belasting en pgb
Auteur | Bericht |
---|---|
(verwijderd) |
Geplaatst: zondag 28 Maart 2010 14:16
bij de aangifte IB 2009 moet je je bankrekeningen opgeven. ik heb een aparte rekening voor het pgb. moet ik nu het saldo van de pgb rek. op 1-1-09 en op 31-12-09 opgeven en dan bij schulden het terug te betalen bedrag aan het zorgkantoor en de nog openstaande rekeningen op 31-12? wie weet dit? |
Ad |
Geplaatst: zondag 28 Maart 2010 20:37
Dacht je iets "over te houden"aan het PGB.? Mij lijkt dat je het PGB budget over het gehele jaar gemeten nagenoeg VOLLEDIG gebruikt voor inkoop van zorg. Dus je hebt "gewoon" met de fiscus NIETS te maken en het PGB moet je daarom geheel buiten je aangifte houden. Wanneer je kosten hebt die meer zijn dan je budget en zouden "passen" binnen de aftrekmogelijkheden van je aangifte kun je je daar de kosten aftrekken. Dus niet als schulden vermelden...of verminderen.... Kijk maar eens goed naar de helpfunktie bij "aftrekposten" op je aangifte... Kortom: Er valt niets te verrekenen tussen de PGB saldo's per 1-1-2009 en 31-12-09..... Je krijgt het budget. Je besteed het geheel of gedeeltelijk en indien te weinig besteed betaal je "gewoon"terug... Niets en geen belasting komt daar aan te pas..... Met de "administratieve achtergrond", blijkens je advertentie, zou je dit toch moeten weten nietwaar.? |
Geplaatst: maandag 29 Maart 2010 10:47
"moet ik nu het saldo van de pgb rek. op 1-1-09 en op 31-12-09 opgeven en dan bij schulden het terug te betalen bedrag aan het zorgkantoor en de nog openstaande rekeningen op 31-12? " Ja, het gaat hier om de vermogensrendementheffing. Alleen het saldo is voldoende. Dit geld ben je altijd verschuldigd, hetzij aan het zorgkantoor, hetzij aan een hulpverlener. Aangezien voor schulden een drempel geldt, leidt dit tot een extra belasting van maximaal €60.- als je meer dan €20.000.- vermogen hebt. |
|
Ad |
Geplaatst: maandag 29 Maart 2010 11:08
Kijk hier even: http://www.pgb.nl/persaldo/nieuws-over-het-pgb/nieuws/archief/december-2009/doorbraak-pgb-en-belasting/?waxtrapp=oouvkOsHcwOhcPjBCOVEokwWdkwW Voor het antwoord..... Ad. |
(verwijderd) |
Geplaatst: maandag 29 Maart 2010 23:15
Inderdaad vind ik dat de fiscus niets met het pgb te maken heeft. maar als je bij de digitale aangifte kijkt, kijk dan bij 'schulden in box 3'. Dit jaar staat er voor het eerst iets over het pgb: Had u op 1 januari 2009 en/of 31 december 2009 nog een deel van uw persoonsgebonden budget op uw rekening staan? Dan hoort dit bedrag bij uw bank-, giro- en spaartegoeden op de peildatum(s). Gaat het op 1 januari 2009 om een restant van uw persoonsgebonden budget over 2008 of 2007? En moet u dit (deels) terugbetalen aan uw zorgkantoor of wordt dit verrekend met uw persoonsgebonden budget over 2009? Dan hoort het bedrag dat u moet terugbetalen (of dat wordt verrekend) ook bij uw schulden op 1 januari 2009. Gaat het op 31 december 2009 om een restant van uw persoonsgebonden budget over 2009 of 2008? En moet u dit (deels) terugbetalen aan uw zorgkantoor of wordt dit verrekend met uw persoonsgebonden budget over 2010? Dan hoort het bedrag dat u moet terugbetalen (of dat wordt verrekend) ook bij uw schulden op 31 december 2009. wat vind u daarvan? |
Ad |
Geplaatst: dinsdag 30 Maart 2010 10:03
