Vraag over actieve begeleiding en kosten
Auteur | Bericht |
---|---|
Geplaatst: maandag 22 Februari 2010 16:51
Mijn zoon heeft een PGB voor individuele en groepsbegeleiding klasse 2. Wij willen graag dat dan ook iemand actief iets met hem gaat ondernemen. Een voorbeeld: In de vakantie een keer naar het zwembad of bijv. een atractiepark of naar een sport/spel dag. Hoe zit het met de kosten die daaraan verbonden zijn. Zoals de entree, de abbo kosten van die sport voor hem en zijn begeleiding. Kan dit uit het PGB betaald worden en zo ja hoe ga je zoiets verantwoorden. Bedankt alsvast voor de reacties. |
|
Lianne |
Geplaatst: maandag 22 Februari 2010 23:40
Voor zover ik weet kunnen deze kosten niet vanuit het PGB budget betaald worden. PGB is alleen bedoeld voor de begeleiding tijdens deze activiteiten. De kaartjes voor bijvoorbeeld het zwembad moeten uit eigen zak betaald worden. |
Geplaatst: dinsdag 23 Februari 2010 08:50
maar helemaal zeker weten doet u dat niet?iemand die het wel zeker weet? en anders heb ik ook het vrijbesteedbare bedrag nog, dat kan dan eventueel nog. |
|
Gast |
Geplaatst: dinsdag 23 Februari 2010 10:36
De abbon., kaartjes etc. zullen uit eigen zak betaald moeten worden. Hiervoor is het PGB niet bestemt. Wat u met het vvb doet, is eigen keuze. |
Geplaatst: dinsdag 23 Februari 2010 19:50
De begeleider kan de eigen kosten voor de belasting aftrekken als verwervingskosten. |
|
Pim |
Geplaatst: donderdag 25 Februari 2010 21:34
Gwehkamp, u schrijft dat de begeleider de 'eigen kosten voor de belasting aftrekken als verwervingskosten.' Mijn informatie en wat ik hier gelezen heb zegt mij dat het hier niet om verwervingskosten gaat (het werven van klanten om hier een zakelijke relatie mee aan te gaan) en de belastingdienst zal dit dus zeker niet accepteren als zijnde reële kosten voor het verkrijgen van een nieuwe klant. De entreegelden, abonnementskosten en aanschaf van apparatuur danwel benodigdheden voor het uitoefenen van een sport behoren door de ouders zelf betaald te worden. Voor mensen met een klein inkomen zijn er wel subsidiemogelijkheden om een deel van de kosten van een abonnement voor sport te betalen. Deze staan echter geheel los van het PGB. U heeft wel de mogelijkheid om het bestedingsvrije bedrag hiervoor aan te wenden. Dat is geheel aan u. Met vriendelijke groet, Pim van der Most MostCare |
Geplaatst: vrijdag 26 Februari 2010 00:36
de abbo kosten voor de sport kan niet betaald worden uit het pgb, abbo kosten zijn geen zorgfunctie en zit dus niet in het PGB. De begeleiding kan wel betaald worden uit het PGB als je een indicatie hebt voor de zorgfunctie;Begeleiding. veel van dit soort vragen komen steeds weer terug op dit forum, pgb-plein.nl heeft ze verzameld hier staan de antwoorden op je vragen Categorie: PGB en inkopen van zorg http://www.pgb-plein.nl/index.php?p=6&cat_id=5 |
|
Geplaatst: vrijdag 26 Februari 2010 11:18
Ook de kosten om je beroep feitelijk uit te oefenen zijn afrekbaar. Dus de toegangskaartjes voor de hulpverlener zelf bijv. Die van de cliënt dus zeer waarschijnlijk niet. Om misverstanden achteraf te voorkomen kun je hierover vóóraf contact opnemen met de inspecteur en daarover afspraken maken. |
|
Pim |
Geplaatst: vrijdag 26 Februari 2010 22:08
Geachte Gwehkamp, Het verbaast mij dat u werkelijk meent dat een hulpverlener zelf zijn entreekaartjes gaat betalen om een zorgvrager te mogen/ kunnen helpen. Het kan aan mij liggen, maar ik vind het normaal dat een zorgvrager of wettelijk vertegenwoordiger de kosten betaald die noodzakelijk zijn om de begeleiding mogelijk te maken, inclusief toegang tot activiteiten en eventuele huur van materialen. Het kan namelijk heel goed zijn dat je als hulpverlener continue bezig bent met de begeleiding tijdens het uitje. Eigenlijk verwacht ik dat ook. Het is met andere woorden niet bedoeld voor je eigen plezier maar echt gewoon werk. Dat het een plezierige vorm van werken is dat doet er niets aan af dat het wel continue een inzet van professionele vaardigheden vereist. Om een voorbeeld ter verduidelijking te gebruiken: Stel: u werkt op een leefgroep in een instelling voor mensen met een handicap. Zou u het ook normaal vinden als u bij deze instelling werkt en omdat de cliënten van de groep waar u werkt een dag uitgaan u dan als begeleider maar uw eigen toegang betaald tot het pretpark, de bioscoop of andere gelegenheid waar u met zijn allen naar toe gaat? Dit terwijl u wel continue aan het begeleiden bent? Zou u het normaal vinden als u een busje rijd voor deze cliënten en diesel moet tanken dat u het betaald omdat u ook meerijdt? Het is een denkwijze die ik proef uit uw reactie. Graag hoor ik het als ik uw reactie verkeerd heb geïnterpreteerd. Ik hoop dat u zich dan zo vrij zult voelen uw opmerking wat meer uit te leggen. met vriendelijke groet, Pim van der Most MostCare |
Geplaatst: zaterdag 27 Februari 2010 16:11
