een beetje overeind staan als ik jou verhaal zo lees....je je recht wil halen zeg je...of je rechten wil checken hierin. je hebt als ouder geen rechten, maar de plicht goed te zorgen voor je kinderen...dat geld voor beide ouders. eens per 14 dagen een weekend voor je gehandicapte kind zorgen is totaal niet te vergelijken met 14 dagen dag in dag uit voor je gehandicapte kind te zorgen! dit laatste betekend vaak dat de moeder haar baan niet kan volbrengen in het aantal uren werkzaam te kunnen zijn wat ze zonder gehandicapt kind wel zou kunnen...vandaar dat er moeders zijn ...zoals jou ex waarschijnlijk...die zichzelf uit betalen...de zorg voor hun kind zelf op hun nemen...en daarnaast om zichzelf wat te ontlasten in de bikkelharde zorg die zo'n kind met zich meebrengt uit handen te kunnen geven...zodat je even op adem kan komen, tot je eigen dingetjes te komen, je sociale contacten te kunnen onderhouden...even geen zorgende moeder te hoeven zijn, opladen!
dat jij je kind ook wel eens een daglanger hebt zoals je dat verteld is toch ook niet meer dan normaal als je vader bent? of moet daar dan een vergoeding vanuit de pgb tegenover staan volgens jou?
ik vind het een beetje naar overkomen als je verteld dat je niet weet welke uren ze zichzelf uitbetaald....ze zal dat zelf best op goede orde hebben als je het mij vraagt. het is zo snel en makkelijk verteld of uit je mond geflapt dat er snel misbruik van zo'n pgb kan worden gemaakt.....kan je 1 ding vertellen....alles,maar dan ook alles moet je verantwoorden wat je kwa geld hebt uitgegeven naar een zorgkantoor hoor...dat is maar goed ook natuurlijk.....want het zo erg jammer zijn als de goede mensen die een pgb goed besteden de dupe zouden worden van de mensen die er mee zouden rotzooien.

reken erop dat je ex het zwaar heeft, zwaarder dan jij...want jij kan buiten je omgangs weekenden eropuit, werken zoveel je wil, ongestoord het nieuws kijken zonder 6x naar boven te hoeven lopen naar je kind, je word niet leeggezogen 24 uur per dag door een kind met een handicap...dat heb jij eens per 14 dagen.

sorry dat ik het zo hart neer zet hoor, maar zo zit de vork wel in de steel...je had ook kunnen coouderen....dan had ik het een ander verhaal gevonden namelijk. je draagt dan samen de zorg voor je kind...elke dag weer, elke vakantie weer.

wees blij dat deze regeling er is, zo heeft je ex ook nog een beetje kwaliteit van leven naast de zorg voor julie kind die zei het meest op zich neemt.
bovendien mag iemand die zelf een pgb heeft niet als zorgverlener uitbetaald krijgen uit een pgb van een ander( jou dochter haar pgb dus) nou weet ik dit laatste niet helemaal zuiver..maar dacht dat eens ergens gelezen te hebben

mvg

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.