1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

Inc of exc. BTW

Auteur Bericht
Jounes Geplaatst: zaterdag 06 Maart 2010 19:41
Hallo Allen

Er is mij het een en ander onduidelijk omdat ik hele tegenstrijdige info krijg. Ik begeleid nu een cliënt waarbij ik 25 euro per uur vraag. Ik zie veel facturen die de client heeft gekregen waar geen 19% op wordt berekend wat ik ook niet van plan was om te doen, en van een bekende die in een uitzendburo werkt moet ik die 19% btw wel berekenen boven de 25 euro per uur. dus komt het totaal uit op E 29.75. Is het een btw vrij beroep of zijn de eerste paar duizend euro btw vrij hoe zit dat precies. Misschien een hele stomme vraag maar ik zou niet weten hoe ik volgende week de client zn factuur moet sturen.

Gr
Lianne Geplaatst: zaterdag 06 Maart 2010 21:37
Volgens mij moet je zelf nog de belasting afdragen, dat is wel zo als je in loondienst gaat. Tenzij je afspreekt met je budgethouder dat die zelf belasting achterhoudt.
Maar ik zie dat je naast de PGB-baan ook nog ergens anders werkt? Door de loonhefftingskorting kom je tot een bedrag van ongeveer 6500 euro tot 'geen belasting'. Maar aangezien je dus ook een ander loon hebt, telt dit ook mee in dit bedrag.
Dus zal je je inkomsten via PGB aan moeten geven bij de belastingdienst onder 'inkomsten uit overige werkzaamheden'. Tenminste, zo gaat het in ieder geval als je in loondienst bent bij je cliënt.
Gast Geplaatst: zaterdag 06 Maart 2010 21:43
Ok maar is het niet zo, zoals velen zeggen dat zorg en begeleiding een btw vrij beroep is??
Janet Geplaatst: zaterdag 06 Maart 2010 22:51
Hoi, Ik bereken idd geen btw.. (btw vrijgesteld). Ik moet wel ongeveer 1/3 afdragen aan belasting.
Als het gewoon particulier werk is dus niet pgb en wmo dan bereken je 6 %
(als je schoonmaakt bv in huis) maar zakelijk (kantoorpanden etc) is dan 19%.

Hopelijk heb je hier wat aan. Ow en domme vragen bestaan niet... :wink:

groetjes
Gast Geplaatst: zaterdag 06 Maart 2010 23:09
https://www.nationalehulpgids.nl/forum/viewtopic.php?t=682
Gast Geplaatst: zondag 07 Maart 2010 12:15
Beste Jounes,

Het is als volgt:
Dienstverlening aan een client zelf via PGB:
Ondernemers:
- Vrijgesteld van BTW (voor ondernemers, meld je wel aan bij de belastingdienst!)
- Inkomstenbelasting-plichtig of winstbelasting (bij voldoende gemaakte uren kun je echter korting krijgen van (meer dan) 12.000 euro, zie kleine ondernemers-regeling op de website van de belastingdienst!)
- Verplichte afdracht zorgverzekeringswet.

Mensen in loondienst:
- Geen BTW berekenen nog verrekenen.
- Inkomstenbelasting-plichtig (zie regeling dienstverlening aan huis voor details hierover)
- Verplichte afdracht zorgverzekeringswet.
Hopelijk kunt u hier wat mee
met vriendelijke groet,

Pim van der Most
MostCare
Matthijs Geplaatst: zondag 07 Maart 2010 15:41
Lianne, Janet, volgens mij halen jullie inkomstenbelasting en BTW door elkaar. De vraag gaat over BTW. Werken voor een PGB'er is vrijgesteld van BTW dus dat hoef je niet te berekenen. Inkomstenbelasting moet je natuurlijk wel afdragen. Pim van der Most legt dat prima uit zo.
Janet Geplaatst: maandag 08 Maart 2010 21:10
Nee bedoel hetzelfde typ het alleen anders.. :D :wink:
Lianne Geplaatst: dinsdag 09 Maart 2010 15:43
Ik heb het inderdaad wel door elkaar gehaald, excuses.
Helen Geplaatst: maandag 15 Maart 2010 23:35
Beste Pim,

resumerend: als zzp'er die een dienst verleent aan een pgb-houder een factuur opmaakt tbv pgb-houder, dient factuur voorzien te zijn van:
1. KvK nr
2. BTW nr
3. NAW gegevens zzp'er
4. NAW gegevens pgb-houder
5.aantal gewerkte uren
6.BTW 19%???
7.Betalingstermijn

Pff, ik ga binnenkort mijn aller, allereerste factuur opmaken en ben onzeker.
Heb ik het goed geresumeerd?
Groet, H.
Alvast bijzonder veel dank voor jouw reactie!
Pim Geplaatst: dinsdag 16 Maart 2010 09:31
Beste Helen,

Als u begeleiding levert, verzorging of verpleging/ verpleegkundige handelingen bent u vrijgesteld van btw en daarmee hoeft u dus geen btw nummer te vermelden, en mag ook geen btw in rekening brengen.

