1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

Conflict???

Auteur Bericht
Geplaatst: zaterdag 06 Maart 2010 15:56
Misschien kan iemand mij helpen.
Ik werk als zorgverlener voor een demente vrouw en doe de persoonlijke verzorging.

Haar man regelt de papieren boel.
Ik heb een contract getekend voor 6 dagen in de week ma t/m zaterdag.
Maar wij hadden een mondelinge afspraak dat ik 1 zaterdag in de 2 weken zou gaan werken, Dus ene zaterdag vrij en de andere werken.
Hij wilde wel de zaterdag op papier dus daar heb ik mee ingestemd, maar wel duidelijk gezegd dat ik niet iedere zaterdag wilde werken , maar 1 x per 2 weken.
Dit was geen prbleem werd mij gezegd,
Maar mevrouw werd in december erg ziek en kon niet meer lopen enzo.
Sinds december werk ik iedere zaterdag omdat ze dat van mij eisten.
MAar ik zou werken tot half febr, ivm vervanger voor zieke hulp.
Maar goed die is gestopt dus nou is mijn contract verlengd tot er een andere hulp bij komt,
Maar meneer doet de laatste tijd nogal moeilijk.
En ik heb dus van de week mee gedeeld dat ik zaterdag niet werkte, omdat dat de afspraak niet was,

DUs ik ben vandaag niet geweest, maar nou dreigen ze er mee dat ik voor die dagen op papier heb getekend.
Maar ik zei wij hebben mondeling een hele andere afspraak gemaakt.

Ik zit met mijn handen in het haar!

Sta ik in mijn recht?

HOop dat iemand mij kan helpen met een antwoord!
Maar je mag toch ook niet iedere week 6 dagen werken?
Je moet dan toch weer 48 uren vrij zijn?
Pim Geplaatst: zaterdag 06 Maart 2010 18:53
Beste MvKJ,

Uw situatie in relatie tot deze hulpvragers zoals u deze beschrijft is redelijk ongezond. Het zou niet zo moeten zijn dat ze volledig bouwen op een hulpverlener als de hulpvraag zo groot is.
Zowel voor hun eigen welbevinden als voor de hulpverlener is het belangrijk om afwisseling te hebben, naast dat het in tijden van ziekte en vakantie beter is om een groep hulpverleners te hebben zodat afgewisseld kan worden.

Het is dus zeker zaak om bespreekbaar te maken dat deze situatie niet in hun voordeel is. Zij zullen waarschijnlijk veel aan hun hoofd hebben, waardoor ze misschien de situatie boven hun hoofd is gegroeid.

Toch is het zo dat u niet meer dan 5 dagen per week bij een en dezelfde werkgever mag werken en daar maximaal 60 uur per week mag werken (arboregels). Uitzonderingen zijn alleen van zeer tijdelijke aard en in overleg en met instemming van beide zijden.

Als u het echter op de spits gaat drijven verliest u waarschijnlijk deze werkgever. Het is dus zaak om uw hulp te bieden bij het vinden van een oplossing. Mogelijk dat u in uw buurt een geschikte hulp kunt vinden welke ook zou kunnen helpen, welke u dan kunt introduceren aan deze mensen. Ook hulp van MEE ( http:///www.mee.nl ) kan helpen om de situatie weer beheersbaar te krijgen.

Ook kunt u aanbieden om samen te zoeken naar geschikte hulp (als u dat wilt uiteraard). De extra uren die u daarvoor maakt dienen wel vergoed te worden, dat lijkt mij iets wat u wel mee moet nemen in uw bespreking.

Verder lijkt het me goed om voor te stellen dat er iemand de niet zieke echtgenoot gaat ondersteunen bij het verwerken van de zo zware taak. Het is zeker geen gemakkelijke opgaaf om een geliefde zo weg te zien glijden. Een lotgenotengroep of een counselor/ pastoraal medewerker/ geestelijke kunnen in zo'n geval helpen om het dragelijker te maken voor deze persoon.
Mogelijk is dat echter al in gang gezet. Het zijn echter zaken die u mee zou kunnen nemen in de bespreking om uit deze impasse te komen.
met vriendelijke groet,

Pim van der Most
MostCare
Geplaatst: zaterdag 06 Maart 2010 19:34
Allereerst wil u vriendelijk bedanken voor het duidelijke antwoord(en) die u mij heeft gegeven!

Deze meneer wil absoluut van alles niets weten, ook wil deze mnr. geen ondersteuning van mensen .
Wat natuurlijk erg jammer is, want je kunt o zo veel hebben aan de medemens.

Weet u ook waar ik kan vinden dat je max. 5 dagen bij een client mag werken?

Ik denk toch dat dit uit loopt op ontslag.
Want meneer is nogal erg boos, en de zoon heeft mij gisteravond nog gesmst dat ik voor 6 dagen heb getekend! En dat ze mij dus verwachten .
Het is jammer hoe het verloopt, want ik bij deze mensen dus mijn sollicitatiegesprek gehad, en daarin zijn we overduidelijk overeen gekomen dat ik eens in de 2 weken een zaterdag zou werken!

Maar goed ik ben bang dat dit zijn woord tegen de mijne gaat worden.
Maar mag hij mij om deze reden op staande voet ontslaan?

Er is inmiddels een hulp gevonden, en deze begint maandag.
Dus dat is voor mij zeker fijn na dit maanden te hebben vol gehouden.
Pim Geplaatst: zondag 07 Maart 2010 12:03
Beste MvKJ,

Mijn excuses, ik meende dat het verplicht was eens per 14 dagen minimaal 72 uur aaneengesloten rust te krijgen. Dat is niet zo. Het is te splitsen in blokken van minimaal 32 uur en daarmee voldoet uw werkgever feitelijk aan de voorwaarden als hij u de zaterdagmiddag, avond en hele zondag vrij geeft, mits u geen lange werktijden heeft.

Een schematisch overzicht van de arbeidstijden die volgens de Arbo regels gelden:
http://home.szw.nl/index.cfm?fuseaction=app.document&link_id=113818

Alle arbo regelingen die van toepassing zijn (maar let wel, bij particulieren zijn arboregels veel moeilijker te handhaven, bespreekbaar maken is dus eigenlijk de enige optie).
http://www.arboportaal.nl/

Toch als u zich niet prettig voelt bij deze samenwerking en de echtgenoot van zorgvrager niet openstaat voor uw zienswijze zal dit waarschijnlijk inderdaad op een beëindiging dienstverband uitlopen. Het is geen zwaar wegende reden om een contract op te zeggen, daar u mag verwachten ook eens een vrij weekend te hebben. Aan de andere kant heeft uw werkgever wel een punt dat u er voor heeft getekend. Een leerpunt voor u omdat een arbeidsovereenkomst de goedkeuring van beide partijen moet dragen, waardoor ook uw opmerkingen erin verwerkt dienen te worden.
met vriendelijke groet,

Pim van der Most
MostCare

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.