omzetten zzp /pgb
Auteur | Bericht |
---|---|
A.m.a |
Geplaatst: zondag 07 Februari 2010 19:46
wie heeft er ervaring met het omzetten van zzp/ pgb Ik heb van een Mee medewerker gehoord dat dit wel kan , maar dat je 25% minder in geld krijgt te besteden omdat men ervan uitgaat ,dat je particulier gaat inkopen en die hebben niet zoveel overhaed kosten dat een grote organisatie , en dat de functie,s willekeurig ingevuld worden om aan het gekoppelde bedrag te komen en dat je dan altijd maar 2 etmalen tijdelijk verblijf krijgt toegekent . Dus de indicatie wonen 7 maal 24 uur vervalt door het omzetten ? Dit laatste zou vermeld staan op het formulier die je moet invullen in verband met het omzetten ???? Wie kan mij hier duidelijkheid over geven ????? |
Pim |
Geplaatst: zondag 07 Februari 2010 22:48
Beste Henk, Het is inderdaad waar wat deze MEE consulent stelt. Maar het verhaal is een klein beetje anders dan u nu waarschijnlijk heeft begrepen. In de Zorg in Natura variant (waar het Zorg Zwaarte Pakket al is ingevoerd) is een flink stuk van de vergoeding de component wonen. De instelling waar u of een naaste van u verblijft krijgt dus daarmee een soort huur vergoed. Dit is naast huur ook de installatie en afschrijvingskosten van alle extra voorzieningen en aanpassingen die nodig zijn om u of uw naaste daar veilig en prettig te laten wonen. Dat word gecompenseerd door een hoge eigen bijdrage die word geheven door het CAK aan de mensen die daar wonen. De hoge eigen bijdrage is zo hoog gesteld dat er netto slechts ongeveer 300 euro aan leef- en kleedgeld overblijft voor een alleenstaande. Bij het Persoons Gebonden Budget zit geen wooncomponent ingesteld. MAAR, daar krijgt u wel een volle uitkering bij met een eigen bijdrage die FORS lager is dan bij Zorg in Natura. Daarmee kunt u dus zelf woonruimte huren. En eventueel benodigde aanpassingen kunt u aanvragen bij de gemeente. Helaas is dat erg verschillend per gemeente wat mogelijk is en hoe snel dat kan geleverd worden. Afhankelijk van de woonsituatie, ernst van de ziekte of handicap en hoogte van de uitkering KAN het dus interessant zijn om over te schakelen, mits u het stuk administratie, zoeken naar geschikte hulp en het onderhandelen en uitbetalen van deze hulp goed in de vingers krijgt of de wil en vermogen heeft om dat te krijgen. Het is dus inderdaad zo dat u een lagere vergoeding krijgt vanwege dat het wooncomponent er niet in zit. Dat wil niet zeggen dat uiteindelijk de totale inkomsten en vergoedingen lager uitvallen. In sommige gevallen wel, in andere gevallen (zeker de mensen die de juiste potjes weten te vinden) kan het zelfs wat hoger uitkomen. Met het PGB krijgt u dus een stuk keuzevrijheid om zelf te bepalen welke hulp u geschikt acht om u of een naaste van u te helpen. Daarbij komt een stuk verantwoording en daarmee administratie. Het grote voordeel van PGB is daarbij ook dat u zelf mag bepalen welke functie u belangrijker acht en dat u daar vrij in bent om dit in te kopen naar u goeddunkt (mits u binnen het budget blijft of dit anders uit eigen middelen betaald). De enige uitzondering is verpleging, waar u echt in uw toekenning een indicatie voor moet hebben staan. Ook zult u actief op zoek moeten gaan naar de subsidies en middelen die er beschikbaar zijn voor eventuele aanpassingen die nodig zijn om optimaal te kunnen functioneren. Het PGB staat ook toe dat u familie inschakelt voor hulp, danwel een echtgenoot of (klein-)kinderen uitbetaald welke uren inzetten om te zorgen voor u of uw naaste. Dit om gemiste inkomsten uit arbeid te kunnen compenseren. Hopelijk is het u zo wat duidelijker. Bij vragen hoor ik het graag, met vriendelijke groet, Pim van der Most MostCare |