Als u administratie doet voor iemand met PGB moet u btw berekenen, uw btw nummer vermelden en apart het totaalbedrag exclusief btw en inclusief btw vermelden alsmede het bedrag aan btw.
Voor administratie geld een 19% btw tarief.

Als u cursussen geeft aan mensen met een PGB is het feitelijk hetzelfde verhaal als administratie. Tenzij u dit doet als ondersteunende begeleiding. Ondersteunende begeleiding direct bij/ voor de cliënt is btw vrijgesteld.
Hopelijk is dit duidelijker voor u

Let wel, op de website van de belastingdienst staan alle voorwaarden waaraan een factuur moet voldoen:
http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/omzetbelasting/ob02/ob02-39.html

Wat er dus op moet staan
- Bedrijfsnaam en NAW (+ eventueel e-mail en website en telefoonnummer) gegevens van bedrijf
- KvK nummer bedrijf
- NAW gegevens klant
- Opeenvolgend factuurnummer
- Datum van opmaken factuur
- Geleverde diensten met datum, met bedrag per datum
- Totaalbedrag factuur
- Rekeningnummer bedrijf
- Betalingstermijn factuur

Zelf vermeld ik op alle facturen dat mijn diensten zijn vrijgesteld van btw. Ik heb zelf wel een btw nummer in verband met andere diensten die ik lever. Mijn btw nummer staat dan ook op alle facturen.
met vriendelijke groet,

Pim van der Most
MostCare
Michèle Geplaatst: dinsdag 23 Maart 2010 14:46
Ik heb ook nog 2 vraagjes. :?: Naast mijn vaste baan op een basisschool werk ik in 3 gezinnen op oproepbasis. Het kan dus zijn dat ik een week niets heb, maar in een volgende week kan ik 4 afspraken hebben. Alle betalingen wil ik via opting-in bij het SVB ondergebracht hebben. Nu ben ik bezig geweest om mijn eigen briefpapier te ontwerpen en ik heb een eerste factuurtje opgemaakt. Daarin heb ik de gewerkte uren voor 1 gezin gespecificeerd en van de reiskosten een aparte berekening gemaakt (die zijn immers belastingvrij) op dezelfde factuur. Ik heb echter geen KVK nummer omdat ik dacht dat ik dit werk op freelance basis kan doen. Moet ik me nu toch registreren bij de KVK? En als ik zo'n factuur stuur naar een gezin, moet ik dan ook nog declaraties van de PGB-houder ondertekenen, of is mijn faktuur voldoende en kan die door de PGB-houder doorgestuurd worden naar het SVB? :roll:
Michèle Geplaatst: dinsdag 23 Maart 2010 15:26
Sorry!! :oops:
Ik heb in mijn vorige bericht ten onrechte de term freelancer gebruikt. Ben nog even verder gaan zoeken en zag dat ik dat nou juist niet ben. Ik werk in loondienst of volgens de 3 dagen regeling. Vraag blijft of er elke keer declaraties door de PGB-houder moeten worden ingevuld en moeten worden mede-ondertekend door mij...? Dat is soms heel onhandig, omdat we elkaar lang niet elke week zien! Ik begrijp uit alle berichten dat ik me niet hoef te laten registreren bij de KVK :idea: , maar mag ik wel zelf facturen maken en zo de rompslomp van de declaraties omzeilen?
Alvast bedankt voor jullie reacties!
Met vriendelijke groet,
Mies
Elly Geplaatst: dinsdag 23 Maart 2010 15:50
Als u in loondienst werkt en de loonbetaling via de SVB gaat hoeft u niet perse een nota te maken. U kan met de zorgvrager afspreken dat u elke maand een lijstje geeft (mailt/ stuurt) met de gewerkte uren en evt. reiskosten maar zelfs dat is niet perse nodig.
De zorgvrager moet bij de SVB een lijstje inleveren met uw gewerkte uren, hier zijn standdaardformulieren voor maar het kan tegenwoordig ook online. Dit moet voor de 10e van de maand erna om voor het eind van deze maand uit te kunnen betalen. Uw handtekening is niet nodig en indien de urenopgave online gedaan wordt ook niet mogelijk. U kan evt. aan de zorgvrager een kopie vragen van deze lijst. Indien online ingevuld wordt ontvangt de zorgvrager deze lijst via de mail. In de 3e week van de maand ontvangt de zorgvrager van de SVB uw loonstrook in 2-voud. Een voor de zorgvrager en een voor uw. Hierop kan u altijd nog controleren of het aantal ingevulde uren klopt.
Er zit regelmatig een nieuwsbrief voor de zorgvrager bij deze loonstrookjes, aan het begin van het jaar staat daarop ook wanneer de salarissen uitbetaald worden.
Aan het begin van het volgend jaar zorgt de SVB ook voor een jaaropgave.
Geplaatst: dinsdag 23 Maart 2010 16:09
Helene heeft helemaal gelijk. Voor de securiteit kan de zorgverlener nog de digitale uitdraai van de declaratie ondertekenen voor accoord.

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.