1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

Client heeft een indicatie

Auteur Bericht
Miny Geplaatst: vrijdag 26 Februari 2010 01:51
Mijn client heeft indicatie en had eerst ZIN van een andere zorgaanbieder en dit is omgezet in een PGB. Hij krijgt nu zorg van mij.
Nu wil het zorgkantoor niet uitbetalen omdat des betreffende client schulden heeft en ze bang zijn dat het geld naar de schuldeisers gaan. Terwijl alles waterdicht is en we mails hebben ontvangen van GKB dat ze daar vaker met deze constructie werken en ze beslist niet aan het PGB komen. Ook kan de client zelf niet aan het PGB komen en is alleen voor zorg bestemd. Hij heeft iemand hiervoor gemachtigd.Nu is het zo dat ik al 3 maanden voor hem gewerkt hebt en nog geen cent heb ontvangen. Per 1 dec. is de overdracht geweest met de instantie waarvan hij eerst zorg kreeg. Toen ik eind nov. belde met het zorgkantoor ( zwolle) Gaven ze aan dat het geen enkel probleem was en ik rustig kon starten met de zorg en alles met terugwerkende kracht betaald werd. Ze hadden daar een achterstand met het verwerken van gegevens.
Geplaatst: vrijdag 26 Februari 2010 11:32
Uw cliënt kan bezwaar maken tegen de beslissing van het zorgkantoor.
Wie is het GKB, dat die namens meerdere schuldeisers kan spreken?
Ik denk, dat dit onder Uw ondernemersrisico valt.
Het zorgkantoor is voor U geen aanspreekpunt. U heeft alleen een vordering op Uw cliënt en van een kale...................kun je geen veren plukken.
Matthijs Geplaatst: vrijdag 26 Februari 2010 17:54
Hmm hier ga ik toch niet helemaal met je mee gwehkamp. Het is in het belang van zowel zorgvrager als zorgverlener dat dit probleem opgelost wordt. Ik zou dus zelf eens in de telefoon klimmen en het zorgkantoor aanspreken op hun handelswijze. Een beetje boos worden kan wonderen doen bij dit soort bureaucratisch geneuzel.
Geplaatst: vrijdag 26 Februari 2010 21:38
Ik vermoed, dat met GKB de gemeentelijke credietbank bedoeld wordt.
Als de schuldeisers hun (deel van de) vordering hebben ontvangen onder finale kwijting en de kredietbank nog de enige schuldeiser is, zou de kredietbank kunnen verklaren, dat ze geen beslag zullen leggen. Wellicht gaat het zorgkantoor dan alsnog om.

Bij schuldenproblematiek heeft het zorgkantoor wel een punt.
Wanneer beslag wordt gelegd op het PGB, kan dit niet worden besteed aan zorg. Derhalve moet het worden terugbetaald; de cliënt heeft dan geen zorg, maar wel meer schuld.
Nogmaals de zorgverlener is geen relatie van het zorgkantoor, dat is de PGB houder. Contact opnemen met het zorgkantoor zal het zorgkantoor ervan overuigen, dat het niet goed zit en zij gelijk krijgen bij een bezwaarprocedure van de cliënt.
Pim Geplaatst: vrijdag 26 Februari 2010 21:45
Geachte mevrouw Lindeboom,

Het is volledig te begrijpen dat het zorgkantoor zeer huiverig is als een persoon met grote schulden een PGB aanvraagt.
Het is namelijk voor schuldeisers heel goed mogelijk om beslag te laten leggen op alle tegoeden die op naam staan van deze persoon. Dat is inclusief tegoeden waarover hij/ zij geen enkele zeggenschap heeft.

U kunt dit nog zo goed regelen, de kantonrechter schuift uw bezwaren in deze meestal terzijde. Eerst moeten de schulden worden afbetaald en daarna komt pas de mogelijkheid tot het inkopen van andere zaken. Er geld wel een beslagleggingsvrije voet (ergens rond de 800 euro netto per maand) waaronder echt niets mag worden afgetrokken. De belastingdienst is bij de schuldeisers bijna altijd een preferente eiser en heeft derhalve meestal als eerste een beslaglegging afgedwongen.

Het GKB zal mogelijk u anders vertellen, als zij de enige schuldeisende partij zijn dan heeft u daar mogelijk nog een punt. Meestal is het echter bij iemand die bij het GKB is aangemeld dat zo iemand een veelvoud aan schuldeisers heeft.

Met dit in het achterhoofd is het prijzenswaardig dat het zorgkantoor heel erg terughoudend is. Want het geld dat zij uitbetalen en niet word gebruikt voor zorg (met andere woorden, waar de schulden mee worden afbetaald of op andere manieren word gebruikt) moet worden terugbetaald. Feitelijk komt deze persoon daarmee in een nog ernstiger situatie. En meestal is het zo dat dit geld onmogelijk terugbetaald kan worden waardoor het terugvorderen ervan een molensteen zal gaan vormen voor uw klant. Want een ingezet WSNP traject zal hierdoor stagneren (in verband met opnieuw aangaan van schulden wat absoluut verboden is in een wettelijk schuldsaneringstraject)

Het is daarmee een feit dat iemand met grote schulden bij meerdere eisers geen PGB kan verkrijgen daar dit persoons gebonden is, en derhalve niet onttrokken kan worden bij rechterlijke beslaglegging. ZiN is echt de enige weg in zo'n geval tot iemand weer uit de schulden is. Een schuldhulpverleningstraject, zowel een minnelijk als een WSNP traject zijn mogelijkheden om in 3 tot 5 jaar schuldenvrij te geraken. Tot die tijd zal iemand gebruik moeten blijven maken van zorg in natura, hoe vervelend dat misschien ook moge zijn.

Ik kan u derhalve niet anders vertellen dan dat u helaas veel werk heeft verzet waar u waarschijnlijk geen vergoeding voor zult kunnen ontvangen. U heeft wel mogelijkheden om dit te verdisconteren in uw belastingaangiftes. Helaas zal uw klant ook zo snel mogelijk weer zich moeten aanmelden voor zorg in natura. Daarnaast raad ik uw klant aan om de schuldhulpverlening zeer serieus te nemen en het traject koste wat het kost vol te houden. Dat is zeker afzien, maar het is het wel waard.
Hopelijk kunt u wat met deze informatie
met vriendelijke groet,

Pim van der Most
MostCare

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.