1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

Belastingaangifte inkomen en opting-in SVB...help!

Auteur Bericht
Heleen Geplaatst: donderdag 01 April 2010 21:17
Ik werk naast mijn inkomen uit WAO een dag per week betaald voor mijn thuiswonende zoon met zorgzwaartepakketindicatie. Naast mijn WAO verdien ik (met toestemming UWV) 300,- Euro bruto per maand. Sinds medio vorig jaar loopt de uitbetaling van dit salaris via de SVB via opting-in. In 2009 is er dus maar een half jaar loonheffing ingehouden door de SVB. Hoe moet ik het totale jaarinkomen van deze 'bijverdienste' nu vermelden in het (digitale) aangifteformulier? Of moet ik alleen het inkomen vermelden dat niet is uitbetaald door de SVB omdat zij daar aangifte van doen? Ik heb de SVB gebeld, maar die zeggen doodleuk "belt u de Belastingdienst maar mevrouw". Maar als ik die bel krijg ik verschillende en m.i. onlogische antwoorden :? Voorheen vulde ik het bruto-inkomen gewoon in bij 'inkomsten uit over werk: bijverdiensten als alphahulp, freelancer etc...' Ik kan het m.i. nog steeds daar vermelden, maar waar vermeld ik de inhoudingen die al door de SVB zijn gedaan? Kan dit onder ' Te verrekenen Nederlands loonheffing over inkomsten die vielen onder de artiesten- of beroepssportersregeling'? En waar vermeld ik de reeds ingehouden ZVW????De belastingdienst is van mebing dat ik het deel waarop de SVB al heeft ingehouden moet vermelden bij 'inkomsten uit loondienst en het deel waar nog niets op is ingehouden bij 'overige inkomsten'. Ik vind dit raar, want ik ben immers niet in loondienst. Helllp...wie weet het?
Pim Geplaatst: vrijdag 02 April 2010 10:37
Beste Frans (eentwee)

Het verhaal dat u opschrijft is dat u via het SVB een opting in regeling hebt om te zorgen voor uw zoon.
Feitelijk komt dat neer op dat u in een loondienst constructie werkt voor uw zoon. Klinkt gek, maar dat is een prima manier om zorg te kunnen verlenen tegen prettige voorwaarden inclusief een vergoeding voor de uren die u maakt.

Met deze constructie kunt u ook inkomen dat u anders wel zou kunnen verdienen bij een werkgever compenseren. Dat is in uw geval misschien niet van toepassing, maar voor anderen geld dat wel.

Het is daarmee inderdaad waar wat u schrijft in het laatste gedeelte. U kan de inkomsten welke door de SVB zijn uitbetaald opgeven als loondienst.
Alles wat niet door het SVB is uitbetaald zult u kunnen aangeven als resultaat uit overige werkzaamheden. Daar zult u dan nog een (zeer beperkt) bedrag over moeten betalen voor de zorgverzekeringswet en eventueel wat sociale lasten. Het kan echter zijn dat u in totaal wel geld terug krijgt van de belastingdienst.