De strekking van mijn verhaal is, dat een ondernemer de kosten van het ondernemen van de belasting af kan trekken. Het tarief behoort gebaseerd te zijn op gemaakte kosten vermeerderd met een winstmarge=ondernemersloon. Of die kosten bestaan uit benzine, toegangskaartjes, deskundigheidsbevordering of inktpatronen maakt in principe niets uit. Dus als opdrachtgever en hulpverlener bij het vaststellen van het uurloon rekening houden met de kosten van de hulpverlener wordt het een netto-netto verhaal. Dus, tenzij de belastinginspecteur iets anders zegt, blijf ik bij mijn advies. |
|
Cailin |
Geplaatst: zaterdag 27 Februari 2010 17:20
@ Mostcare Nee het is niet normaal dat een zorgvrager alle kosten op zich neemt, dit kan wel overeen gekomen worden in de contract bepalingen, maar normaal wil ik het niet noemen. Abbo's kunnen eventueel betaald worden, uit het vrijbesteedbare bedrag. Het is wel degelijk zo dat kosten die gemaakt worden om je beroep goed uit te kunnen voeren aftrekbaar zijn. Daarnaast is er nog de mogelijkheid dit in het uurloon te verwerken, net wat overeengekomen wordt dus. Het is WEL zo, dat abbo's vakanties vliegtickets etc NIET rechtreeks uit het PGB betaald mogen worden |
Geplaatst: zaterdag 27 Februari 2010 23:33
ik vraag me af of er hier een zorgverlener is op het forum, die begeleiding doet bij kinderen en die ervaring heeft met de belastingaftrek van entree-kaartjes, abbo kosten van de sport etc. Ben benieuwd naar het antwoord van een belastinginspecteur . :) |
|
Pim |
Geplaatst: zondag 28 Februari 2010 15:45
Het verbaast mij dat er hier mensen serieus menen dat een hulpverlener die als begeleider meegaat met een cliënt (een op een begeleiding of een op meerdere cliënten) de toegangskaarten en transport er naar toe danwel abonnementskosten als zakelijke kosten zou moeten aftrekken danwel betalen. Dit zijn geen zakelijk aftrekbare kosten, zie ook website van de belastingdienst: http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/ondernemen_kosten/ondernemen_kosten-02.html#P15_1462 Bovendien zijn het noodzakelijk kosten die gemaakt worden om begeleiding mogelijk te maken. De cliënten die ik begeleid hebben meestal intensieve een-op-een begeleiding nodig. Voor mij persoonlijk heeft het toegang krijgen tot een pretpark of attractie daarom weinig meerwaarde. Wel heeft het in de begeleiding meerwaarde omdat een kind zich daar vaak goed kan vermaken en veel keuze heeft. In dat licht bezien vind ik het niet meer dan normaal dat een zorgvrager (de wettelijk vertegenwoordiger ervan) alle kosten betaald in relatie tot de begeleiding. Ook de toegang, ook de transportkosten (19 eurocent per kilometer in mijn geval) en eventueel genoten versnaperingen. Als anderen dat anders afspreken dan is dat prima, maar ik vind het raar dat ik als ondernemer moet gaan betalen voor het feit dat een kind in een pretpark begeleiding nodig heeft. Als het kostentechnisch niet mogelijk is om dit te betalen door de ouders, dan is het eenvoudig om een andere bestemming te kiezen of een andere vorm om te begeleiden (thuis, bij vriendjes, in de buurt van ouderlijk huis). Mijn tarieven zijn daarnaast best scherp en echt niet van dien aard dat ik gerust voor een uur of twee a drie begeleiden 30 euro entree ga betalen wat voor sommige parken/ attracties gevraagd word. Met vriendelijke groet, Pim van der Most MostCare |
Geplaatst: vrijdag 05 Maart 2010 08:08
Alles goed en wel, maar als ik een rekening krijg van mijn zorgverlener waarop de kosten voor zwel het eerste als het tweede entreekaartje benoemd staat, mag ik het als ouder het tweede kaartje opvoeren als "begeleidingskosten" (ik heb nml ook niet gevraagd om kinderen met een beperking) bij de belasting. Heb ik geen rekening, dan niet omdat ik niet kan aantonen dat ik het niet zelf geweest ben die mee ging. |
|
Geplaatst: vrijdag 05 Maart 2010 13:49
aan jolandaonline: Heeft de belastingen dat 2e kaartje opvoeren als "begeleidingskosten" al es geaccepteerd zonder problemen met de belastinginspecteur, of dien je dat nog in voor de aangifte van 2009 ? Johan |
|
Geplaatst: zaterdag 06 Maart 2010 11:52
Hoi, In 2006, 2007, 2008 heb ik inderdaad de bedragen van de rekeningen op gevoerd als "zelf gefinancierde begeleidingskosten". In 2006 heb ik een controle gehad o.a. mbt "hulpmiddelen". Ik had rekeningen van een groot white/magneetbord, lamineerkosten en magneetplakband. Hierover werd even moeilijk gedaan, over de begeleidingskosten geen woord. 2009 wordt helaas, zoals voor velen, een ander verhaal ................ de drempel is vaak niet meer te halen en daarnaast vervalt dan ook de chronisch ziekenaftrek nog eens. Jammer ............................... leuker kunnen ze het daar niet maken :lol: Groetjes, |
Hulpen in jouw buurt
Kortingen
PGB veel gedoe? Snel, makkelijk en veilig online uw Pgb-administratie doen!
Probeer nu gratis ePGB
Professionele facturen maken? Werk sneller en word professioneel met Factuurdesk!
Probeer 30 dagen gratis Factuurdesk
Probeer nu gratis ePGB
Professionele facturen maken? Werk sneller en word professioneel met Factuurdesk!
Probeer 30 dagen gratis Factuurdesk