Elly |
Geplaatst: maandag 08 Februari 2010 09:20
Ook met een ZZP is het niet noodzakelijk om de zorgvrager ergens anders te laten wonen. Men kan ook thuis zorg inkopen. Een ZZP wordt vaak geindiceerd als er veel zorg gevraagd wordt en impliceert niet dat er perse een opname elders moet volgen. Bij het zorgkantoor hanteerd men nu nog een omzettabel naar functies om een ZZP in PGB uit te betalen. Hiermee is uit te rekenen wat de indicatie in PGB gaat worden. Indien u contact opneemt via mijn profiel en doorgeeft welke ZZP u heeft kan ik u de functies doorgeven. U kan dan zelf berekenen wat voor u het meest gunstig is. |
Gast |
Geplaatst: maandag 08 Februari 2010 10:36
Mijn partner heeft in december 2009 zijn zzp ook laten omzetten (hij woonde in een instelling, we wonen nu zelfstandig samen). Ga er vanuit dat het dik 2 maanden duurt voordat het zorgkantoor alles geregeld heeft (CZ althans). Het is allemaal goed mogelijk, maar verdiep je er wel in. Vraag mee voor hulp, bel naar Per Saldo etc. Ik wist al vanuit mijn eigen pgb hoe en wat, maar als je een leek bent en zoveel budget krijgt, (is althans meestal met een zzp) dan moet je wel alles weten. Je mag me altijd pm sturen als je vragen hebt. Groetjes Chantal |
A.m.a |
Geplaatst: maandag 08 Februari 2010 13:34
bedankt voor uw rectie , weet u ook hoe het zit als het om een kind beneden de 18 jaar is . Deze heeft geen uitkering?? |
Rose |
Geplaatst: donderdag 11 Februari 2010 09:05
Dag Henk, voor minderjarige kinderen geldt dat, als er sprake is van een beperking, je de hulp in kan schakelen van een MEE-consulent om jou (als wettelijke vertegenwoordiger) te helpen aan mogelijkheden. Binnen bepaalde gemeentes zijn er ook zg. Multi-disciplinaire teams (=opvragen bij WMO loket) die bij jou thuis komen, de situatie bekijken en je vervolgens begeleiden in bepaalde trajecten. Let er wel op dat als je kind bijna 18 is, je alvast aanvragen voor evt. Wajong uitkering op gang brengt omdat deze procedure vaak veel tijd in beslag neemt. Verder heb je nog de mogelijkheid om een TOG aan te vragen bij het SVB: dit is een tegemoetkoming onkosten gehandicapten. Ik hoop dat je gebaat bent bij deze tips. met vriendelijke groet, Rose Apon ACA Zorgmakelaar |
Corina |
Geplaatst: zondag 14 Februari 2010 14:59
Hallo; Ik heb een ZZP GGZ 5c en dat is omgezet naar een PGB. Helaas is dit bedrag niet toereikend genoeg; heb dus bezwaar ingediend en ben nu alweer bijna twee jaar aan het procederen. Maar omzetten is dus mogelijk! Het gaat helaas steeds slechter doordat er minder mogelijk is en ik de activerende begeleiding moet bekostigen uit een budget waar geen activerende begeleiding is inbegrepen. Dit wilde ik graag vertellen. Vriendelijke groet; Corina |
Hulpen in jouw buurt
Kortingen
PGB veel gedoe? Snel, makkelijk en veilig online uw Pgb-administratie doen!
Probeer nu gratis ePGB
Professionele facturen maken? Werk sneller en word professioneel met Factuurdesk!
Probeer 30 dagen gratis Factuurdesk
Probeer nu gratis ePGB
Professionele facturen maken? Werk sneller en word professioneel met Factuurdesk!
Probeer 30 dagen gratis Factuurdesk