wat betekend inconcreto Zzp?
Auteur | Bericht |
---|---|
Geplaatst: zaterdag 20 Februari 2010 23:38
Hallo Ik ben Mieke, 5 maart hoop ik 60 jaar te worden :D . Ik heb een Zorgzwaartepakket 6c GGZ (incl dagbesteding) klasse 7 (7etmalen/week) met Medisch vervoer toegekend gekregen (ontvangen 15/2/2010 ingangsdatum 01/04/2009. Ik zou graag weten of ik hiermee thuis kan blijven wonen en zelfzorg kan inkopenvan mijn echtgenoot. Hoeveel het nu eigenlijk is na aftrek eigen bijdrage. Mijn man heeft verder geen inkomen. Na alle getouwtrek van het laatse jaar met het CIZ vanwege een te lage indicatie heb ik er geen idee meer van wat dit concreet inhoudt fincieel. En heel eerlijk ben ik ook mijn vertrouwen kwijt geraakt na alle toestanden, met CIZ; CAK en Zorgkantoor, over de Belastingdienst nog niet te spreken :? . Wie kan mij en wil A.U.B. helpen? |
|
Ad |
Geplaatst: zondag 21 Februari 2010 08:50
Lieve Mieke, Een ZZP is een budget wat een gehandicapte kan gebruiken om hulp in te kopen voor zorg en begeleiding enz. in de situatie dat je thuis wilt blijven wonen en verpleegt en verzorgd wilt worden. In jou geval heb je daarbij vervoer en dagbesteding er bij. Dus nu kun je ofwel een zorgovereenkomst met je man aangaan ofwel de zorg via een zorgistelling of thuiszorg organisatie inkopen en organiseren. je moet wel een goede administratie bij (laten) houden en halfjaarlijks een verantwoording afleggen van de reeds besteedde kosten aan het zorgkantoor. Wanneer je niet goed met het zzp en de gelden daarvoor, die je op je afzonderlijke PGB rekening krijgt gestort, om kunt gaan, moet je goed opletten dat je eventueel een vertrouwd persoon b.v. zoon, dochter of een zeer vertrouwd persoon in de familie de administratie en beheer laat doen. Ik waarschuw je dat er veel figuren en bedrijfjes ronddwalen in dit land die tegen HOGE KOSTEN de administratie voorjullie wel "even" willen verzorgen.... :evil: . Dus UITKIJKEN GEBLAZEN....... :wink: Ik weet nu niet of je eventueel lid bent van "Per Saldo" (de belangenorganisatie voor PGB ers). Wanneer je lid bent of wordt kun je op hun site www.pgb.nl zogenaamde slimme lijstjes vinden (intikken bij balk "zoeken")waarvan één de naam heeft van ZZP. Hier kun je alle informtie vinden over het ZZP. Deze info is echter alleen beschikbaar voor leden. Het lidmaatschap kost echter weining per jaar. Ook kun je cursissen volgen tegen weinig kosten. Ik mag hier zonder toestemming de info niet plaatsen. Ik wil geen opgedrongen reclame maken voor Per Saldo maar het is wel fijn dat je tegen weing kosten alle informatie over je zzp kunt vragen aan Per Saldo via mail en telefoon. Eigenlijk onmisbaar voor een zzp er of pgb er.. Dus, wanneer je alle info over zzp wilt heb je hiervoor de oplossing.. En wanneer je nog onduidelijkheden hebt dan stel maar de vragen hoor!!! Succes en groet, :wink: Ad. |
Madeleine |
Geplaatst: maandag 22 Februari 2010 22:32
Beste Mieke en Ad, Ik ben van een bedrijfje dat kosten met zich mee brengt, ik wil toch even reageren. Helaas is de administratie en regelgeving betreffende een PGB niet altijd makkelijk. Vanuit mijn enthousiasme voor het PGB ben ik mijn bedrijfje gestart, ik wil mensen die administratief niet zo goed onderlegd zijn, ook de kans geven hun zorgverlening met een PGB te kunnen regelen, maar ik maak ook onkosten en het is voor mij ook een baan. Mijn tarieven zijn billijk voor het werk dat ik voor een klant verricht. Ik beheer het budget niet, ik verleen zelf geen zorg, ik werk conform de Gedragscode van Per Saldo en stichting de Ombudsman. Ik adviseer en administreer vanuit ruime ervaring. Ik vergelijk mijn werk met dat van een belastingconsulent, waar toch ook veel mensen heengaan om hun aangifte inkomstenbelasting te laten verzorgen, omdat zij profijt hebben van de kunde van deze consulent. De stichting MEE helpt klanten gratis, maar dat doet de belastingdienst ook, ik wil maar zeggen, soms kan een bedrijfje met kosten een klant beter helpen dan de gratis voorzieningen. Hartelijke groeten, Madeleine de Ruiter |
