wat mag ik wel inkopen en wat niet
Auteur | Bericht |
---|---|
Jo |
Geplaatst: zaterdag 20 Maart 2010 18:23
Hallo allemaal, Ik kreeg de intensieve controle van Zorgkantoor. Mijn Zorgkantoor accepteert niet dat ik gezamelijk met mijn familie een kerst of mijn verjaardag feer, terwijl according BZA art 6 lid 1 staat: "De activiteiten, bedoeld in het eerste lid, zijn gericht op bevordering, behoud of compensatie van de zelfredzaamheid en strekken tot voorkoming van opname in een instelling of verwaarlozing van de verzekerde." Sociale contacten onderhouden is volgens mij behouden van zelfredzaamheid. 2. Dagje uit naar Brussel of andere stad is ook afgewezen. Hier gaat om ondersteunen bij orientatie in ruimte, tijd en personen. Ook niets mis mee, dacht ik. Wie kan me helpen om deze ondersteunend activiteiten goed te onderbouwen? 3. Spelletjes doen. Ook gericht op de voorkomen van sociale isolament. Mijn begeleiders komen bij me dagelijks om me activeren iets te ondernemen. Waarom ie het niet goed? Mijn indicatie is er voor om me bezig houden. 4.Bezoek aan oogarts en homeopat. Ik kan zelfstaandig niet daar naar toe vanwege mijn angsten. Er moet altijd iemand met me mee. Wat is daar mis mee? Zonder begeleiding kan ik geen kant op. Ik heb het nodig. IK HEB DE INDICATIE VOOR. Wie kan me helpen om de activiteit goed te formuleren. 5. Nog een punt. Begeleiding tijdens bezoek aan kerk of tempel is niet via PGB vergoed. Maar zonder deze begeleiding kan ik niet daar naar toe, dus val ik wel in isolament. 5. Muziek maken, tv kijken of spelletjes doen. Dat is begeleiding bedoeld om mijn sociale waardighelden te ontwikkelen zie art. 6 lid1. Alles bij elkaar ze hebben me z'n €12.000 aan begeleiding ingekort en ze willen dat ik deze geld terug stort. Waar haal ik die vandaar? Het is uitbetaald geld. Gaarne hoor ik uw reacties. Misschien iemand heeft al ervaring met z'n zaak. groetjes Thomas |
Ad |
Geplaatst: zondag 21 Maart 2010 14:39
Het lijkt mij beter om een cursis "omgaan met het PGB" van Per Saldo te volgen waarin precies wordt uitgelegd wat, waaraan en hoe je de gelden uit het PGB kunt en mag besteden. Het zou te ingewikkeld worden om op dit forum alles goed uit te leggen. Daarvoor zijn er teveel situaties mogelijk.... Succes. |
Geplaatst: maandag 22 Maart 2010 13:52
Het lijkt mij, dat het zorgkantoor op de stoel van het CIZ gaat zitten. De activiteiten, die U beschrijft zijn voornamelijk gericht op "meedoen". Dat valt onder de WMO. Vandaar dat sinds 2009 de indicaties lager uitvallen. Het kan dus zijn, dat Uw indicatie nu lager is dan in 2008, dus minder uren heeft gekregen. Wat U beschrijft mag vervolgens uit het PGB voldaan worden, zolang het maar om salaris gaat. De websides van de verschillende zorgkantoren spreken elkaar hier en daar tegen over wat wel en niet mag. Ik zou zeker bezwaar maken; let op de wettelijke termijnen en roep juridische hulp in. Ook voor andere PGB-houders: Sluit een rechtsbijstandverzekering af. Meestal is het verantwoordingsvrije bedrag voldoende om de premie te betalen! |
|
Jo |
Geplaatst: maandag 22 Maart 2010 14:50
Nee hoor, de indicatie is niet veranderd. Hier gaat om zorg zwarte pakket ggz3c en dus indicatie is dezelfdde gebleven als jaar daarvoor. Wat nu, ik ga beschriving van de activiteiten aan te passen en zie wat dan gebeurt. Weet iemand nog een raad?? gr Tom |
Pim |
Geplaatst: maandag 22 Maart 2010 20:54
Beste Thomas (en Jozefa) Zoals u deze activiteiten omschrijft zie ik geen reden waarom deze geweigerd zouden worden. Maar het is wel belangrijk dat u de urenverantwoording, de facturen en de uitbetaling duidelijk opgemaakt heeft. Ook is het belangrijk de geldstromen privé en PGB gescheiden te houden. Als u in uw urenverantwoording vermeld dat u ondersteunende begeleiding gegeven heeft, data en de duur ervan, dan is er ook bij intensieve controle geen reden om dat te diskwalificeren. Zover ik weet (maar hou me ten goede als ik dit verkeerd heb) is het niet nodig om in details te treden over welke vorm de ondersteunende begeleiding is ingegoten. Als ondernemer zet ik ook op mijn facturen slechts ondersteunende begeleiding, datum, tijdsduur en bedrag per werkmoment. Deze facturen zijn altijd geaccepteerd door zorgkantoren. Mocht u nadere informatie willen over deze specifieke zaak en/ of willen dat ik met u meekijk en help om de verantwoording correct af te handelen kunt u contact opnemen met mij. Hopelijk kunt u wat met deze informatie. met vriendelijke groet, Pim van der Most MostCare |
