PGB-houder zegt telkens af
Auteur | Bericht |
---|---|
Pedagogisch Spectrum |
Geplaatst: donderdag 25 Februari 2010 15:32
Hallo, Ik heb een klein bureautje voor ambulante begeleiding van kinderen/jeugd met ontwikkelings-, leer- en/of gedragsproblemen. Ik ga naar de kinderen thuis. Ik heb een afzegtermijn van 24 uur. Zeg je korter van tevoren af moet je gewoon betalen, dit staat ook in mijn algemene voorwaarden. Dit is mijn fulltime baan en dus geen bijverdienste of id. Nu heb ik een klant die mij het PGB voor hun kind heeft laten aanvragen, dit (18.000,-) heeft toegewezen gekregen en nu zegt ze wekelijks 25 uur van tevoren af met het excuus dat het kind een kinderfeestje heeft en dat nu al 6 weken. Ik heb aangegeven dat ik als professionele hulpverlener geen moeite heb met af een toe een feestje, maar dat er m.n. voor het kind wel een bepaalde regelmaat moet zijn (ook voor mij) en dat ouders prioriteiten moeten stellen. (begeleiding is vind ik niet vrijblijvend, vandaar een contract. Alleen staat hierover in je contract niks opgenomen). Ouders vinden dat zij de baas zijn, aangezien het hun PGB is. Hebben andere hulpverleners/zorgverleners hier ervaring mee of adviezen. Bij voorbaat hartelijke dank. Annemarie |
Geplaatst: donderdag 25 Februari 2010 16:53
Ouders houden zich kennelijk strikt aan de afspraak. Ik raad U aan met de ouders te bespreken, dat hulp zo geen zin heeft: Of er is een wekelijks contact, zoals afgesproken of U zegt van Uw kant het contract op. |
|
Pim |
Geplaatst: donderdag 25 Februari 2010 21:20
Geachte mevrouw Theunissen (Pedspec) Het lijkt mij persoonlijk erg sterk dat ze elke week pas een dag van te voren weten dat er die dag een feestje is. Maar veel dingen zijn mogelijk. Toch zou ik het bespreekbaar maken of zij de zorg nog wel prettig vinden danwel passend vinden in hun situatie. Het kan zijn dat het een bepaalde angst is om het contract echt op te zeggen of nog geen vervangende hulp hebben en zolang u aan het lijntje houden. Het kan ook zijn dat ze wel te goeder trouw handelen. U kunt dan wel met ze bespreken dat zij u eerder informeren over het afzeggen van afspraken in verband met feestjes. Deze zijn over het algemeen echt wel eerder bekend. U heeft dan ook de mogelijkheid om andere afspraken in te plannen. En mocht u echt geen bevredigend resultaat van uw besprekingen hebben staat het u uiteraard ook vrij om eenzijdig het contract op te zeggen. U heeft dan weer ruimte om een andere klant daar in te plannen. met vriendelijke groet, Pim van der Most MostCare |
Matthijs |
Geplaatst: vrijdag 26 Februari 2010 18:19
Los van de specifieke situatie zou ik ook willen aanraden om in algemene voorwaarden de gevolgen bij afzeggen aan te passen. Een meer genuanceerde regeling zorgt ervoor dat er minder afgezegd wordt, is mijn ervaring (ik heb dit probleem al meermalen bij de hand gehad). Zelf ben ik bezig met nieuwe algemene voorwaarden en staat er in mijn concept-versie het volgende: - Afzeggingen tot vijf dagen vantevoren zijn kosteloos; - Afzeggingen binnen vijf dagen tot 24 uur vantevoren kunnen voor 50% in rekening worden gebracht; - Afzeggingen binnen 24 uur kunnen geheel in rekening worden gebracht; - Afzeggingen wegens ziekte zijn kostenloos; - Bij veelvuldig afzeggen (meer dan zes afzeggingen binnen een periode van drie maanden) kan Zorg voor Geluk een hoger percentage in rekening brengen tot maximaal 100%. In praktijk hanteer ik deze regels niet strict maar probeer ik daarbij realistisch te zijn. Mijn cliënten vinden het een goede afspraak en ik heb nog nooit scheve gezichten gehad, ook niet nadat ik de 50%-regel een keer toegepast had toen een afspraak tweemaal kort na elkaar werd afgezegd. Ik leg mensen ook altijd uit dat ik deze regel niet direct bij een keer afzeggen hanteer, maar dat ik hem kan hanteren als afzeggen vaker voorkomt. |
