1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

zorgaanbieder in het buitenland

Auteur Bericht
Geplaatst: zondag 07 Februari 2010 12:47
Ik ben in de zomer en winterperiode werkzaam voor een instelling..
Nu wil ik in die tussen liggende periode mensen met een beperking gaan begeleiden gedurende hun vakantie in het buitenland.
Hier zit geen bemiddelingsbureau tussen, ik heb hier ( met de PGB's) totaal geen ervaring, maar wil natuurlijk wel gewoon alles netjes geregeld hebben..

Waar moet ik opletten?

Wat heb ik nodig, 'n contract, maken we een soort van loonstroken, kan ik zo'n overeenkomst van pgb.nl downloaden bijv?

Inschrijving bij de kamer van koophandel?

En begrijp ik goed dat als je in het buiteland werkzaam bent je minder belasting hoeft af te dragen als dat we hier doen??

Qua vergoedingen loopt dat erg uit één..

De moeder van 2 PGB'ers heeft mij inmiddels benaderd, en geeft dit aan;
dan krijg je 102 euro per kind per dag ik geef het op als vakantie opvang. (dit zijn vastgestelde bedragen. ) eigenlijk per etmaal maar dat is natuurlijk niet de bedoeling! daar betaal je 32 procent belasting over en er worden verder geen sociale lasten berekent. per dag verdien je met de twee jongens
dus 2x 70 euro netto =140 euro ongeacht hoelang je met ze bezig bent .een middag of een avond .maakt niet uit..

Hoe weet ik dat dit zeker?

Alvast enorm bedankt voor het meedenken, in de brei van informatie!!

Nancy
Pim Geplaatst: zondag 07 Februari 2010 23:13
Beste Nancy,

Het is inderdaad een heleboel informatie die u te verwerken heeft om duidelijk te krijgen wat wijs is en wat niet.

Er zijn verschillende opties die u kunt bewandelen.
1. U zet een eigen bedrijf op en gaat in deze periodes logeerweekenden organiseren of vakanties. U moet zich dan inschrijven bij de KvK en het is erg wijs goed na te denken middels het schrijven van een ondernemingsplan en het organiseren van marktonderzoek wat er allemaal bij komt kijken, hoe dat aan te pakken en welke tarieven te hanteren (ook mede afhankelijk van de hulpvraag).

Als u een zelfstandig bedrijf gaat runnen kan ik u bij voorbaat stellen dat die 100 euro per dag echt geen optie gaat worden. Dat dit een vergoeding is die budgethouders er voor krijgen is een ander verhaal. Kostentechnisch is dat niet realistisch om zo een lage vergoeding te vragen voor een logeerweekend aangezien u ook met flinke kosten te maken krijgt die ergens van betaald moeten worden. Laat staan dat dit voor vakanties in het buitenland kostendekkende tarieven zijn.

In dit geval kunt u uiteraard de contracten van de Sociale VerzekeringsBank gebruiken of van Per Saldo, maar ook uw eigen contracten. Alleen bedrijven die zich gevestigd hebben in het buitenland komen in aanmerking voor lagere belastingtarieven in Nederland zover mijn informatie strekt althans.

Een flink deel van de PGB dienstverlening valt trouwens sowieso onder BTW vrijstelling.

2. U kunt in loondienst gaan bij PGB houders. Zij betalen u dan per uur uit, en ook dan zijn ze fors meer kwijt. U gaat met hun kinderen leuke dingen doen, maakt het ze helemaal naar het zin, krijgt gewoon uitbetaald nadat u de uren die u heeft gemaakt heeft doorgegeven aan de budgethouder en heeft dan ook te maken met de regeling dienstverlening aan huis. (zie http://home.szw.nl/index.cfm?menu_item_id=13711&hoofdmenu_item_id=1375&rubriek_item=391837&rubriek_id=391817&set_id=2973&doctype_id=6&link_id=122550 )

Voordeel dat u hier heeft is dat u doorbetaald krijgt bij ziekte en vakantie. Dat u zich vrijwillig kunt verzekeren tegen werknemersverzekeringen en voor pensioenopbouw.

Maakt het dat deze informatie voor u wat duidelijker is?
Met vriendelijke groet,

Pim van der Most
MostCare
Geplaatst: maandag 08 Februari 2010 10:08
Beste Pim,

Ja, ik heb hier zeker al wel wat aan!