Geplaatst: dinsdag 23 Maart 2010 11:03
"zorgzwaarte pakket ggz3c" Een zorgzwaartepakket is juist voor mensen, die min of meer permanent toezicht / hulp op afroep nodig hebben. Dus ik begrijp nu helemaal niet meer wat het zorgkantoor bezielt. Nogmaals: gemaakte salariskosten mogen geen probleem zijn. |
|
Jo |
Geplaatst: dinsdag 23 Maart 2010 13:05
Lieve Pim, Bij intensieve controle in mijn Zorgkantoor Trias Gorinchem, vragen zij elke uur te onderbouwen en te beschrijven met concrete bezigheden. En zo als ik mijn cient naar strand begeleid dan is goed, en als ik met hem naar kerk ga is niet goed. Ik denk zelf dat er juffrauw die mijn zaak afwikkel is niet goed ingelicht. Beide activiteiten vallen inmmers onder "voortbeweging buiten huis" of begeleiding in vrije tijd besteding krachtens nieuwe indiatiewijzer art. 7.4: Functie begeleiding. (Overigens deze hoef ik niet eens toepassen want het gaat om zzp 2009) Ik had moeten mijn alle facturen van afgelopen 6 maanden opnieuw opstellen en duidelijk omschrijven. Je komt niet onderuit om per maand met enkel uren te deklareren met vermelding: ondersteunend begeleiding. Goed dat ik mijn agenda van vorige jaar had nog niet weggegooid. Dagje uit - ligt voor de hand dat ze zullen afkeuren, maar "oefenen in orientatie van tijd, plaats, ruimte en personen" is volgens mij goed, alhoevel ook daar ben ik niet zeker van. Zal je willen mijn vernieuwde deklaraties nakijken? Ik moet ze voor vrijdag deze week weg hebben, ander verloopt mijn termijn. Pim bij voorbaat mijn dank Jozefa tel. 0180756071 |
Jo |
Geplaatst: woensdag 24 Maart 2010 09:23
Beste Pim, Natuurlijk niet iedereen krijgt dezelfde indicatie. DE NAAM ZEGT HET AL Zorg Zwarte... maat dat het gaat om chronische zieken en uitbehandeld mensen dat staat als een koe. Meeste van hen (zo niet iedereen) krijgen zorg in natura indicatie en wat denk je waarom is dat? Natuurlijk het kan omgezet in PGB worden (zo heb ik ook gedaan), maar advies van CIZ is altijd bindend bij uitschrijven van ZiN instelling. Soms begeleideind arts staat niet toe dat cient werd bij zorginstelling weggehaald, zijn houdvast is CIZ advies. Ciz kan ALLEEN advisieren maar heeft geen macht om iemand leefstijl voor te schrijven. Daarom is vestandig in overleg met de bijbetrokken arts toekomst van zorgvrager te bespreken om hem nodige zorg te waarborgen. mvg Jo P.S. ZiN is juist sins jaar of zo bezig om zzp in hun instellingen toe te passen, dit op advies van Ministerie VV om verwaarlozing van cliente te voorkomen. Met indicatie zorgvrager krijgt nodige zorg en op toegekenden zorguren kan zorgverlener aangesproken worden. Ik ken de ellenden met ZiN instellingen al 20 jaar hoor! Mensen worden wekenlang op zichzelf in hun kamer gelaten terwijl instlling krijgt vlinke vergoeding voor begeleiding of verzorging. Ook misbruik komt daar regelmatig voor. |
Geplaatst: vrijdag 26 Maart 2010 11:11
beste Jozefa, Wij hebben ook net intensieve controle gehad en alles is goedgekeurd. Je hoeft echt niet precies te beschrijven wat je met die begeleidingsuren gedaan hebt hoor,is echt onzin. Gr. Willeke |
|
Foveo |
Geplaatst: donderdag 01 April 2010 12:53
Er is een niet officieel document met wat niet mag te downloaden op: http://www.zorgkantoorfriesland.nl/NR/rdonlyres/5E45DCB4-DFE4-47D4-BCB5-C98E5C236F27/0/NegatievelijstZKFextern2010.pdf |
Geplaatst: vrijdag 02 April 2010 23:59
vreemd dat op die bovengenoemde lijst van zorgkantoor Friesland staat : dat je een hersteloord niet met een pgb mag betalen... heb je een indicatie voor Tijdelijk Verblijf , dan mag je daarmee naar een hersteloord, zorghotel of naar een particulier verblijf; als je maar een pgb overeenkomst sluit voor de verantwoording. Wat betreft het onderwerp: Bij intensieve controle in mijn Zorgkantoor Trias Gorinchem, vragen zij elke uur te onderbouwen en te beschrijven met concrete bezigheden. Ik zou een klacht indienen bij Trias en CIZ en de Ombudsman en die klacht ook aan Per Saldo melden, want dat zorgkantoorTrias gaat wel heel ver met die contole, volgens mij mag Trias dat niet eisen. |
Hulpen in jouw buurt
Kortingen
PGB veel gedoe? Snel, makkelijk en veilig online uw Pgb-administratie doen!
Probeer nu gratis ePGB
Professionele facturen maken? Werk sneller en word professioneel met Factuurdesk!
Probeer 30 dagen gratis Factuurdesk
Probeer nu gratis ePGB
Professionele facturen maken? Werk sneller en word professioneel met Factuurdesk!
Probeer 30 dagen gratis Factuurdesk