1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

Gevraagd om zorg te verlenen

Auteur Bericht
Geplaatst: donderdag 04 Maart 2010 22:00
Beste lezer / lezeres,

Ik verleen ambulant al een tijd zorg via een stichting aan een gezin met een jongetje met een verstandelijke beperking. Dit doe ik naast mijn baan voor deze stichting. Ik heb echter een andere baan buiten de stichting, wat betekent dat ik mijn ambulante cliënten ook af moet stoten. Het bovengenoemde gezin vroeg mij echter of ik niet voor hen wilde blijven werken. Ze zouden het bedrag wat ze nu aan de stichting betalen vanuit de PGB dan naar mij overmaken.

Kan dit zomaar? Of moet ik aan allerlei voorwaarden voldoen?

Ik hoop dat iemand dit mij kan vertellen .

Vast bedankt.
SimCare Geplaatst: vrijdag 05 Maart 2010 11:06
Dit hangt er vanaf of er bepaalde concurrentiebeding voorwaarden staan in het contract dat je hebt met deze stichting. Vaak is dit wel het geval, bv dat je binnen een jaar niet op eigen naam een contract mag aangaan met de cliënt.

Daarnaast, indien je wel toestemming hebt, moeten er zaken geregeld worden om of in loondienstverband of als freelancer/zzp-er aan de slag te gaaan.

Ron Simmer
SimCare
Geplaatst: zondag 07 Maart 2010 19:41
In het contract staat niets over concurrentiebeding. Kunt u wat meer vertellen over wat ik verder dan moet regelen? Een KVK-nummer bijvoorbeeld of is dat alleen bij bijverdiensten boven een bepaald bedrag?
Pim Geplaatst: zondag 07 Maart 2010 20:34
Beste Flufo,

Het is belangrijk om het overnemen van cliënten van je werkgever in overleg te doen. Als ondernemer zou ik des duivels zijn als een van mijn werknemers met mijn klanten er van door gaat. Ik zou echt hemel en aarde bewegen om zo iemand te dwingen deze klanten weer terug te geven.

Niet zomaar: het werven van klanten kost mij ook geld (soms best veel) en vaak ook nog behoorlijk wat tijd. Dat wil ik dan graag weer terug verdienen door goede service en een langdurige relatie.

Verder is het heel erg belangrijk dat je eerst goed nadenkt of je in loondienst wil, met weinig risico en weinig rompslomp, maar ook met minder inkomsten, of als ondernemer.

Er zitten heel wat mitsen en maren aan ondernemerschap. Het is dus zeker belangrijk je eerst goed in te lezen voor je de stap zet naar het starten van een eigen bedrijf. Je zult de eerste niet zijn die zonder ondernemingsplan, marktonderzoek, haalbaarheidsonderzoek en gedegen voorbereiding maar gewoon in het diepe start en dan binnen 2 jaar stopt vanwege tegenvallende inkomsten of faillissement (ongeveer 50% van de startende ondernemers stopt binnen die termijn).

Denk er dus goed over na. Overleg ook met je oude werkgever. Dat is wel zo netjes. Respecteer hun belangen ook als het niet door kan gaan. Ook zonder concurrentiebeding (wat je zou verbieden om klanten mee te nemen van je oude werkgever op straffe van dwangsommen) is het gewoon eerlijk en netjes zaken doen veel prettiger op de lange termijn.
met vriendelijke groet,

Pim van der Most
MostCare
Matthijs Geplaatst: dinsdag 09 Maart 2010 23:10
Precies. Toen ik voor mijzelf begon heb ik ook overlegd met mijn toenmalige werkgever, via wie ik de twee jaar daarvoor al begeleiding had geboden aan dezelfde doelgroep als nu nog. Mijn werkgever gaf aan dat het belang van de cliënten voor haar voorop stond en dat ze het dus fijn vond dat ik aan hen begeleiding wilde blijven aanbieden. Voor mij was dat ideaal natuurlijk en de betreffende cliënten heb ik nadien nog lange tijd begeleid (en begeleid ik in een enkel geval nu nog). Overigens heb ik toen ik begon voor die werkgever ook al enkele cliënten uit mijn persoonlijke kring meegebracht, wat het wellicht wat makkelijker maakte om te besluiten dat het redelijk was om mij ook weer met enkele cliënten te laten vertrekken.

In goed overleg zal een werkgever vaak best welwillend zijn, zeker omdat continuïteit in het belang van de cliënt is. Zonder overleg meenemen is wat mij betreft not done.
Carla Geplaatst: woensdag 17 Maart 2010 20:59
Even reageren. Ik heb in het verleden bij mijn arbeidscontract een apart formulier via een instelling
moeten tekenen dat ik geen clienten uit deze instelling via pgb ging begeleiden als ik
eventueel mijn arbeidscontract ging beeindigen.
Dit gelde tot 1 jaar na beeindiging dienstcontract.
Dus vraag hiernaar eventueel.

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.