Freelancer
Auteur | Bericht |
---|---|
Wilco |
Geplaatst: woensdag 03 Februari 2010 12:24
Hallo, Ik heb afgelopen maandag een overeenkomst getekend om als freelancer bij een PGB houder aan de slag te gaan. Ik zal niet een vast aantal uur draaien. Nu is mijn vraag of ik mij als zelfstandig zorgverlener moet inschrijven bij de KvK. |
Pim |
Geplaatst: woensdag 03 Februari 2010 13:55
Geachte heer De Haan, Als u als freelancer een overeenkomst afsluit neem ik aan dat u niet in loondienst gaat werken. Freelancer word over het algemeen genoemd iemand die voor eigen rekening en voor eigen risico diensten gaat verlenen. Als dat het geval is (u loopt risico en u verleent diensten op basis van uurvergoeding danwel opdrachtsvergoeding) dan is er sprake van ondernemerschap. Inschrijving bij de KvK had u feitelijk al moeten doen voor het tekenen van uw contract met de klant. U bent namelijk verplicht op uw contracten en facturen uw bedrijfsgegevens op te nemen inclusief KvK nummer. Vergeet niet om u in te lezen over alle verplichtingen en rechten bij de belastingdienst en u daar aan te melden als nieuwe zelfstandige. Mocht u nog meer vragen hebben, stel ze gerust. met vriendelijke groet, Pim van der Most MostCare |
Away2go, zeilen met zorg |
Geplaatst: zaterdag 06 Februari 2010 10:56
Beste MostCare, Ik heb ook een eenmanszaak opgericht bij de KvK. Wij geven ondersteunende begeleiding aan jongeren met een vorm van autisme voor PGB houders, met een vast uurtarief. Nu waren we volgens het zorgkantoor een zorginstelling en volgens de SVB een freelancer. We werken ongeveer 8-10 upw. Echter op het freelanceformulier kun je helemaal geen bedrijfsnaam invullen en ook geen KvK, zoals, wat ik van u begrijp, wel zou moeten kunnen. Op de freelance overeenkomst, moet je je privégegevens geven. Dat wil ik niet, ik wil onder onze bedrijfsnaam werken. Bij de zorginstelling overeenkomst kun je wel je bedrijfsgegevens kwijt. Welk formulier moeten wij nu gebruiken??? |
Pim |
Geplaatst: zondag 07 Februari 2010 23:37
Geachte heer/ mevrouw Maas (Away2Go), Ik zal het u nog lastiger maken. Volgens de belastingdienst bent u geen ondernemer, maar een resultaatgenieter als u niet meer uren steekt in uw bedrijf. U bent niet gebonden aan de contracten van het SVB noch die van het zorgkantoor. U bent de zelfstandig onderne(e)m(st)er en u kunt dus zelf uw contracten maken. U kunt wel de genoemde contracten als een interessante basis gebruiken om uw eigen contract goed vorm te geven. Maar als u werkelijk gebruik wilt maken van de fiscale voordelen die erg interessant zijn voor ondernemers, moet u wel minstens 20 uur per week met uw bedrijf bezig zijn. Dit kan ook het schrijven van stukjes op internet, het bellen met klanten, het verspreiden van folders, bezig zijn met uw website en het bezoeken van netwerkbijeenkomsten. Dit moet u echter wel bij controle kunnen verantwoorden. Hopelijk kunt u wat met deze informatie met vriendelijke groet, Pim van der Most MostCare |
Hulpen in jouw buurt
Kortingen
PGB veel gedoe? Snel, makkelijk en veilig online uw Pgb-administratie doen!
Probeer nu gratis ePGB
Professionele facturen maken? Werk sneller en word professioneel met Factuurdesk!
Probeer 30 dagen gratis Factuurdesk
Probeer nu gratis ePGB
Professionele facturen maken? Werk sneller en word professioneel met Factuurdesk!
Probeer 30 dagen gratis Factuurdesk