Elly |
Geplaatst: donderdag 25 Februari 2010 08:46
Dag Mieke, Wat betekend een ZZP GGZ6c in concreto: Indien je je ZZP in PGB wil ontvangen gebruikt het zorgkantoor hiervoor een omrekentabel. Dit betekend voor dit ZZP het volgende: Persoonlijke verzorging kl. 4 Verpleging kl. 2 Beg. Individueel kl 4 Beg. groep kl 4 Verblijf tijdelijk kl 2 Wat dit financieel betekend is te vinden in de tabellen op de site van Per Saldo De eigen bijdrage is afhanklijk van het inkomen, dat is evt. uit te rekenen via de site van het CAK (www.hetcak.nl). Het is mogelijk een of meerdere functies in ZiN te laten staan en de overige in PGB. Dus indien u 2 dagen per week naar een dagopvang o.i.d. zou gaan is het mogelijk die 4 dagdelen in ZiN te laten. Voor verblijf tijdelijk is een uitzondering, dit kan alleen in ZiN of PGB als daar ook andere functies aan gekoppeld zijn (bijv. P.V.; Verpl.) |
Pim |
Geplaatst: vrijdag 26 Februari 2010 22:31
Geachte mevrouw Steendam, U schetst een situatie waarin u met terugwerkende kracht een heel fors budget heeft toegewezen gekregen wat betreft het kunnen inkopen van zorg. U wilt weten of u met dit budget mantelzorg (uw echtgenoot) kan inkopen voor alle werk dat hij heeft verricht om u zo goed mogelijk te helpen. U vraagt zich af of u met dit budget thuis (weer) kan (blijven) wonen. U schetst bovendien een beeld waarin het u veel energie en moeite heeft gekost om het geheel voor elkaar te krijgen. U vraagt zich af wat u overhoudt van het budget en wat u moet betalen aan eigen bijdragen. Antwoorden op uw vragen: Kan ik zorg inkopen van mijn echtgenoot? Ja, u kunt dit volledig legaal inkopen. U mag dit ook verantwoorden als u een urenverantwoording kunt overleggen. Zorg voor een goede overeenkomst (deze zijn beschikbaar via bijvoorbeeld de website van de Sociale VerzekeringsBank http://www.svb.nl danwel Per Saldo http://www.pgb.nl ) Let wel: omdat uw man op dit moment geen inkomen heeft kan dit in de toekomst nadelige gevolgen hebben voor uw uitkering (aannemend dat u die heeft). Ook heeft het belastingtechnisch gevolgen omdat u diverse aftrekposten niet meer kunt benutten (zoals het overhevelen van aftrekposten van echtgenoten). Kan u met dit budget thuis blijven/ gaan wonen? Ja, het is goed mogelijk met een GGZ ZZP 6C (weer) thuis te (gaan) wonen. U mag naast het uitbetalen van uw echtgenoot hulp zoeken die u vind passen bij uw situatie. Dat mag professionele hulp zijn maar ook een plezierige overbuurvrouw, een jongen die zo fijn kan helpen of een nichtje dat van wanten weet. U kunt deze mensen in loondienst nemen. U krijgt dan te maken met de regeling dienstverlening aan huis. Meer over deze regeling vind u op de website erover: http://home.szw.nl/index.cfm?menu_item_id=13763&hoofdmenu_item_id=13826&rubriek_item=391842&rubriek_id=391818&set_id=2973&doctype_id=6&link_id=122515 Ook kunt u met mensen die werken als zelfstandig hulpverlener afspraken maken en hun inhuren. Voor allebei de varianten geld wel dat u moet zorgen dat hun urenverantwoording danwel facturen goed bewaard blijven en dat deze samen met de betalingsbewijzen (meestal afschriften van uw bankrekening) eens per half jaar als verantwoording worden gestuurd naar het zorgkantoor (een kopie ervan). Wat u ook kunt doen is hulp vragen bij aanvragen en andere regelzaken van MEE. MEE is een organisatie welke veel verschillende soorten hulp aanbieden en bij u in de buurt aanwezig zijn danwel bij u langskomen. Voor een vestiging bij u in de buurt verwijs ik u naar hun website: http://www.mee.nl Wat hou ik over van mijn budget en hoeveel is