1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

een paar vragen ik als zorgverlener

Auteur Bericht
Geplaatst: zondag 28 Februari 2010 09:26
ik werk sinds kort bij iemand ,en toen kwam de vraag over uitbetalen loon ,nou is zei erg verschillend over uitbetalen qua datum,maar ik liever een vaste mand in de maand ,kan ik dit bespreken met diegene of moet ik afwachten wanneer mijn geld komt.

2e vraag
ze gaat wel eens een paar dagen weg, en ik zit in een vast rooster ,hoort ze mij dat uitbetalen of ben ik dat kwijt die uurtjes
ik hoop dat iemand antwoord op mijn vragen heeft
alvast bedankt
Pim Geplaatst: zondag 28 Februari 2010 16:06
Beste Anika (Bigmama72)

Het is belangrijk om zaken goed op papier te hebben staan. Meestal heeft u als u in loondienst bent een contract moeten tekenen. Is dat niet het geval, dan zou ik navragen danwel bespreekbaar maken of dat toch niet wijs is om te doen. Dit om problemen voor beide kanten te voorkomen en over en weer duidelijkheid te hebben waar u aan toe bent. Er zijn gratis overeenkomsten te downloaden van de website van de Sociale VerzekeringsBank ( http://www.svb.nl ) danwel van de website van belangenvereniging Per Saldo ( http://www.pgb.nl )

Het is inderdaad een lastig verhaal als u graag een vaste dag zou willen waarop de uitbetaling plaatsvind. Omdat iemand zelf verantwoordelijk is voor de uitbetaling kan u dat niet van zo iemand verwachten. Als zij de uren laat verlonen via de SVB (gratis) dan is daar meer regelmaat in te krijgen. Probeer het open bespreekbaar te maken waar het misschien handig is om het te brengen als iets dat uw zorgvrager ontlast, eerder dan dat u het vervelend vind.

Wat betreft uw loondoorbetaling:
Als u een vast rooster heeft, of een vast aantal uren per week, en dit ook contractueel heeft afgesproken, is het inderdaad een recht om de uren die worden geannuleerd doorbetaald te krijgen. Als u een nul uren contract heeft, dan heeft u geen recht op doorbetaling tenzij de uren al enige tijd eerder zijn afgesproken.
Hopelijk heeft u hier wat aan,
met vriendelijke groet,

Pim van der Most
MostCare
Geplaatst: zondag 28 Februari 2010 16:57
bedankt voor je reactie hier heb ik zeker wat aan
Rita Geplaatst: zondag 28 Februari 2010 18:54
ik had getekend voor 6 uur per week en op vaste dagen, maar dan werk je er nog niet zo lang en moeten ze naar een begrafenis; dan moet ik er voor boeten want ik krijg maar een dag betaald ipv twee; dat ben ik anders gewend; ook vakantie na anderhalf jaar; maar veel mensen vinden dat wij hulp in de huishuiding daar geen recht op hebben schijnbaar omdat we hun troep opruimen. NOU IK BEN GELUKKIG ANDERS BEHANDELD.
en als het 8 graden vriest de ramen zemen aan de noord kant van de flat!!!!
Pim Geplaatst: zondag 28 Februari 2010 19:34
Beste MikeenRita,

Het is zeker zo dat u als u in loondienst bent bij PGB houders recht heeft op goede werkomstandigheden. Het is misschien wijs in het geval van erge koude om bespreekbaar te maken om de ramen een andere keer schoon te maken. Dit is niet meer dan redelijk en meestal in goed overleg goed op te lossen. Het schoonmaken van ramen is vaak geen grote noodzaak bovendien.

Zoals u kunt lezen op de website die gaat over werken bij mensen met PGB middels de regeling dienstverlening aan huis (minder dan 3 dagen per week, bij een particulier direct in loondienst) is het zo dat u recht heeft op doorbetaling van loon bij ziekte (eerste 6 weken) en bij het afzeggen van de zorgvrager.

Het is alleszins redelijk dat u dit bespreekbaar maakt en vraagt om in billijkheid u de inkomsten alsnog te doen toekomen. U werkt niet voor eigen rekening (als alphahulp of zelfstandig ondernemer) maar in loondienst. Dan is er wel degelijk een verantwoordelijkheid vanuit de werkgever om de contractuele verplichtingen na te komen. Lees ook het door u getekende contract er goed op na (ik veronderstel wel dat u een contract heeft getekend).

U kunt meer lezen over de regeling dienstverlening aan huis op de volgende website: http://home.szw.nl/index.cfm?menu_item_id=13763&hoofdmenu_item_id=13826&rubriek_item=391842&rubriek_id=391818&set_id=2973&doctype_id=6&link_id=122550

Met vriendelijke groet,

Pim van der Most
MostCare
Rita Geplaatst: zondag 28 Februari 2010 19:49
zoals ik vertelde heb ik getekend, en over de ramen zemen terwijl het had gevroren. zag mevr. aan mijn reactie wel dat ik dat belachelijk vond. en mijn vraag was ook"wat moet ik nog meer doen want het was 10.15 uur en ik moest tot 13.00 uur zodat ik dat eerst kon doen want hoe later hoe menselijker de temperatuur buiten niet?
maar ik moest ook d'r auto wassen onder aan de flat en d'r invalide kar om de week afsoppen in de huiskamer waarbij er hulpen binnen kwamen die keken van.....moet jij dat doen ; maar toen ik dus de opmerking maakte dat ik het wel koud vond kreeg ik te horen dat ik kon opdonderen, waarop ik zei dat het niet meer dan normaal is om eens menselijk te reageren; ja, er zitten dus wel degelijk bloedhonden tussen, die je als slaaf behandelen; ik was die week daarvoor gevallen met de fiets en had een blauwe bil en been, waarop ze zei; geen wonder dat je regelmatig onder de blauwe plekken zit. (zij wist dat mijn relatie was beeindigd en dan zo'n opmerking), nou ik heb de sleutels op de tafel gegooid en ben vertrokken maar zou graag melding doen hoe zij mensen MIS-be-handeld;
bedankt voor het lezen groetjes Rita

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.