Begeleider logeerweekenden
Auteur | Bericht |
---|---|
Lianne |
Geplaatst: dinsdag 09 Februari 2010 20:50
Ik weet niet of deze vraag hier helemaal goed staat. Maar ik zit erover te denken om te solliciteren als begeleider bij logeerweekenden die cliënten betalen vanuit hun PGB budget. Het gaat dan vaak om mensen met een verstandelijke beperking en/of stoornis in het autistisch spectrum. Een voorbeeld van een vacature die ik zag staan, vroeg mensen voor één weekend per maand. Het ging dan meestal om 16 uur per weekend. Een topic over de prijzen van logeerweekenden vond ik wel hier op het forum. Maar weet iemand misschien ook wat een normaal salaris is bij zo'n logeerweekend vanuit PGB? Ik weet dat het per instelling verschillend is. Maar ik heb eigenlijk geen idee wat hierbij een normaal salaris is. Heeft iemand hier toevallig verstand van? Ik ben 20 jaar en tweedejaars studente Maatschappelijk Werk en Dienstverlening. En heb wel wat ervaring met verstandelijke beperkten en kinderen met stoornissen. |
Geplaatst: woensdag 10 Februari 2010 11:35
Voor een dienstverband maakt het niet uit hoe Uw baas wordt betaald. Een uurloon van €10.- - €15.- bruto lijkt redelijk. Als U eindverantwoordelijk bent voor een groepje €5.- meer. Kijk ook eens in de CAO gehandicaptenzorg bij groepsleiding. |
|
Lianne |
Geplaatst: woensdag 10 Februari 2010 16:30
Bedankt. Ik had vanmiddag een gesprek en ze boden me 12,50 euro per uur aan. Dat is dus gemiddeld. |
Lianne |
Geplaatst: vrijdag 12 Februari 2010 10:18
Eigenlijk vroeg ik me af of je als ongediplomeerd persoon wel de verantwoording mag dragen voor 4 kinderen. Bij dit logeerweekend zou het namelijk zo zijn ik de dag en nachtdiensten alleen draai bij 4 kinderen. Als het om 6 kinderen gaat dan draai ik de nachtdiensten alleen en de dagdiensten samen met iemand. Nu vroeg ik me af hoe het met verantwoordelijkheid en aansprakelijkheid zit. Kan iemand mij hier iets meer over vertellen? Helaas heb ik hier in het sollicitatiegesprek niet aangedacht om te vragen. Natuurlijk ga ik hier nog achteraan, mocht ik aangenomen zijn. Maar ik vroeg me dus af of iemand hier meer over weet. |
Pim |
Geplaatst: vrijdag 12 Februari 2010 10:45
Beste Lianne, Het is in de begeleiding vanuit PGB zo dat je dit ook mag laten uitvoeren door mensen die dat leuk kunnen. Een oma die vier kinderen onder haar hoede heeft is ook niet gediplomeerd. Het ligt er dus ook aan waar de begeleiding uit bestaat (alleen leuke dingen doen of ook andere zaken) en wat de hulpvragen zijn van de kinderen. Als het flinke hulpvragen zijn dan moet de organisatie die dit organiseert zich wel flink achter de oren krabben of het verantwoord is om iemand zonder opleiding en met weinig ervaring dit wel goed kan uitvoeren. Maak het zeker bespreekbaar want je hebt toch wel een flinke verantwoording met een aantal kinderen van een ander onder je hoede. De eindverantwoordelijkheid en aansprakelijkheid ligt echter bij jouw werkgever. Die zijn verantwoordelijk voor het duidelijk instrueren en zorgen voor voldoende middelen en mogelijkheden zodat jij je werk goed uit kan voeren. Eventueel opleiding als dat nodig is kun je dus ook vragen of je werkgever daarin wil bijdragen (is geen verplichting, maar veel werkgevers doen het wel). Tenzij je echt verwijtbare blunders begaat zal jouw werkgever je er niet op kunnen aanspreken als er iets fout gaat. Zorg wel voor dat veiligheid van de kinderen goed word gewaarborgd. Dat is wel een van de belangrijkste zaken bij logeerweekenden. Leer jezelf dus ook aan niet al te veel mee te gaan spelen maar ook voornamelijk het overzicht te bewaren en de kinderen allemaal continue in het vizier te houden. Het is daarbij heel normaal om afspraken te maken waar kinderen wel en niet kunnen spelen zodat jij ze goed in de gaten kan houden. Ook een goede voorbereiding van leuke spelletjes die je kent (liefst heel veel eenvoudige kinderspellen voor zowel buiten als binnen met bijvoorbeeld krijt, bladeren, spullen die er voor handen zijn of spelletjes zonder spullen), weten waar je in de buurt lekker kan spelen en weten hoe om te gaan met