Korting op PGB
Auteur | Bericht |
---|---|
Anke |
Geplaatst: vrijdag 26 Maart 2010 07:12
Ik werk bij 4 klanten met een PGB en nu blijkt er door de gemeentes 25 % korting op het PGB ingehouden te worden. Is dit bij alle gemeentes het geval? |
Ad |
Geplaatst: vrijdag 26 Maart 2010 10:48
Je vraagstelling is erg onduidelijk. De reden van de inhouding kan allerlei oorzaken hebben. Waarop is de inhouding toegepast.? Op het budget of de eigen bijdrage.? Iedere gemeente kan op zijn eigen wijze het beleid van de WMO uitvoeren. Heb je al geinformeerd bij de gemeente wat de oorzaak is.? Lijkt mij de meest voorkomende werkwijze om achter de oorzaak te komen. Wanneer een gemeente een korting plaatst of een inhouding pleegt op het PGB budget van een budgethouder zal daar een besluit aan ten grondslag (moeten) liggen..... Zonodig zal de budgethouder ook geinformeerd moeten worden. Dat zou net zo netjes zijn van de gemeente. Groet, Ad. |
Anke |
Geplaatst: maandag 29 Maart 2010 13:38
Bedankt voor de reactie. De gemeente waar ik werk, geeft aan dat het om overheadskosten gaat, maar volgens een uitspraak van de Centrale Raad van Beroep is dat niet toegestaan!! Er zijn reeds 2 gemeentes op hun vingers gewezen en zij hebben de 25 % korting met terugwerkende kracht moeten terugbetalen. Is er bij jullie iets meer bekend? |
Pim |
Geplaatst: maandag 29 Maart 2010 19:57
Beste Anke, Het is al jarenlang zo dat de vergoeding voor Zorg in Natura hogere tarieven worden gehanteerd vanwege de veronderstelde hogere overheadkosten gemaakt door instellingen. Voor PGB zijn deze overheadkosten nooit verwerkt geweest en het kan dus niet een reden zijn om ineens 25% korting toe te passen op een budget. Wel is het een gegeven dat bij veel gemeenten de ambtenaren onvoldoende op de hoogte zijn van alle specifieke informatie met betrekking tot PGB en daardoor mogelijk fouten maken. Het lijkt mij wijs daarom om contact op te nemen met de betreffende ambtenaar en navraag te doen naar de reden, en dit eventueel via een juridisch adviseur uit te laten zoeken. met vriendelijke groet, Pim van der Most MostCare |
Hulpen in jouw buurt
Kortingen
PGB veel gedoe? Snel, makkelijk en veilig online uw Pgb-administratie doen!
Probeer nu gratis ePGB
Professionele facturen maken? Werk sneller en word professioneel met Factuurdesk!
Probeer 30 dagen gratis Factuurdesk
Probeer nu gratis ePGB
Professionele facturen maken? Werk sneller en word professioneel met Factuurdesk!
Probeer 30 dagen gratis Factuurdesk