1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

PGB voor tijdelijk verblijf en begeleiding in dagdelen

Auteur Bericht
Geplaatst: vrijdag 05 Februari 2010 14:49
Hallo,

Ik heb pgb voor een half jaar tot en met april maar nu pas de beschikking binnen.
ging in vanaf nov maar heb al die maanden niks kunnen onderneme omdat ik nog niks wist.
Wat kan ik hiernu nog mee.
en wat kan ik er zoiezo mee kan ik nu ook opvang bij mij ouders of een vriendin hiervan betalen of moet het echt een logeerhuis zijn.en kan dat nu nog voor voorgaande maanden.
wil graag wat ontlasting,maar heb nog wat moeite met logeerhuis
wie kan mij indeze moeilijk materie helpen.
Prinshuizen beschermd wonen leeftijd 18+ gemeente Hardenberg Geplaatst: vrijdag 05 Februari 2010 15:51
Hallo, nov,dec horen bij 2009 dus daar kan je nu niets meer mee doen en ook moet je dit verantwoorden ook al heb je niets kunnen uitgeven en dit word later in dit jaar teryg gevorderd door zorgkantoor. jan tot nu kan je inzetten voor hulp en ondersteuning met een zorgovereenkomst met de persoon of instelling waar je gebruik van wilt maken,

gr J.Prins
Geplaatst: vrijdag 05 Februari 2010 16:03
Kan ik dat dan bij het zorgkantoor aankaarten ik heb van hun tenslotte nu vandaag pas de benodigde info gekregen. dus lijkt mij logisch dat ik daar in 2009 nog niks mee kon.

Kan ik ook opvang bij mijn moeder onderbrengen zij is natuurlijk niet speciale begeleiding.en als ik dat dan wel bij haar kan doen hoe doe ik dat dan?
sorry hoor maar het is zo ingewikkeld allemaal.
kan ik oppas aan huis bv hiervan betalen zodat je wat tijd voor jezelf kan nemen.
Pim Geplaatst: vrijdag 05 Februari 2010 19:59
Beste Tesje1

Het PGB is bedoeld om u te ontlasten en te voorzien van adequate hulp en/ of begeleiding om de situatie waarin u zit blijvend te verbeteren.

Het begeleidingsgedeelte van een PGB is bedoeld om de hulpvrager te helpen zo goed mogelijk te functioneren. Dit kan door hem of haar te helpen bij het aanwijzingen geven, maar kan ook zijn door het helpen de dag te structureren of mee te gaan naar bijvoorbeeld een stage of kinderdagverblijf.

De begeleiding hoeft niet gegeven te worden door een professional. Dit mag ook gegeven worden door iemand die u goed kent, een familielid, of door uzelf.

PGB is namelijk ook bedoeld om het inkomensverlies dat u heeft omdat u minder kunt werken door de extra benodigde zorg die u geeft te compenseren.
Zorg wel voor goede afspraken (liefst op papier) en voor een goede urenverantwoording, naast dat het duidelijk te herleiden is hoe u de betalingen heeft verricht (een aparte rekening voor het PGB kan hierbij helpen). Ook kunt u zelf onderhandelen over een passend uurtarief. Enkele het minimumloon is de benedengrens (8,12 euro per uur vanaf 23 jaar) (zie ook: http://home.szw.nl/index.cfm?menu_item_id=13737&hoofdmenu_item_id=13826&rubriek_id=391817&set_id=77&doctype_id=6&link_id=180842 )

Op de PGB toekenning staan een aantal onderdelen waar u de zorg uit mag laten bestaan (begeleiding individueel, in groepsverband, persoonlijke verzorging, verpleging en tijdelijk verblijf). Het fijne van het PGB is dat u mag substitueren (mooi woord voor het schuiven met het budget over de verschillende onderdelen). Als het u zo uitkomt kunt u dus alles inzetten voor begeleiding individueel. Ook kunt u een keuze maken om meer in te zetten voor verzorging. Dat is aan u. Een uitzondering: zonder verpleging op uw toekenning mag u daar geen geld voor uitgeven (mag uiteraard wel zelf betalen). U hoeft overigens niets uit te geven. Wat u overheeft na een verantwoordings-periode betaald u terug, met uitzondering van een bedrag dat niet hoeft te worden verantwoord.

Hopelijk is deze informatie u duidelijk.
Bij vragen hoor ik het graag,
met vriendelijke groet,

Pim van der Most
MostCare
Geplaatst: zaterdag 06 Februari 2010 14:23
Hallo,

Ik heb pgb gekregen voor begeleiding in dagdelen.
en tijdelijk verblijf.

ik begrijp dat ik dus tussen deze 2 kan schuiven,maar wat daar dan precies ondervalt vind ik toch nog niet helemaal duidelijk.
suf misschien maar het is allemaal voor het eerst voor mij
Pim Geplaatst: zaterdag 06 Februari 2010 19:44
Beste Tesje,

Begeleiding in dagdelen is waarschijnlijk de begeleiding in groepsvorm. Dagbesteding bij een instelling, creatieve club of bij een andere vorm van begeleiding in groepsvorm waardoor uw kind even een tijdje iets leerzaams en leuks aan het doen is, en u daardoor ook even ademruimte krijgt voor uzelf en de rest van uw gezin.

Tijdelijk verblijf is als een logeerweekend of opvang voor een of twee dagen. Dat kan bij particulieren (bijvoorbeeld bij (schoon-) ouders) maar ook bij een professioneel georganiseerd weekend/ aantal dagen.

Meestal staat er een bedrag voor tijdelijk verblijf dat niet toereikend is voor een heel weekend in de week. U zult daarin dus keuzes moeten maken als u dit wel in wil zetten. U mag ook van het geld iemand bij u thuis laten komen (die eventueel met uw kind iets leuks, leerzaam of iets dat op andere manier plezierig is gaat doen bij u thuis of elders) en zo het budget gebruiken. Dat heet dan begeleiding individueel en is prima te verantwoorden ook als dit niet op uw indicatie staat.
met vriendelijke groet,

Pim van der Most
MostCare
Geplaatst: donderdag 11 Februari 2010 12:17
heel simpel, indien je een partner of familid de zorg zou hebben kunnen verlenen in 2009 pas nu een kontrakt opmaken ( downloaden bij SVB of per saldo)
dateren met ingangdatum van de toekenning.
Het onvangen budget per omgaande opnemen van je speciale rekening waarop het PGB is gestort door het zorgkantoor.
Uw zorgverlener op papier laten tekenen voor ontvangst van deze kontante bedragen op de datums in 2009.
Deze inkomsten voor de zorgverlener zijn inkomsten voor de belastingen in 2009.
De zorgverlener moet dan de werkzaamheden doenin 2010 indien u de bedragen niet in 2009 heeft voorgeschoten.
Geplaatst: vrijdag 26 Februari 2010 09:26
Beleiding individiueel of in groepsverband worden apart vermeld op je toekenning.

Verder kan je gewoon met terugwerkende kracht iemand betalen, maar dan moet het ook vanaf die datum uitbetaald zijn.
Wij hadden bijv. een voorlopige beschikking vanaf 7 dec. dat stond op papier, het budget was er nog niet.
De zorgboerderij vond die tijdelijke beschikking voldoende, onze zoon is daarheen geweest en nu het budget apart van het 1e kwartaal 2010 is uitgekeerd hebben wij de eerste declaraties daaruit betaald.

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.