1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

DSM IV score

Auteur Bericht
Anita Geplaatst: zondag 28 Maart 2010 16:19
Ik had een cliënt voor begeleiding vanwege borderline.Haar partner heeft ook nogal wat problemen w.o. zwakbegaafdheid, gedragsproblemen.
Deze partner vroeg mij om een indicatie aan te vragen zodat hij zijn verhaal bij iemnand kwijt zou kunnen.
Nadat het CIZ de indicatie heeft afgegeven voor 3 maanden kunnen de gesprekken beginnen.
Na deze periode vraagt het CIZ om een DSM IV score.
Waar kan de cliënt deze laten afnemen, of kan ik dat doen.
Is het normaal dat het CIZ dit vraagt of voldoet een zorgplan gemaakt met de cliënt hier ook aan?
Pim Geplaatst: zondag 28 Maart 2010 19:44
Geachte mevrouw Jaspers,

Het lijkt mij dat u als activiteitenbegeleider een functie gaat invullen waar u mogelijkerwijs niet de kennis voor in huis heeft.
Ik hoop dat u op de hoogte bent van het feit dat borderline een ernstige psychiatrische aandoening is en een redelijk intensieve behandeling vereist van mensen met adequate professionele kennis van deze aandoening.

Een DSM IV score (diagnostisch model volgens een Amerikaanse methodiek om ziektes en aandoeningen in te delen) kan alleen door een psychiater worden gegeven na een grondig onderzoek.
Uw cliënt is daarmee iemand die onder psychiatrische behandeling moet komen te staan en daar de juiste begeleiding moet krijgen, mogelijk gecombineerd met medicatie.

Als u bovendien spreekt van zwakbegaafdheid van de partner lijkt mij PGB niet de juiste weg. Verwijs hun door naar een instelling voor psychiatrie bij u in de buurt. Daar zijn zij aan het juiste adres. Mogelijk dat u hen kunt begeleiden om de stap ernaar toe te zetten.
Het voordeel van de zorg die zij dan krijgen is dat ze niet te maken krijgen met rompslomp om hulp in te huren, facturen te betalen, verantwoording te regelen en nieuwe indicaties aan te vragen.
met vriendelijke groet,

Pim van der Most
MostCare
Anita Geplaatst: zondag 28 Maart 2010 22:09
Hartelijk bedankt voor deze reactie.
Maar ik moet u nog wel even iets vermelden.
Degene waar ik het over had met Borderline is niet degene waar ik de vraag over stelde wb DSM IV score.
Mevr. probeer ik aan te sturen in de dagelijkse bezigheden in en rondom huis.Mevr. kwam niet in aanmerking voor HV en vanuit een thuiszorgorganisatie ben ik benaderd om mevr. hierin te sturen. Dit loopt al eige tijd.
Voor meneer is mij gevraagd een indicatie aan te vragen omdat hij vertelde niet geholpen te worden door GGZ en huisarts.
Voor mevr. loopt al ruim één jaar begeleiding vanuit GGZ.
Mvg A. Jaspers
Pim Geplaatst: maandag 29 Maart 2010 07:49
Geachte mevrouw Jaspers,

Mijn excuses voor de verkeerde interpretatie.
Toch vraag ik me af of PGB voor iemand met een verstandelijke handicap wel de juiste weg is. Tenzij iemand anders het budget beheert. Een persoon met een borderline persoonlijkheidsstoornis lijkt me daar, met alle respect, ook niet een geschikt persoon voor.

Het is misschien wel goed om uit te vinden wat deze partner verstaat onder het niet geholpen worden door huisarts en GGZ. Het kan namelijk ook goed zijn dat hij niet duidelijk heeft weten te verwoorden waar hij hulp bij nodig heeft, of dat hij grote gevoelsmatige drempels ervaart bij het vragen om hulp bij deze mensen/ instelling.

Waarschijnlijk zal het CIZ in het geval van de partner ook erg blij zijn met een zogenaamde GAF score en mogelijk een IQ test. Deze geeft aan op welk niveau van functioneren iemand zit en kan daarbij een indicator zijn om meer budget beschikbaar te stellen. De IQ test, GAF score en DSM IV zijn allemaal door een psychiater vast te stellen door middel van uitgebreid psychologisch onderzoek. Zaak is daar wel op korte termijn mee te beginnen omdat het onderzoek meestal tijd in beslag neemt, evenals de verlengingsaanvraag voor een vervolgbudget.
Consulenten en maatschappelijk werkers bij MEE ( http://ww.mee.nl ) kunnen u verder helpen om dit goed te begeleiden. Zij hebben hier veel ervaring mee.
met vriendelijke groet,

Pim van der Most
MostCare
Geplaatst: maandag 29 Maart 2010 10:56
Psychologen en pedagogen met diagnostische bevoegdheid mogen ook diagnoses stellen volgens de DSM-4.
Alleen wordt dit lang niet altijd door de ziektekostenverzekeraar vergoed, zodat je in de praktijk toch bij de GGZ/huisarts/psychaiater terecht komt.
Gast Geplaatst: dinsdag 30 Maart 2010 11:02
Mostcare,

Ik denk dat je onderscheid moet maken wat de precieze problematiek bij BPS is. Zelf heb ik ook BPS, al jaren zware medicatie en begeleiding. Maar met geld kan ik goed omgaan. Beheer mijn eigen budget en die van mijn partner. Dus, in bepaalde gevallen kan het wel.

Om even op de DSM terug te komen. Zodra je bij een GGZ terecht komt, moeten ze een DSM diagnose hebben gegeven, omdat ze anders geen geld krijgen voor behandeling. Waarschijnlijk heeft meneer dus allang een diagnose (of voorlopige diagnose).

Groetjes
Pim Geplaatst: dinsdag 30 Maart 2010 18:53
Beste Chantal,

Het was voor mij voornamelijk ingegeven de situatie van iemand met een verstandelijke beperking die een partner heeft met een BPS en daarvan (ook) voor zorg afhankelijk word.
Een situatie die kan leiden tot problemen en waar ik sterk van afraad om dat te doen.
Niet kwetsend bedoeld. Ik hoop dat u dat ook niet zo heeft ervaren.
met vriendelijke groet,

Pim van der Most
MostCare

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.