Ik weet ondertussen ook dat ik géén freelancer zal zijn, omdat ik 4 maanden per jaar in dienst ben van een instelling.. dat is dus mijn hoofdverdienste.
Ik denk als ik het zo hoor en lees dat het beste is als de PGBer mij in dienst neemt..

Deze moeder heeft 2 zonen die beide een PGB hebben...

Is geinteresseerd, en ik ken de heren aangezien ik ze al begeleid heb in de instelling..
Ze boeken in feite een all incl vakantie bij mij in de buurt, ik heb verder geen kosten, vader en moeder zullen de grootste zorg voor ze nemen en ik vul dat met wat uurtjes ondersteuning aan...
Zij heeft het erover dat als de zorg meer als 3 dagen is dit onder vast valt, en zij premie moet afdragen, maar dit bij weekend en kortopvang niet geldt.. en mag zij dit voor zoiets als een vakantie opsparen..

Hoe zij aan dat bedrag komt, dus 2x 70 euro per dag is mij niet bekend.

Het is moeilijk, aan de ene kant wil ik verdienen waar ik recht op heb, maar weet dat ik niet de hele dag hoef te zwoegen, en verdien ik in het land waar ik zit genoeg om van te leven..

Moeilijk moeilijk..

Bedankt maar weer!!!!

Nancy
Geplaatst: maandag 08 Februari 2010 17:01
Omdat de zorg toenam ben ik naar de belastingdienst geweest.

Ik werk bij elkaar geteld zo'n 4 maanden in een instelling, daarnaast ga ik dit dus doen, dus wordt dat gezien als bijverdienste totdat ik natuurlijk goud geld ga verdienen :lol:
Grapje, maar ik moet op het moment dat ik meer ga verdienen dan dat ik in de instelling doe wel opletten.. maar zo ver is het nog lang niet!!

Ik neem volgend jaar als ik naar de belasting ga om aangifte te doen naast mijn jaaropgaaf van de instelling ook, ja hoe simpel, maar voor mij een hele geruststelling die briefjes van de PGBers mee naar de belasting en dan berekenen zij wat ik nog terugkrijg aangezien ik jaarlijks belasting terugkrijg ipv moet betalen.. moet wel rekening houden dat ik van de belasting bericht krijg dat ik wel zo rond de 7% verzekering moet afdragen...

Ik blijf in NL ingeschreven staan, doe het werk wat ik altijd al doe alleen op een andere plek zoals ze daar zeiden..

Ben iig heel blij met jouw info Pim, en hoop dat ik nu met deze info misschien andere mensen kan helpen..

Vraag blijft nu nog wel waar ik recht op heb qua salaris :roll: ?????

Nancy
Pim Geplaatst: maandag 08 Februari 2010 18:52
Beste Nancy,

Prettig dat u de informatie nu helder op een rijtje heeft!

Een redelijk loon is deels afhankelijk van de hulpvraag en eigen opleiding.
Als het een redelijk intensieve begeleiding vraagt en u heeft bijvoorbeeld een MBO diploma, kunt u een vergelijking trekken met het CAO loon van FWG 40 (CAO gehandicaptenzorg).
Tel daar nog een of twee euro bij op en u komt uit op een redelijk loon.

Voor PGB begeleiding op MBO niveau met enige ervaring ligt een redelijk loon tussen de 15 en 17 euro per uur. Daarbij komt wel dat vakantie en ziekte worden doorbetaald (tot maximaal 6 weken bij ziekte) maar dat u zelf voor eventuele pensioen, werknemersverzekeringen en verplichte afdracht voor de ZVW (ZorgVerzekeringsWet, oftewel de bijdrage AWBZ) zorgt. Zie voor meer informatie hierover ook de eerder genoemde weblink betreffende de regeling dienstverlening aan huis.

Uiteraard is het aan u om in onderhandeling te kijken of u dit loon ok vind of misschien voor een ander (hoger of lager) loon wilt gaan. De salariëring van PGB hulpverlening direct bij de hulpvrager is geheel vrij van minimum en maximum tarieven, met uitzondering van het minimumloon.

MBO niveau houdt in dit geval in dat u met enige regelmaat overleg heeft over de begeleiding, dat u wel rapportages schrijft (als ouders dit willen) maar geen begeleidingsplannen.
met vriendelijke groet,

Pim van der Most
MostCare

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.