Hopelijk is deze informatie zo wat duidelijker voor u.
met vriendelijke groet,

Pim van der Most
MostCare
Heleen Geplaatst: vrijdag 02 April 2010 14:08
Hallo Pim, Bedankt voor je reaktie. Ik heb vannacht nog de site van de BD doorzocht. Nooit gerealiseerd dat je met opting-in gelijkgesteld wordt als werknemer (pseudo-werknemer) zonder echter de bijbehorende rechten als ontslagbescherming, ziektewetuitkering, arbeidsongeschiktheid. Binnen de PGB is daar maar voor een deel en heel summier iets voor geregeld. Ik ben na vannacht inmiddels iets wijzer. Het verklaart een heleboel nl ook dat mijn zoon door de BD ineens gezien werd als ondernemer (kreeg een nummer) omdat hij personeel in dienst heeft. Je kunt zijn zorgverleners inderdaad zien als personeel, maar 'ondernemer' vond ik wat lastiger te plaatsen. Zijn zorgverleners werken allemaal binnen de drie-dagen-regeling. Ik ben in de veronderstelling dat het inkomen als pseudo-werknemer hoger belast wordt dan het inkomen dat valt onder overige werkzaamheden. Weet jij of dat klopt? De SVB houdt slechts ca 33% aan loonheffing in en volgens de Belastingdienst moet dat echter 42% zijn en doet de SVB dit structureel fout. Nu moet ik alsnog meer bijbetalen dan verwacht ondanks alle afdracht vooraf. Daarnaast kunnen onkosten ivm de werkzaamheden niet meer afgetrokken worden. Het SVB (volgens de regels PGB) vergoedt alleen reiskosten woon-werkverkeer. Nu kan hij daar wel het verantwoordingsvrije bedrag voor inzetten, maar daar redt hij het echt niet mee. Dat gaat echt grotendeels op aan administratie en de rompslomp eromheen. Een workshop bij Per Saldo (inclusief reiskosten want Utrecht is voor ons 7 uren reizen heen-en-terug) en je zit er al bijna doorheen. Voor een van zijn andere begeleiders blijkt de opting-in ook heel teleurstellend. Die moet ondanks de afdracht toch ruim 1000,- meer bijbetalen dan becijferd volgens de SVB. Deze werknemer (waar ik heel blij mee ben) overweegt om die reden te stoppen met de zorg voor mijn zoon. Ondanks dat het loon dat zij krijgt twee keer zo hoog is als het loon van de instelling waar zij daarnaast (in loondienst) werkt, is het inkomen voor werk vanuit PGB niet meer lonend zelfs nadeliger. Dus ik moet er wel diep van zuchten....Ik ben ook boos op de SVB omdat ze zo weinig uitleggen wat belastingtechnisch de consequenties zijn van opting-in. Ik las op de site van de belastingdienst dat je ook niet meer van de opting-in af kunt komen. Ik hoop dat ik dat fout heb gelezen...wat erg.
Ik moet helaas zeggen dat ik doodmoe ben van het gesappel om die paar centen extra. Door de beperkingen van mijn zoon zat een baan laatstaan carriere (ondanks HBO) er niet meer in. Ik heb het wel even geprobeerd, maar ben vervolgens volledig opgebrand door de dubbele werkbelasting volledig in de WAO terecht gekomen. Gelukkig heb ik er wel een WAOtje (minimum) aan over kunnen houden dat iets meer voordelen biedt dan voorheen 'bijstand'. Ik ben nu wel extra somber door de bezuinigingen die eraan komen. Dat betekent toch meer onzekerheid voor een toekomst die al extra onzeker is voor mijn zoon. Wie kijkt er straks nog naar om als ik er niet meer ben? Financieel kunnen we net ons hoofd boven water houden. Een opname is op dit moment geen optie. Mijn zoon wil dit (nog) niet en er zijn voor hem ook geen geschikte plekken in onze regio en die zullen er nu zeker niet meer komen.
ps Je mag me wel Frans noemen, maar dit is een fictieve naam. :wink:
Geplaatst: vrijdag 02 April 2010 22:31
"De SVB houdt slechts ca 33% aan loonheffing in en volgens de Belastingdienst moet dat echter 42% zijn en doet de SVB dit structureel fout"

Ik heb de indruk, dat zowel de SVB als het UWV ervan uitgaat, dat dit Uw enige inkomen is. Gevolg: Bij voorinhouding heeft U twee maal de belastingkorting ontvangen.

Dus: Of UWV of SVB vragen de belastingkortingen niet toe te passen.
Wanneer die dat niet willen of kunnen moet U inderdaad 10 % reserveren.
Pim Geplaatst: zaterdag 03 April 2010 12:11
Beste eentwee,

Om even een aantal zaken recht te zetten
- Binnen de PGB is daar maar voor een deel en heel summier iets voor geregeld.
:!: Dat is niet correct. PGB is slechts een budget. U doelt waarschijnlijk op de regeling dienstverlening aan huis.
Meer informatie over deze versoberde loondienstconstructie vindt u hier:
http://home.szw.nl/index.cfm?rubriek_id=391818&hoofdmenu_item_id=13826&set_id=2973

- Het verklaart een heleboel nl. ook dat mijn zoon door de BelastingDienst ineens gezien werd als ondernemer (kreeg een nummer) omdat hij personeel in dienst heeft.
:!: Het is inderdaad zo dat hij een werkgever is als budgethouder. Jammer dat er niemand u heeft bijgestaan bij het regelen van de financiële zaken rondom PGB van bijvoorbeeld MEE ( http://www.mee.nl )

- De Sociale VerzekeringsBank houdt slechts ca. 33% aan loonheffing in en volgens de Belastingdienst moet dat echter 42% zijn en doet de SVB dit structureel fout.
:!: Het is heel goed mogelijk dat u, met meerdere inkomens in uw gezin, in een ander tarief valt dan het SVB berekent. Zij gaan uit van een inkomen tenzij u anders aangeeft. Zij passen daarom ook loonheffingskorting toe waar u mogelijkerwijs geen recht op heeft omdat u al andere inkomens heeft.