Wederom een staaltje van Nederlandse en fiscale muggenzifterij. Hier heb ik geen woorden voor. Zoals atijd het geval is in dit land meent de fiscus weer een "graai" in de zorggelden te moeten nemen. Zo moet het geld in dit land "rondcirkelen". Ik los dit op mijn eigen manier op. Overigens, over welke bedragen praten we hier.? E 500,= of E 3000,= of 20.000,=.? Wat voor voor of nadelen zou je hebben als budgethouder bij de afwikkeling van je budget.? Het is toch m.i. "neutraal". Wat je over hebt betaal je terug en wat je te kortkomt krijg je niet bijbetaald. En het "schuldenverhaal" is volgens mij puur theoretisch en alleen voor de fiscus interessant.... Je zorgt (of vraagt) dat het zorgkantoor de gelden over het nieuwe jaar in januari aan je over wilt maken en je maakt je budget in het nieuwe jaar "leeg". Ik kan me nu voorstellen dat , gelezen je probleem, en dat van velen anderen hier op de site, dat de financiele uitvoering van het zorgstelsel waaronder het PGB toch niet meer te bevatten is, laat staan uit te voeren en/of goed toe te passen is.? Ik heb hier maar één reden voor en dat is dat er duizenden nutteloze ambtenaren met de uitvoering van de zorg en de gelden die daarmee gemoeid zijn, zich bezig houden. En zoals altijd - ik heb het destijds als uitvoerend ambtenaar vele malen meegemaakt- heeft de "meerdere/hogere" manager altijd kommentaar en moet een werkstuk opnieuw of gewijzigd worden. Ik kreeg er altijd een "sik" van.... Volgen mij is de ambtenarij er een van een grote ego.....en fustratie.....ten dienste van zichzelf.... Nederland was, is en blijft een "dienstenlandje" waarbij iedereen aan en van elkaar moet "verdienen" en iedereen zich meent te moeten of te kunnen bemoeien met andermans zaken en regelingen. Daardoor gaan we de komende jaren naar de kl.ten en wordt de PVV zo op een voetstuk geplaatst. We zullen het zien op 9 juni a.s. Oh ja, vooral dan op het CDA stemmen hoor.!! Deze partij denkt de BEZUIIGINGEN te kunnen vinden in DE ZORG........................ Prettige dag verder, Ad. |
Gast |
Geplaatst: dinsdag 30 Maart 2010 11:05
Mijn accountant heeft gewoon gezegd, onder de 10.000 euro wat je overhoudt van het PGB en terug moet geven aan zorgkantoor, hoef je geen aangifte in je belastingpapieren te doen. boven de 10.000 euro moet je wel een gedeelte betalen an aangifte doen. Is altijd goedgekeurd, zelfs na controle van belastingdienst. |
Geplaatst: donderdag 08 April 2010 14:28
Ad, weet jij misschien een antwoord op mijn vraag... Ik heb begrepen dat je als budgethouder het pgb mag gebruiken om je partner uit te betalen, je partner dient dit dan als 'loon' op te geven bij de fiscus. Mijn partner is werkeloos en verzorgt mij dagelijks, wij hebben hiervoor een indicatie van het CIZ ontvangen, PV klasse 7 Maar hoe zit het dan bijv. met arbeidskorting en loonheffing...want dat wil de belasting ook weten bij elke aangifte? Waar moet je dat precies invullen op de aangifte en onder welke rubriek? graag een reactie.. :roll: |
|
Pim |
Geplaatst: donderdag 08 April 2010 20:29
Beste Jan (Noisy) De sociale verzekeringsbank kan u exact vertellen hoe alles rondom loonuitbetaling, loonheffing, sociale lasten en andere zaken rondom loon moet worden geregeld vanuit een PGB budget. Zij kunnen in veel gemeenten u bovendien gratis helpen bij het afwikkelen van correcte verloning. Dat scheelt u een hoop rompslomp. meer informatie: http://www.svb.nl met vriendelijke groet, Pim van der Most MostCare |
Geplaatst: vrijdag 09 April 2010 01:11
Dank voor je info Pim |
Hulpen in jouw buurt
Kortingen
PGB veel gedoe? Snel, makkelijk en veilig online uw Pgb-administratie doen!
Probeer nu gratis ePGB
Professionele facturen maken? Werk sneller en word professioneel met Factuurdesk!
Probeer 30 dagen gratis Factuurdesk
Probeer nu gratis ePGB
Professionele facturen maken? Werk sneller en word professioneel met Factuurdesk!
Probeer 30 dagen gratis Factuurdesk