1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

Bemiddelingskosten en administratiekosten bemiddelingsbureau

Auteur Bericht
Dirk Geplaatst: vrijdag 26 Februari 2010 13:44
Wie kan mij vertellen hoe het zit met de bemiddelings en administratiekosten van een bemiddelingsbureau?
Ik wil mogelijk in zee gaan met een bemiddelingsbureau. Ze vragen echter een éénmalige bijdrage per jaar voor bemiddeling en administratie. Mag dit zomaar en mag dit uit het PGB betaald worden?
Geplaatst: zaterdag 27 Februari 2010 03:30
U kunt de administratie van uw persoonsgebonden budget (pgb)

1.
zelf verzorgen met hulp van de Per Saldo brochure ‘Houvast bij uw pgb en uw administratie’
2.
uitbesteden aan iemand in uw omgeving of aan een bureau.

Let op:

In beide gevallen zult u uw papieren goed op orde moeten hebben. Want ook als u het administratieve deel hebt uitbesteed aan iemand anders of aan een bureau, blijft u zelf verantwoordelijk voor het beheer en de verantwoording van uw budget. U houdt dus altijd de regie in eigen hand.

Kosten van een bureau kunt u overigens niet betalen uit het te verantwoorden deel van het pgb.

In de loop van 2010 komt er een keurmerk voor bemiddelingsbureaus. Per Saldo maakt dit in samenwerking met de Ombudsman.

bron: brochure van per saldo

PS : de SVB doet de administratie gratis,zie www.svb.nl
waarom zou je met zo'n PGB buro in zee gaan ?
Gast Geplaatst: zaterdag 27 Februari 2010 14:23
De SVB regelt voor u alleen maar de loonadministratie gratis dus voor alle andere zaken dient u een juiste PGB -administratie bij te houden .
{deleted by moderator: adverteren is niet toegestaan, verwijs naar je advertentie}
Geplaatst: zaterdag 27 Februari 2010 23:19
aan gast = Namaste,

waarom plaatst u 3x hetzelfde bericht op dit forum?

dit ruikt m.i. naar reclame en bovendien is het " vervuiling" van het forum.
Madeleine Geplaatst: dinsdag 02 Maart 2010 15:44
Hallo forumlezers,

Ik citeer even Boeddha: "Waarom zou je met een PGB buro in zee gaan?".

Graag wil ik hier toch antwoord opgeven, niet om reclame te maken, maar ik denk echt dat voor sommige mensen een PGB bureau (mits werkend conform de Gedragscode, in de toekomst met een Keurmerk) uitkomst kan bieden.

Voordelen PGB bureau:

* Veel bureaus komen aan huis en geven uitleg over het PGB in een persoonlijk gesprek, in een vertrouwde sfeer, met alle informatie op papier bij de hand.
* Veel mensen hebben een hekel aan administratie, aan het invullen van formulieren, misschien hier wel helemaal geen tijd voor. Moeten zij dan ook maar van een PGB afzien, terwijl er bv. wel een zorgverlener in familie- en/of vriendenkring aanwezig is?
* Met de expertise van een PGB bureau kan het beste uit het PGB gehaald worden. Voor belastingtips ga je ook naar een belastingconsulent, een bouwtekening voor een huis, maak je ook niet zelf.
* Een PGB bureau kijkt de regelgeving na voor de specifieke situatie van de klant, dit scheelt de klant een hoop opzoekwerk en onzekerheid over het wel of niet onder het PGB vallen van een kostenpost. Veel terugbetalingen aan het Zorgkantoor hadden voorkomen kunnen worden, als PGB houders vooraf een bureau in de arm hadden genomen.
* Een PGB bureau (mits zelf dus niet zorgverlenend) kan als onafhankelijk bedrijf voor een klant de beste kwaliteiten en tarieven van een zorgverlener zoeken, het contact tussen klant en zorgverlener in de gaten houden.