- Daarnaast kunnen onkosten ivm de werkzaamheden niet meer afgetrokken worden.
:!: Het is de vraag welke kosten u het hier over heeft. Sommige kosten kunnen wel vergoed worden, andere kosten niet. Ook daar is het handig dat iemand u persoonlijk bijstaat die weet heeft van de hoed en de rand op gebied van PGB regelgeving. Er zijn veel ondernemers die dat erg graag willen doen, u kunt ook aankloppen voor gratis begeleiding hierin van MEE.

- Een workshop bij Per Saldo (inclusief reiskosten want Utrecht is voor ons 7 uren reizen heen-en-terug) en je zit er al bijna doorheen.
:!: Ook hier zijn wel degelijk mogelijkheden om tot een vergoeding voor gewerkte uren/ gemaakte reiskosten te komen.

- Die moet ondanks de afdracht toch ruim 1000,- meer bijbetalen dan becijferd volgens de SVB. Deze werknemer (waar ik heel blij mee ben) overweegt om die reden te stoppen met de zorg voor mijn zoon. Ondanks dat het loon dat zij krijgt twee keer zo hoog is als het loon van de instelling waar zij daarnaast (in loondienst) werkt, is het inkomen voor werk vanuit PGB niet meer lonend zelfs nadeliger.
:!: Ook hier bespeur ik een dubbel inkomen en mogelijkerwijs een onterechte toepassing van de loonheffingskorting. Als dit wel correct is toegepast dan moet u daar uitleg over vragen bij de SVB.

- Ik las op de site van de belastingdienst dat je ook niet meer van de opting-in af kunt komen. Ik hoop dat ik dat fout heb gelezen...wat erg.
:!: De belastingdienst hanteert een andere vorm van opting in. Dat is hier niet van toepassing. U kunt uiteraard als u dat wilt zelf alles regelen rondom afdrachten, verloning, aangiftes. Dat is alleen wel erg veel werk en vraagt om heel nauwkeurig en grondig voorbereid het traject in te gaan.

- Ik ben nu wel extra somber door de bezuinigingen die eraan komen.
:!: Hoewel ik geen garanties kan geven, zal er nog wel het nodige water door de rijn stromen voordat er bezuinigd gaat worden op mensen met ernstige handicaps zoals ik tussen de regels door meen te lezen uit uw verhaal. Ja, er worden nu veel plannen gemaakt om uitgaven te verminderen. Maar ook de economie gaat weer opkomen, waardoor de overheid minder streng zal hoeven bezuinigen. Ook is nog lang niet uitgediscussieerd waarop bezuinigd gaat worden.
Het lijkt mij wijs u voornamelijk nu te richten op het goed op orde krijgen van uw eigen zaken voordat u zich daarover druk gaat maken.

- :idea: U kunt ook kiezen voor Zorg in Natura thuis te krijgen. Er zijn diverse instellingen die dat leveren. Wel heel afhankelijk van de zorgvraag en mogelijkheden van de instelling. Scheelt een hoop rompslomp, maar u zit wel vast aan een instelling en meestal zijn er flinke wachtlijsten.
Mocht u nog nadere informatie willen, kunt u contact opnemen met mij.
met vriendelijke groet,