Cailin |
Geplaatst: vrijdag 26 Februari 2010 20:23
Ik denk dat de situatie afhankelijk is van het contract type, en dit geld ook voor de voorwaarden. Maar wat ik uit het bericht lees, zegt de familie ruim van tevoren af. Ik zelf als PGB houder hanteer een 24 uurs termijn uitzonderingen daargelaten. Uitzonderingen kunnen nl van beide kanten voorkomen. Overigens werk ik zelf alleen met mensen op freelance basis, niet komen is dus ook geen geld. Ik vind het zelf nogal vreemd dat een zorg verlener met een hele rij voorwaarden aan komt zetten, voorwaarden bespreek je met elkaar in het sollicitatie gesprek. |
Matthijs |
Geplaatst: zaterdag 27 Februari 2010 01:56
Waarom is dat vreemd? Als zorgverlener ben je ondernemer, als ondernemer heb je algemene voorwaarden. De opdrachtgever kan hier al dan niet mee accoord gaan. Het afzeggen van werkafspraken uit gemakszucht komt helaas voor bij PGB-houders en als ondernemer betekent dat dus geen werk en ook geen inkomen. Dat kan je in beperkte mate natuurlijk wel accepteren, maar in de mate zoals hierboven gesteld werd vind ik dat onacceptabel. Voor zulke gevallen moet je dan als ondernemer/zorgverlener kunnen terugvallen op je algemene voorwaarden om toch een deel van je vergoeding te kunnen krijgen. |
Pedagogisch Spectrum |
Geplaatst: donderdag 04 Maart 2010 14:22
Beste allemaal, Hartelijke dank voor alle reacties, maakt veel duidelijk. Gisteren heb ik een uitgebreid gesprek gehad met de PGB-houders. Ze zijn ervan overtuigd dat ze gebruik willen blijven maken van mijn hulp, echter vinden ze feestjes ook heel belangrijk. Ik heb voorgelegd dat dit allicht kan, maar als dit niet langer van tevoren wordt aangegeven, zodat ik hun plek kan ruilen en veelvuldig blijft plaatsvinden, ik liever iemand anders op die plek zet en stop... Helaas is zoals in de reacties ook te lezen valt, dit mijn inkomensbron en dus niet vrijblijvend. Wat dit betreft denk ik inderdaad dat ik mijn algemene voorwaarden moet gaan aanscherpen, zonder te zakelijk te worden. :cry: Is er iemand die werkt met een abonnementsvorm, dus dat er gekeken wordt hoeveel malen begeleiding per jaar nodig is, dit geminderd met vakantie en afzegrisico van de kant van de hulpverlener en gedeeld door 12 zodat een vast bedrag per maand ontstaat. Is er een afmelding vanaf de klant kan deze op een ander tijdstip plaatsvinden indien mogelijk, indien onmogelijk (bijv tekort van tevoren afgezegd) betaald de klant gewoon en gebeurd er niks. Meldt de hulpverlener zich vaker af dan meegenomen in het risico, wordt de begeleiding alsnog gegeven!!?? Mag dit trouwens van het zorgkantoor, wettelijk gezien? met vriendelijke groet Annemarie |
Geplaatst: donderdag 04 Maart 2010 18:42
Bij zorgboerderijen en soortgelijke instellingen, is het heel normaal een vast maandbedrag af te spreken. Precies zoals jij het formuleert. Dus ik zou niet weten waarom je dit als particulier niet zou kunnen doen. Groetjes |
Hulpen in jouw buurt
Kortingen
PGB veel gedoe? Snel, makkelijk en veilig online uw Pgb-administratie doen!
Probeer nu gratis ePGB
Professionele facturen maken? Werk sneller en word professioneel met Factuurdesk!
Probeer 30 dagen gratis Factuurdesk
Probeer nu gratis ePGB
Professionele facturen maken? Werk sneller en word professioneel met Factuurdesk!
Probeer 30 dagen gratis Factuurdesk