Uren tbv client mbt AMK melding factureerbaar?
Auteur | Bericht |
---|---|
Jolanda |
Geplaatst: vrijdag 12 Februari 2010 22:41
Goededag, ben sinds anderhalf jaar als freelancer zorgverlener voor PGB-bedgethouder. Afgelopen week is het contract opgezegd i.v.m. rust willen in het gezin. Echter, vanwege kinderen en ernstige signalen emotionele verwaarlozing van hen, en het buiten de deur zetten van de zorgaanbieder (zorgmijding), ben ik melding AMK aan het voorbereiden. Dit kost tijd, maar wie gaat dat betalen? Daarnaast krijg ik nog van de afgelopen 3 maanden mijn geld. Heb inmiddels wel herinneringsfacturen verstuurd. Graag jullie reactie/suggesties... Met dank! |
Anne |
Geplaatst: zaterdag 13 Februari 2010 03:09
Tja... ik denk niet dat de ex- zorgvrager bereid is te gaan betalen voor uren besteed aan een AMK melding!! Ik denk dus niet dat die uren declarabel zijn. |
Pim |
Geplaatst: zaterdag 13 Februari 2010 10:36
Beste Jolanda, Als hulpverlener en professional neem ik aan dat u afweet van het feit dat u te maken heeft met een geheimhoudingsverplichting in de vorm van een beroepsgeheim. U moet u dan ook afvragen of u werkelijk uw beroepsgeheim mag doorbreken om uw vermoedens kenbaar te maken. U mag dit namelijk alleen bij zeer sterke vermoedens van (zeer) ernstige en acute verwaarlozing danwel mishandeling welke op korte termijn tot lichamelijk letsel, grote psychische schade of de dood kunnen leiden. Zeker gezien het feit dat u geen hulpverlener meer bent in het gezin is het maar zeer de vraag of uw doorbreken van het beroepsgeheim legitiem is. Uw stelling dat zij zorgmijdend zijn is voor mij overigens nog niet duidelijk. Het kan zijn dat ze eenvoudig uw hulpverlening niet langer vonden aansluiten bij hun behoeften. U bent door ouders tuchtrechterlijk aan te pakken wanneer het inderdaad zo is dat u een melding doet. Dit kan, wanneer de rechter van oordeel is dat u onzorgvuldig heeft gehandeld, leiden tot forse geldboetes en zelfs gevangenisstraf. Zorg daarvoor dus zeker dat elke stap die u doet schriftelijk heeft gedocumenteerd in de vorm van een cliëntendossier. Het is verstandig hierover met een juridisch adviseur door te praten of iemand welke bekend is met problematiek van huiselijk geweld en beroepsgeheim. Meer informatie: http://www.huiselijkgeweld.nl/doc/publicaties/horen_zien_en_zwijgplicht_2009.pdf Mogelijk is er in uw gemeente een steunpunt huiselijk geweld. Logischerwijs is het doen van een melding bij het AMK niet declarabel. Wat betreft de niet betaalde facturen zou ik een incassobureau in de hand nemen. Persoonlijk zou ik er voor kiezen om deze zaak te laten rusten. Hoe onbevredigend het ook moge zijn. Hopelijk kunt u wat met deze informatie, met vriendelijke groet, Pim van der Most MostCare |
Jolanda |
Geplaatst: zaterdag 13 Februari 2010 20:39
Hoi Pim, bedankt voor de brochure. Uiteraard was ik al bekend met de geheimhoudingsplicht, Ben ook niet over één acht ijs gegaan en heb e.e.a. zorgvuldig overlegd met PGB-bemiddelingsbureau, van wie ik de zorgopdracht had gekregen. Zij hebben helaas al vaker met het bijltje AMK melding moeten hakken. Ben bekend met zorgvuldige dossiervorming en wordt ook uitvoerig chronologisch gedocumenteerd. Met groet, Jolan |
Matthijs |
Geplaatst: zondag 14 Februari 2010 23:02
