zin ZZP met verblijf omzetten PGB
Auteur | Bericht |
---|---|
Geplaatst: vrijdag 12 Maart 2010 09:45
Beste allemaal, Wie heeft er ervaring met ZZP met verblijf omzetten in PGB? wat zijn b.v. voordelen t.o.v. ZZP Wellicht is er iemand die hier ervaring mee heeft? vriendelijke groet, |
|
Pim |
Geplaatst: vrijdag 12 Maart 2010 12:54
Beste fan09, In het onderstaande topics is hierover al informatie uitgewisseld. https://www.nationalehulpgids.nl/forum/viewtopic.php?t=1181 https://www.nationalehulpgids.nl/forum/viewtopic.php?t=1094 Een aantal voordelen van een PGB ten opzichte van een zorgzwaarte pakket met verblijf - U kunt zelf bepalen waar u woont (want in PGB zit geen wooncomponent, u krijgt daardoor een uitkering en dient zelf voor woonruimte te zorgen). - U heeft keuzevrijheid in wanneer en waarvoor u hulp wilt inzetten. - U krijgt meer flexibiliteit vanwege dat u zelf afspraken kunt maken met uw hulpverleners. met vriendelijke groet, Pim van der Most MostCare |
Heleen |
Geplaatst: vrijdag 12 Maart 2010 13:51
Mijn zoon heeft ook een ZZP omgezet in PGB. Hij woont daarmee thuis. Het is een hele smak geld omdat er ook twee dagen tijdelijk verblijf bij komen. Het grootste deel gaat retour Zorgkantoor. Thuis wonen en zorg inkopen met PGB is immers dikwijls goedkoper. In een instelling (RIBW) zou dat geld volledig 'besteed' worden. Alle voordelen zoals al genoemd zijn het zelf keuzen kunnen maken in hoe/waar te wonen, welke begeleiding/zorg en dagbesteding. In een instelling zit men vast aan de dagbesteding die de instelling te bieden heeft. In onze situatie nog een bijkomend voordeel dat zijn inkomen/vermogen buiten beschouwing wordt gelaten voor het bepalen hoogte huurtoeslag ivm ZZP (=indicatie voor verblijf). |
Jo |
Geplaatst: zaterdag 20 Maart 2010 17:29
Pim, Moet je uitkijken met je adviezen over de wooncomponenten en dergelijke. Het is beslist niet zo, dat iemand die een "intensieve begeleding" indicatie krijg, mag gaan wonen waar hij wil. Het woord zeg het al: Intensief. Het moet ALTIJD iemand dicht bij zijn waarop kan hij/zij beroep doen in noodgeval, verergering van zikte en/of stoornis. Bij indicatie "24 uur toezicht" is geen sprake van zelfstaandig of ambulant wonen. Zulke mensen als ze van ZZP naar PGB willen overschakelen, moeten inwonend bij familie zijn waar 24 uur toezicht wordt gewaarborgt. Natuurlijk er is geen sprake van PGB toekenning voor 24 uur begeleiding of verpleging. Met moet op "Gebruikelijke zorg" thuis rekenen, dus PGB is slechts over het 1/3 van de dag toegekend. groetjes Jo |
Pim |
Geplaatst: maandag 22 Maart 2010 20:32
Beste Jozefa, Zover ik hier kan zien in de vraagstelling is er geen sprake van een zware indicatie (althans, dit komt niet in de vraagstelling terug). Uw advies is derhalve hier niet van toepassing. Wel is het nog steeds mensen hun eigen verantwoordelijkheid als ze besluiten van Zorg in Natura over te stappen naar PGB. Het is overigens goed als u hier mogelijk wat meer verteld over waar u tegenaan gelopen bent bij het omzetten van zorg in natura naar PGB. Daar kunnen anderen misschien weer wat aan hebben. met vriendelijke groet, Pim van der Most MostCare |
Jo |
Geplaatst: dinsdag 23 Maart 2010 10:57
Zorg Zwarte Pakket is altijd bestemt voor zware indicaties. Zzp is voorbehouden voor chrinische zieken waar geen behandeling is (meer) toegepast. Hier gaat om behouden van bestaande (leef)situatie en voorkomen verergering er van. Ik kan zowel over vertellen maar ik weet niet wat de vraagsteller wil precies weten. Ik lees dat meeste (begeleiding?)geld gaat linea regia terug naar Zorgkatoor. Het zal me niet gebeuren. Misschien de vraagsteller wil contact met me op te nemen. Ik kan mensne zeker helpen en ook advisieren. Ik ben zorgverlener voor PGB- en nietpgb houders op gebied van (ortho)pedagogisch begeleiding, coaching en gezinsondersteuning. mvg Jo |
Pim |
Geplaatst: dinsdag 23 Maart 2010 23:13
Beste Jozefa, Zoals u kunt lezen op de website van het Ministerie van VWS (link staat verderop in dit stuk) inzake zorgzwaartepakketten zijn deze er van klasse 1 tot en met 10 ( van verpleging en verzorging) ZZP 1 VV is beschut wonen met lichte begeleidingsvorm op gebied van medicatie (kan ook thuiswonen met enige begeleiding) en ZZP 10 VV is voor terminale zorg voor mensen met ernstige lichamelijke problematiek. Zo ook zijn er klasses voor Geestelijke Gezondheidszorg en Gehandicaptenzorg. Deze gaan van lichte vormen naar heel vergaande maatregelen. http://www.minvws.nl/dossiers/zorgzwaartebekostiging/documenten/zorgzwaartepakketten-2010/ ZZP's zijn dus niet voor de meest zware gevallen. ZZP's staan ook in de planning om ergens rond 2011 de huidige klasse indeling van het PGB te gaan vervangen als mijn informatie volledig en correct is (mits er ook geen wijzigingen plaatsvinden in de planning met de huidige regeringsperikelen in het achterhoofd, mijn verwachting is wel dat er vertraging op gaat treden). Op dit moment zijn ze nog voornamelijk in Zorg in Natura ingevoerd om de invoering zo soepel mogelijk te laten verlopen. Hopelijk kunt u ook wat met deze informatie met vriendelijke groet, Pim van der Most MostCare |
Hulpen in jouw buurt
Kortingen
PGB veel gedoe? Snel, makkelijk en veilig online uw Pgb-administratie doen!
Probeer nu gratis ePGB
Professionele facturen maken? Werk sneller en word professioneel met Factuurdesk!
Probeer 30 dagen gratis Factuurdesk
Probeer nu gratis ePGB
Professionele facturen maken? Werk sneller en word professioneel met Factuurdesk!
Probeer 30 dagen gratis Factuurdesk