Nadelen PGB bureau

* Klant blijft zelf verantwoordelijk voor de administratie van zijn PGB. Klant zal dus verzekerd moeten zijn van duidelijke informatie door het bureau. De fysieke administratie zal bij de klant zelf moeten blijven. Ook hier weer het vergelijk met een belastingconsulent, belastingplichtige blijft ook zelf verantwoordelijk.
* Een PGB bureau kost geld, dit bureau maakt ook onkosten. De stichting MEE en het SVB leveren gratis diensten (weliswaar met enorme rijkssubsidies, die ook weer ten koste gaan van het totale landelijke zorgbudget), maar komen niet thuis en ik vraag me af in hoeverre er van medewerkers verwacht kan worden, dat zij erg betrokken zijn bij de klant.

Ik begrijp tegenstanders van PGB bureau's erg goed, de laatste jaren is er heel wat fout gegaan en ik kom in mijn werk nog vaak situaties tegen waarbij sprake is van fraude door een bureau. Maar met de eis, dat het budget alleen nog maar gestort mag worden op rekening van de budgethouder wordt al veel fraude voorkomen. Helaas zijn er nog steeds bureaus die wensen dat het gehele budget door de klant weer naar hen overgemaakt wordt, zonder de klant inzicht te geven in de besteding van het budget.

Ik besluit mijn betoog met de wens dat het keurmerk voor PGB bureau's met spoed ontwikkeld gaat worden.

Madeleine de Ruiter
Elly Geplaatst: zaterdag 06 Maart 2010 14:12
Als ik "gast" (bekijk advertentie) aanklik, dan zie ik ineens mijn advertentie staan. Dit klopt dus niet. Ik heb geen idee wie "gast" is. Maar eh..........ik ben het dus niet.
Gr. Elly.
Lianne Geplaatst: zaterdag 06 Maart 2010 21:18
Dat is bij iedereen zo Elly. Als ik erop klik krijg ik ook mijne eigen advertentie.
Elly Geplaatst: maandag 15 Maart 2010 22:21
Toch klopt dat niet Lianne, want als ik jou aanklik, dan krijg ik ook jouw advertentie te zien. Als "Gast " iets schrijft, lijkt het net of ik het heb geschreven. Dat is dus niet zo.
Pim Geplaatst: dinsdag 16 Maart 2010 09:47
Beste Elly,

Wat Lianne bedoelde te zeggen was dat iedereen zijn eigen advertentie te zien krijgt wanneer deze klikt op het 'profiel' gast. Het is een automatische terugkoppeling naar het eigen profiel van de ingelogde persoon.

Daarmee is het niet zo dat je dan automatisch als auteur word aangemerkt. Wel is het jammer dat weinig mensen de neiging hebben om hun berichten gewoon te ondertekenen, waardoor duidelijker word door wie een bericht is geschreven.

In sommige gevallen is het een duidelijke afweging, een voornaam volstaat echter ook prima.
Bovendien is op verzoek de indexering van het forum middels externe zoekmachines zover mijn informatie strekt afgesloten, zodat er vrij gesproken kan worden zonder dat dit over 10 jaar nog is terug te vinden onder de bedrijfsnaam. Vooral als het minder fijne onderwerpen betreft zou dit mij anders sterk remmen om te reageren onder mijn bedrijfs- en privé-naam.
met vriendelijke groet,

Pim van der Most
MostCare
Elly Geplaatst: vrijdag 19 Maart 2010 16:08
Oké Pim. Nu snap ik het pas. Bedankt voor de uitleg.
Gr. Elly.
Tiade Geplaatst: woensdag 28 April 2010 21:33
Nog even een korte reactie waarom je in zee zou kunnen gaan met een bemiddelingsbureau.

Er zijn nogal wat zorgvragers die geen tijd of energie in de werving & selectie van de juiste zorgverleners kunnen steken. Wij hanteren een strenge selectie, waarbij we referenties natrekken, de vereiste papieren controleren en als voorwaarde stellen dat de zelfstandige moet beschikken over een 'bewijs van goed gedrag.

De kwaliteit moet voorop staan en hierbij past een serieus tarief.
Het keurmerk zal zeker een toegevoegde waarde hebben.

Rina Ruiter
Tiade

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.