mijn eigen bijdrage? Helaas is daar door mij geen volledig antwoord op te geven. U kunt het beste dit navragen bij het CAK betreffende de eigen bijdrage, daar deze afhankelijk is van uw inkomen nu en twee jaar terug (nu als uw inkomen meer dan 1800 euro lager is dan 2 jaar terug, dan mag u namelijk een verlegging peiljaar aanvragen, anders is het inkomen van 2 jaar terug doorslaggevend voor de bepaling eigen bijdrage). Op de website http://www.hetcak.nl vind u naast een calculator ook gratis telefoonnummers. Hoeveel u van uw budget overhoud om zorg in te kopen kunt u vinden op de website van bijvoorbeeld Per Saldo. http://www.pgb.nl/persaldo/dit-is-een-persoonsgebonden-budget-pgb/awbz/hoe-hoog-is-het-pgb/?waxtrapp=mjgfnMsHcwOhcPjBCMLC Nog een laatste aanwijzing: uw budget loopt als ik het goed lees binnen twee maanden af. Het is wijselijk hier ruim op tijd mee te beginnen met een verlenging aan te vragen. Helaas wijst de praktijk uit dat veel zorgkantoren vaak een achterstand op lopen in de verwerking van ingediende aanvragen. Dat kan betekenen dat u pas veel later budget krijgt toegekend met allerlei nadelige gevolgen. Hopelijk kunt u wat met deze informatie met vriendelijke groet, Pim van der Most MostCare |
Geplaatst: zaterdag 27 Februari 2010 04:32
de Sociale Verzekeringsbank www.svb.nl doet de administratie van het PGB gratis voor u. Met een PGB kiest u zelf bij wie u zorg inkoopt. U neemt deze 'zorgverlener' zelf in dienst. Ook bepaalt u zelf hoe en wanneer u de zorg krijgt. Het Servicecentrum PGB helpt u met advies over alles wat komt kijken bij een PGB en de bijbehorende administratie. Waarvoor kunt u bij ons terecht? Gratis hulp bij uw salarisadministratie Heeft u een PGB? Dan moet u een administratie bijhouden om te laten zien hoe u uw budget heeft besteed. Als u dat wilt, doen wij deze administratie gratis voor u. Zorgverlener ziek, dan krijgt u het loon vergoed. Als uw zorgverlener ziek wordt, bent u verplicht om zijn of haar loon door te betalen. U krijgt het loon van ons vergoed.Daarmee kunt u vervangende hulp betalen. Persoonlijk advies Welke overeenkomst kunt u het beste afsluiten met uw zorgverlener? Wat moet u doen wanneer uw zorgverlener ziek of arbeidsongeschikt wordt? Hoeveel reiskosten moet u betalen? Voor al dit soort vragen kunt u bij ons terecht voor persoonlijk advies. Hulp bij schade en conflict Wij hebben collectieve verzekeringen afgesloten voor rechtsbijstand en voor wettelijke aansprakelijkheid. Heeft u een conflict met uw zorgverlener of veroorzaakt hij of zij schade, dan kunt u hier gebruik van maken. bron: de SVB http://www.svb.nl/int/nl/ssp/index.jsp |
|
Inge |
Geplaatst: dinsdag 02 Maart 2010 11:54
Nog even een aanvulling op bovenstaande, ik lees dat er geschreven word dat een zzp is op te splitsen in deels pgb en deels natura. op dit moment ben ik namens een client van mij een bezwaar en beroepsprocedure gestart n.a.v herindicatie, en mij is verteld dat een zzp of geheel in natura of geheel in pgb uitbetaald wordt. Groet, Inge van wijhe |
Elly |
Geplaatst: dinsdag 02 Maart 2010 15:42
@ Inge, Klopt inderdaad vanuit het oogpunt van het CIZ of jeugdzorg, zij geven een indicatie af in PGB of in ZiN. Als u de indicatie op wil splitsen in PGB en ZiN is het het handigst om het geheel in PGB te laten zetten. Met het zorgkantoor maakt u daarna afspraken welke functies in ZiN gezet moeten worden en voor welke instelling. |
Hulpen in jouw buurt
Kortingen
PGB veel gedoe? Snel, makkelijk en veilig online uw Pgb-administratie doen!
Probeer nu gratis ePGB
Professionele facturen maken? Werk sneller en word professioneel met Factuurdesk!
Probeer 30 dagen gratis Factuurdesk
Probeer nu gratis ePGB
Professionele facturen maken? Werk sneller en word professioneel met Factuurdesk!
Probeer 30 dagen gratis Factuurdesk