als kinderen zich bezeren of iets verkeerds binnenkrijgen is wel belangrijk om goed bij stil te staan. Ook van te voren bedenken wanneer voor een kind rust nodig is, wat een kind nodig heeft aan slaap (sommige kinderen hebben bijvoorbeeld 12 uur slaap nodig!), hoe je kan zien aan een kind of het moe is, trek heeft, naar de WC moet, wat een verstandige afwisseling is tussen druk en rustig spel en meer van dat soort dingen zijn belangrijk om echt je van te voren goed op voor te bereiden. Sommige dingen kun je dan wel hardop bespreken (ik denk dat jij naar de WC moet), maar andere zaken zijn verstandig om te denken zonder uit te spreken (als een kind iets doms doet) Als je dit soort zaken goed van te voren bedenkt voorkomt het dat je straks als je met deze kinderen bezig bent met je handen in het haar zit en de kinderen dan gaan lopen vervelend doen of zelfs agressief worden. Het is aan de andere kant wel aan te raden niet alles al helemaal uit te plannen omdat een dag toch nooit zo loopt als je van te voren had bedacht. Hopelijk heb je wat aan deze informatie. met vriendelijke groet, Pim van der Most MostCare |
Lianne |
Geplaatst: vrijdag 12 Februari 2010 11:07
Bedankt voor de informatie. Hier heb ik zeker wat aan. Volgens mij is het niveau van de mensen die op de logeerweekenden komen wel hoog. Maar iets wat ik nog wil navragen is of ze zelf in staat zijn zich te verzorgen. Of dat ze daar ook ondersteuning bij nodig hebben. En of ik geen handelingen hoef te doen die ik eigenlijk niet mag doen, als ongediplomeerd persoon. In het logeerweekend gaat het er vooral om om de kinderen een leuk weekend te geven, en daarbij de ouders wat rust te geven. Er wordt niet gewerkt aan behandelplannen. Maar bepaalden gewoonten die voor een kind belangrijk zijn/voor structuur zorgen (boekje lezen voor het slapen noemde ze als voorbeeld), worden wel meegenomen in de logeerweekenden. Verder is het vooral een tijd van de kinderen bezig houden met leuke dingen. Er vinden ook dingen plaats buiten de locatie (net hoe je het plant). En daarvoor kan ik gebruik maken van een bedrijfsauto. Maar ik vind het wel een grote verantwoordelijkheid om met 4 kinderen in een auto te rijden. Maar ik zou in het begin natuurlijk mijn diensten ook zo kunnen plannen dat we op de locatie zelf activiteiten doen. En als ik de kinderen goed ken en controle heb over de groep, ook met ze buiten de locatie activiteiten doen. Maar ik ben in ieder geval blij dat dit geen belemmering hoeft te zijn om dit werk eventueel te gaan doen. Dus ik ben erg blij met de informatie die je hebt gegeven. En ga dit zeker nog bespreekbaar maken bij dit bedrijf, als ik word aangenomen tenminste. Ook op wie ik eventueel terug kan vallen. Ze zullen vast een telefoonnummer hebben dat altijd bereikbaar is. Want ik zit dan alleen op de locatie. Er is per weekend één groep en één begeleider per locatie. |
Pim |
Geplaatst: vrijdag 12 Februari 2010 20:30
Het is arbotechnisch niet toegestaan om langer dan 10 uur aaneen gesloten te werken, tenzij er een slaapdienst tussen zit (dan maximaal 8 uur werk, 8 uur slaap, 8 uur werk = 24 uur, met daarna minstens 24 uur rust), ik neem aan dat je bedoelt dat er een begeleider aanwezig is welke in wisseldienst werkt. met vriendelijke groet, Pim van der Most MostCare |
Lianne |
Geplaatst: vrijdag 12 Februari 2010 22:47
Ja klopt. Je werkt in een team van 3 mensen, daar verdeel je het gehele weekend mee. Dus 48 uur wordt verdeeld onder 3 werknemers. Ik weet niet of slaapdienst uren 100% worden uitbetaald? Maar in ieder geval bedoel ik dus dat je niet zelf het hele weekend werkt. Maar als je werkt, dan ben je wel helemaal alleen. Maar iedereen werkt dus ongeveer 12/16 uur per weekend. |
Hulpen in jouw buurt
Kortingen
PGB veel gedoe? Snel, makkelijk en veilig online uw Pgb-administratie doen!
Probeer nu gratis ePGB
Professionele facturen maken? Werk sneller en word professioneel met Factuurdesk!
Probeer 30 dagen gratis Factuurdesk
Probeer nu gratis ePGB
Professionele facturen maken? Werk sneller en word professioneel met Factuurdesk!
Probeer 30 dagen gratis Factuurdesk