ww mogelijk na gewerkt te hebben voor zoon met pgb ??
Auteur | Bericht |
---|---|
Geplaatst: maandag 08 Maart 2010 19:14
Hallo, ik zit met het volgende: Mijn zoon heeft een pgb, verbleef in een instelling, maar kosten kunnen niet meer betaald worden vanuit PGN na herindicatie. Nu kan hij wel weer bij mij thuis komen wonen, en wil ik hem dagelijks naar dagbesteding brengen. Ik zit in de WW en het UWV geeft aan dat een familieovereenkomst zoals ik moet invullen volgens het UWV geen rechtsgeldig arbeidscontract zou zijn. Ik zou echter elke week vier dagen voor hem moeten werken in totaal 16 uur ben ik eraan kwijt. Want ik wil hem niet doelloos thuis hebben zitten, en nieuwe locatie vinden is niet 123 geregeld. Wie kan mij vertellen hoe ik het kan regelen wel recht op ww te kunnen krijgen zodra de tijdelijke situatie wel weer is opgelost. UWV geeft aan dat ik zelf moet aantonen inderdaad 16 uur gewerkt te hebben. wie o wie weet het antwoord ??? hoor het heel graag met spoed, want ik heb nu nog ca 2 week de tijd eea te regelen. Alvast bedankt, Jansje |
|
Pim |
Geplaatst: maandag 08 Maart 2010 19:32
Beste Jansje, Er zijn meerdere mogelijkheden die u kunt aanwenden om dit goed te uit te zoeken. 1. Neem contact op met de Sociale Verzekeringsbank en vraag hun om nadere informatie hierover. http://www.svb.nl 2. Vraag MEE om u te helpen dit uit te zoeken. Ik raad u aan een afspraak te maken danwel langs te gaan. Telefonisch zal het voor hun een lastige zaak zijn dit uit te zoeken. Eventueel kan als een MEE consulent belt het verhaal anders komen te liggen. http://www.mee.nl Vraag dan wel om telefonische afspraken gemaakt met het UWV met spoed schriftelijk bevestigd te krijgen. Wees zeer alert op vage beloften en eis duidelijkheid. 3. Neem contact op met het juridisch loket in uw omgeving. http://www.juridischloket.nl/Pages/default.aspx Zij kunnen u helpen met het vormgeven van een juridisch houdbare vorm van in loondienst zijn volgens PGB. Deze dienstverlening is voor mensen met een klein inkomen gratis. 4. Ga naar de rechtswinkel in uw gemeente danwel in een grote plaats vlakbij. Hier kunt u dienstverlening krijgen welke gratis is of tegen een geringe vergoeding. Ook zij kunnen u helpen met het juridisch houdbaar maken van een loondienstconstructie met een eigen familielid. Het is overigens wijs vanwege de tijdsdruk om meerdere opties te bewandelen. met vriendelijke groet, Pim van der Most MostCare |
Geplaatst: maandag 08 Maart 2010 19:49
Beste Pim, bedankt voor snelle reactie. UWV ga ik dan maar schriftelijk benaderen. tel.wordt ik niet wijzer. en SVB geeft aan moet dus familie overeenkomst en dit is wettelijk geen arbeidsovereenkomst. Maar kan nog uitzoeken of naar die overeenkomst een andere arbeidsovereenkomst gebruikt mag gaan worden. het is erg lastig allemaal, maar alvast bedankt. |
|
Geplaatst: dinsdag 09 Maart 2010 13:38
M.i. zit het zo in elkaar: U heeft WW op grond van een vorige werkkring. Vervolgens heeft U inkomsten uit werk=PGB. Deze inkomsten worden met Uw WW verrekend, omdat U werkt op dagen, dat U werkloos bent. De inkomsten uit PGB leveren op zichzelf geen nieuw recht op WW op, omdat U Uw eigen opdrachtgever bent en daarmee niet voor WW. verzekerd. Zodra U geen PGB inkomsten meer heeft, herleeft m.i. Uw oude recht op WW. tot de datum waarop U volgens Uw oude recht op WW WW gehad zou hebben. U kunt nog bij het UWV vragen of U zich vrijwillig bij hen kunt verzekeren voor WW met Uw PGB contract. In dat geval heeft U na het vervallen van Uw PGB inkomsten wel recht op WW. Wel expliciet vragen of die verzekering ook kan worden afgesloten bij een familieovereenkomst. |
Hulpen in jouw buurt
Kortingen
PGB veel gedoe? Snel, makkelijk en veilig online uw Pgb-administratie doen!
Probeer nu gratis ePGB
Professionele facturen maken? Werk sneller en word professioneel met Factuurdesk!
Probeer 30 dagen gratis Factuurdesk
Probeer nu gratis ePGB
Professionele facturen maken? Werk sneller en word professioneel met Factuurdesk!
Probeer 30 dagen gratis Factuurdesk