Beste Jolanda, Veel te veel nijpende situaties rond kinderen worden in de doofpot gestopt simpelweg omdat degene die het signaleert te bang is om melding te doen. Ik vind het uit beroepsethisch oogpunt juist een verplichting om dat wel te doen en vind het advies van dhr. van der Most ethisch onjuist. Nu ben ik niet bekend met de juridische kant van dit verhaal, maar zo te horen heb je je daar zelf wel in verdiept. Meer advies vragen kan natuurlijk geen kwaad. Desnoods kan je altijd nog anoniem melding doen. Niet ideaal (zij kunnen jou nooit terugbellen met vragen bijvoorbeeld) maar beter dan niets. De uren die je hierin steekt zijn niet declarabel lijkt me. Bij wie zou je ze moeten declareren? Je hebt immers geen opdrachtgever hiervoor maar doet dit uit eigen initiatief en op persoonlijke titel. Ik hoop voor die kinderen dat je je daardoor niet laat weerhouden. |
Pim |
Geplaatst: dinsdag 16 Februari 2010 19:51
Geachte heer Wolters, Ik heb alle begrip voor uw afweging betreffende ethiek. Persoonlijk heb ik er ook best moeite mee dat het beroepsgeheim zo verstrekkend is. Het hele verhaal rondom beroepsgeheim is zeer ingewikkeld vanwege morele, ethische en strafrechterlijke afwegingen. Als deze ouders haar niet in vertrouwen hadden genomen, met het beroepsgeheim in hun achterhoofd had zij nooit geweten van hun problemen. Mag u dan omdat u het vertrouwen heeft gekregen hun 'verraden'. Tegelijkertijd zochten/ accepteerden deze mensen namelijk wel hulp. Ik vind het een duivels dilemma waar ik eigenlijk niet uitkom. De richtlijnen die hierover zijn opgesteld zijn daar vrij duidelijk in, na langdurige discussies binnen de beroepsgroepen. Alleen is het verbreken toegestaan in acute noodsituaties of situaties waarin er een zeer grote kans is dat deze situatie uit de hand loopt met ernstige gevolgen. Aan het beroepsgeheim word dus een zeer grote waarde gehecht. Aan het recht op zelfbeschikking en aan eigen verantwoordelijkheid ook. Gelukkig zijn er veel gezinnen die op eigen kracht hulp kunnen vinden en hun problemen te lijf kunnen gaan. Niet alle gezinnen, niet ieder persoon is zo sterk. Toch vind ik het nog steeds een heel lastig gegeven betreffende het verbreken van het beroepsgeheim. Want het kan ook zo zijn dat u het volledig mis heeft. Ik neem daarbij aan dat bij een heterdaad betrapping u toch wel stappen onderneemt om deze situatie direct te stoppen. met vriendelijke groet, Pim van der Most MostCare |
Matthijs |
Geplaatst: dinsdag 16 Februari 2010 20:44
Een gedegen antwoord, en we zijn het absoluut eens over dat het een zeer ingewikkelde kwestie is. Wel is voor mij een persoonlijke stelregel dat het welzijn van kinderen belangrijker is dan regels, ook belangrijker dan het beroepsgeheim. Natuurlijk valt dat te nuanceren en zijn er gradaties, dat maakt het ook zo ingewikkeld. Wat het nog ingewikkelder maakt is of een melding het leven van de kinderen daadwerkelijk verbetert. Ik ken ook voorbeelden van kinderen die door een melding juist een slechter leven hebben. De situatie waar de melding over gemaakt werd bleek dan minder erg te zijn dan de verhoren van justitie, de stappen die Jeugdzorg gezet had of de falende residentiële zorg. Kortom: een zeer moeilijk onderwerp; wat je ook doet, je kan het nooit echt goed doen. Ik hoop dan ook dat het Jolanda lukt om de beste oplossing voor de kinderen te vinden. |
Hulpen in jouw buurt
Kortingen
PGB veel gedoe? Snel, makkelijk en veilig online uw Pgb-administratie doen!
Probeer nu gratis ePGB
Professionele facturen maken? Werk sneller en word professioneel met Factuurdesk!
Probeer 30 dagen gratis Factuurdesk
Probeer nu gratis ePGB
Professionele facturen maken? Werk sneller en word professioneel met Factuurdesk!
Probeer 30 dagen gratis Factuurdesk