uitbetaling uit PGB
Auteur | Bericht |
---|---|
Geplaatst: vrijdag 19 Maart 2010 14:32
Hallo, ik zit nog met vld. vraag: mag je jezelf als ouder betalen uit PGB van zoon van 20, als hij af en toe een weekend thuis komt. je hebt nl. wel de kosten voor het halen en brengen, en dan nog maar niet te spreken van de zorg. Het gaat om een jongen met adhd, verst. beperking. Je bent er eigenlijk het hele weekend op gefocust, wat toch betekend dat je niet gewoon je eigen ding kunt doen. Er is inc.+vervoer. Maar vervoer geld dacht ik alleen voor vervoer dagbesteding. En als ik hem verder begeleid naar psycholoog e.d. kan dat ook ? Ik hoef er echt niet rijk van te worden, maar het kost mij wel geld. Kan dit en hoe moet je dit dan omschrijven. Hoor graag of iemand het weet, alvast bedankt. Jansje |
|
Pim |
Geplaatst: vrijdag 19 Maart 2010 23:00
Beste Jansje, Het PGB heeft een heel mooie mogelijkheid voor familieleden van iemand die extra hulp nodig heeft. Deze mogelijkheid is vooral bedoeld om het gemiste inkomen te compenseren. Inkomen dat word gemist vanwege de extra zorg die nodig is voor deze persoon te kunnen geven. U mag dit verlies aan inkomen volledig compenseren middels PGB. Mag, het hoeft niet. Het PGB is ook bedoeld om professionele hulp in te kopen mocht u daar meer bij gebaat zijn. Het is in zo'n geval van inkomenscompensatie het meest praktisch om uzelf uit te betalen als zijnde in loondienst van uw kind. Klinkt wat raar, maar het kan wel goed werken. Een redelijk loon hierbij is dan rond de 15 euro als u geen diploma's heeft, iets meer als u MBO gediplomeerd bent oplopend tot ergens tussen de 18 tot 20 euro voor mocht u HBO gediplomeerd zijn. U bent echter geheel vrij om uw eigen vergoeding daarin te bepalen. Bij bovenstaande bedragen ga ik wel uit dat hier vakantievergoeding en werknemersverzekeringen in de bedragen verwerkt zitten, het zijn daarnaast ook brutobedragen. Kilometer vergoeding kunt u in zo'n geval het beste apart afrekenen aangezien daar 19 cent per kilometer belastingvrij is te verrekenen. U dient wel een bewijs van betaling (overschrijving van de bank) en urenverantwoording te kunnen overleggen. Wijs is daarbij dan ook om een aparte rekening te hebben waarop het PGB gestort word. Ook is het verstandig om het een en ander duidelijk op papier te zetten. Gratis contracten kunt u downloaden van de website van de Sociale Verzekerings Bank ( http://www.svb.nl ). U kunt ook in de meeste gemeenten in Nederland gratis verloning laten doen (inclusief alle afdrachten en verplichtingen) door deze Sociale Verzekerings bank. Hopelijk kunt u wat met deze informatie met vriendelijke groet, Pim van der Most MostCare |
Hulpen in jouw buurt
Kortingen
PGB veel gedoe? Snel, makkelijk en veilig online uw Pgb-administratie doen!
Probeer nu gratis ePGB
Professionele facturen maken? Werk sneller en word professioneel met Factuurdesk!
Probeer 30 dagen gratis Factuurdesk
Probeer nu gratis ePGB
Professionele facturen maken? Werk sneller en word professioneel met Factuurdesk!
Probeer 30 dagen gratis Factuurdesk