Opzegtermijn bij ziekte
Auteur | Bericht |
---|---|
Geplaatst: dinsdag 16 Maart 2010 13:48
Mijn begeleider heeft eergisteren via een mailtje te kennen gegeven dat ze van de dokter te horen heeft gekregen dat ze een zware depressie heeft en per direct stopt met haar werkzaamheden. Ze heeft uiteraard een contract en er is een opzegtermijn, maar ik begrijp ook dat ze met een zware depressie niet goed haar werk kan uitoefenen. Kan ze per direct haar baan opzeggen? De opzegtermijn blijft mijns inziens van kracht, dat ze niet meer kan werken doet daar niets aan af. Maar wat heb ik aan die opzegtermijn als ze besluit per direct niet meer te komen? Ik word voor het blok gezet en heb niet 1-2-3 iemand anders en zeker niet per direct. Ze heeft nooit te kennen gegeven dat het niet goed met haar ging dus kon ik het ook niet vermoeden en uitzien naar een oplossing. Wat vinden jullie hier van? |
|
Pim |
Geplaatst: woensdag 17 Maart 2010 10:11
Beste Anil (anreda), Persoonlijk vind ik (zeker wat ik weet van depressie) het een bevreemdend verhaal dat iemand op basis van depressieve klachten zich ziek meld. Depressie is naar mijn professionele kennis en inzicht geen ziekte waar je zo ziek van word dat je niet meer kan functioneren zonder ernstige signalen vooraf. Aangezien u aangeeft deze niet te hebben gezien, ga ik er van uit dat deze er ook niet overduidelijk zijn geweest. (herkenbare signalen: slordigheid in werkzaamheden, weinig/ geen initiatief, gelaten en sombere indruk, alle werkzaamheden kostten heel veel energie, waardoor iemand liever iets overlaat aan anderen) Het lijkt mij dat je in alle redelijkheid haar kan verzoeken dan een doktersverklaring te overleggen. Anders komt het feitelijk er op neer dat ze ontslag op staande voet neemt. Dan is het verder uitbetalen van niet gewerkte uren ook geen verplichting (ook de gewerkte uren zal ze middels een urenverantwoording moeten aantonen). Het is bovendien zo dat ze contractueel verplicht is te komen werken tot de opzegtermijn is voldaan. Ik vind het een heel rare situatie. Het lijkt mij goed om haar per brief op de hoogte te stellen dat je verwacht dat ze nog komt werken. Ook dat je verwacht wanneer ze dat niet doet dat je geen uitbetaling doet. Ook kunt u melden dat de gewerkte uren niet worden uitbetaald zonder urenverantwoording. Succes in ieder geval met het snel vinden van een andere hulp. Gelukkig zijn dit soort situaties zeer uitzonderlijk. met vriendelijke groet, Pim van der Most MostCare |
Geplaatst: woensdag 17 Maart 2010 13:52
Hallo MostCare, Bedankt voor de reactie. Mijn begeleider heeft altijd naar tevredenheid haar taken bij ons verricht, ik vind het ook heel vreemd dat ze van de ene op de andere dag haar baan opzegt. Ik denk dat ze in paniek gereageerd heeft. Hoe dan ook, ze kan nu niet meer terug komen, onze relatie is inmiddels verziekt (wat een toe- passelijke term!). Ik kan wel verlangen dat ze haar opzegtermijn uitdient maar in hoeverre is dat redelijk als ze zegt depressief te zijn? Bovendien, waarom zou je überhaupt je baan opzeggen als je ziek bent. Als je beter bent zul je toch weer moeten beginnen! Tja, ik ben er nog wel even zoet mee, vrees ik. |
|
Pim |
Geplaatst: woensdag 17 Maart 2010 19:31
Beste Anil, Het lijkt mij inderdaad duidelijk dat de keuzes die uw hulp heeft gemaakt bepaald geen verstandige zijn. Wel is het zaak dat u duidelijk verwoord waarom u nu het contract opzegt met onmiddellijke ingang (reden: werkweigering) en dat zij daarom geen ziektegeld noch uitbetaling van de opzegtermijn krijgt. Het is belangrijk dat u dit schriftelijk doet, bij voorkeur via aangetekende post (handtekening retour), zodat u zekerheid heeft dat zij deze brief heeft ontvangen. Het is voor u namelijk zaak om te zorgen dat u sterk staat mocht hier later problemen over ontstaan. Bewaar een kopie van deze brief in uw administratie evenals de handtekening. Uw bewijs van ontslag op staande voet. Een waarschuwing is hier wel op zijn plaats. Als u niet formeel en netjes het contract beëindigt volgens de regels kan dit later via de rechter worden aangevochten en kunt u alsnog verplicht worden loonuitbetaling te doen tot 1 maand na de rechterlijke uitspraak (loondoorbetaling inclusief 1 maand opzegtermijn). Met deze materie (onjuist opzeggen van arbeidsovereenkomst) heb ik helaas al twee collega ondernemers failliet zien gaan. Waar uw hulp normaal gesproken ziektegeld had gekregen (6 weken) en niet zonder meer ontslagen kon worden (ontslag tijdens ziekte is wettelijk verboden) heeft zij nu zichzelf zeer lelijk in de vingers gesneden. Mocht zij echter terugkomen op haar eerder genomen besluit dan hoop ik voor beide partijen dat hier uit te komen valt in goed overleg. met vriendelijke groet, Pim van der Most MostCare |
Geplaatst: donderdag 18 Maart 2010 20:22
Hallo Pim / Mostcare, Bij het servicecentrum PGB zeiden ze dat ik verplicht ben om haar ziek te melden omdat ik officieel nog haar werkgever ben. Dat heb ik dus gedaan. Ontslaan mag ik haar niet maar dat hoeft ook niet want zij heeft al ontslag genomen. Ik heb haar laten weten dat ze haar verzoek tot ontslag schriftelijk moet indienen. Dat zijn nu eenmaal de regels. Ze heeft wellicht gedacht dat ze haar werk met goedvinden van beide partijen per direct kon beeindigen, zonder tussenkomst van officiele instaties, rechten en plichten. Maar werk uit PGB is niet vrijblijvend. Het is niet mijn buurmeisje van 15 die een avondje komt babysitten. Vroeg of laat zal ze toch verantwoording af moeten leggen aan de bedrijfsarts. Ook zal ze op deze manier geen uitkering kunnen aanvragen maar dat had ze eerder moeten bedenken. Dat zal haar ongetwijfeld extra stress bezorgen maar dan had ze er niet aan moeten beginnen! Groet, anreda |
Hulpen in jouw buurt
Kortingen
PGB veel gedoe? Snel, makkelijk en veilig online uw Pgb-administratie doen!
Probeer nu gratis ePGB
Professionele facturen maken? Werk sneller en word professioneel met Factuurdesk!
Probeer 30 dagen gratis Factuurdesk
Probeer nu gratis ePGB
Professionele facturen maken? Werk sneller en word professioneel met Factuurdesk!
Probeer 30 dagen gratis Factuurdesk