Pim van der Most
MostCare
Heleen Geplaatst: zondag 04 April 2010 20:43
Beste Pim, bedankt voor je antwoord. Ik heb de SVB ook al gemaild met deze vragen, maar nog geen antwoord gekregen. Met dit soort vragen kun je maar heel moeilijk terecht bij de BD, zeker in deze drukke tijd. Het antwoord wat je daar krijgt is afhankelijk van diegene die de vraag heeft beantwoord. Is het een fout antwoord geweest, dan kun je je hier niet op beroepen.
:!: Ja, dat bedoelde ik ook. Als je voor een PGBhouder max. 3 dagen werkt valt dit toch onder de regeling 'dienstverlening aan huis'. Daardoor ook geen premie voor WW en WIA en daardoor ook geen rechten bij ziekte of ontslag.
:!: Ja, dat hij werkgever is snap ik..maar dat hij door de BD formeel gezien wordt als ondernemer vind ik lastiger te begrijpen...het zij zo. De SVB legt overigens deze noodzakelijk formele positieverandering nergens uit. Ik word daar boos over want deze 'logische' consequenties van opting-in is voor de eenvoudige PGBhouder niet altijd te volgen.
:!: 'De SVB houdt slechts ca. 33% aan loonheffing in en volgens de BD moet dat echter 42% zijn en doet de SVB dit structureel fout. ' Dit is mij zo door de BD gezegd. Ik weet dat in de zorgovereenkomsten ingevuld moet worden of de loonheffingskorting nog mag/moet worden toegepast. Die zorgovereenkomsten zijn ook naar de SVB gegaan. Op de loonstrook/jaaroverzicht staat: Loonheffingskorting: nee, WIA:nee, WW:nee. De SVB heeft dit dus correct toegepast.
Je zegt: 'Het is heel goed mogelijk dat u, met meerdere inkomens in uw gezin, in een ander tarief valt dan het SVB berekent' Daar moet het dan wel aan liggen dat de zorgverlener 1000,- extra moet bijbetalen ondanks de loonheffing inhouding vooraf door de SVB. Wat ik mij echter daarnaast afvraag is of er verschil is in loonheffing als je dit inkomen als pseudo-werknemer (door de opting-in) invult bij 'inkomsten uit loondienst' of als je dit als 'kleine zelfstandige' invult bij 'overige werkzaamheden'? Hoe ziet bv de BD dat je pseudo-werknemer bent?
:!:' Daarnaast kunnen onkosten ivm de werkzaamheden niet meer afgetrokken worden' Ik bedoel hiermee zaken als vakliteratuur, allerhand kleine onkosten e.d. Die kun je wel alleen aftrekken als je je inkomen kan opgeven bij 'overige werkzaamheden' waar je gezien wordt als 'kleine zelfstandige'. Bij opting-in ben je in pseudo-loondienst en kunnen alleen expliciet de reiskosten woon-werkverkeer afgetrokken worden bij de belasting? Dat is een feitelijk nadeel van opting-in.
:!: Je zegt over reiskosten/gewerkte uren voor deelname cursus Per Saldo 'Ook hier zijn wel degelijk mogelijkheden om tot een vergoeding voor gewerkte uren/ gemaakte reiskosten te komen'. Het Zorgkantoor vindt dat dit soort onkosten vallen onder het vrij besteedbaar PGBbudget of als onkosten die voor eigen rekening komen. Zodoende is het VBB al snel op. In elk geval te snel om andere onkosten die door een zorgverlener gemaakt worden uit het VBB te vergoeden. Je kan ze wel in het loon laten opnemen, maar vervolgens kan de pseudo-werknemer ze niet meer aftrekken behoudens de reiskosten woon-werkverkeer. Zonder opting-in kan dat wel. Ik werk al jaren met een vast aantal uren en met een vast maandloon. Dus extra uren declareren is alleen mogelijk met contract variabel aantal werkuren?
:!: 'U kunt uiteraard als u dat wilt zelf alles regelen rondom afdrachten, verloning, aangiftes. Dat is alleen wel erg veel werk en vraagt om heel nauwkeurig en grondig voorbereid het traject in te gaan.' Ik vind het via de SVB niet bijzonder veel gemakkelijker. Mijn zoon heeft zorgverleners die daar specifiek om gevraagd hebben omdat zich geen zorgen willen maken over de betalingen (loonheffing) aan de BD achteraf. Dat is het gemak, maar dat blijkt dus nu fors tegen te vallen. Waarschijnlijk ligt dit dan aan het dubbele inkomen,want er is geen extra loonheffingskorting geweest op het salaris uit PGB. Ik was echter niet op een hogere uitvallende belastingheffing bedacht voor de zorgverlener van mijn zoon omdat ik zelf altijd binnen de eerste schijf blijf met mijn twee inkomens. Mijn zoon heeft overigens alleen zorgverleners die binnen de drie dagen regeling vallen, heeft een zorgovereenkomst met een zorginstelling en heeft een zorgovereenkomst met freelancer (met VAR). Hij is dus niet verplicht om voor hun de aangifte te doen. Wel denk ik mee met sommige zorgverleners ivm de jaarlijkse aangifte IB die zij moeten doen.
:roll: Bij MEE kun je voor heel veel zaken terecht, maar niet voor administratieve - of belastingvragen. Ook niet als deze verband houden met het PGB. Dat is jammer, want de BD zelf weet er regelmatig ook niet goed raad mee, is mijn indruk. Zo word je dan van het kastje naar de muur gestuurd. Ik zie op diverse fora regelmatig belastingvragen ivm PGB. Het zou een goede zaak zijn als Per Saldo, de SVB of een ander bureau dit soort dienstverlening (beantwoorden belastingvragen ivm PGB) op zich zou nemen. Bij Per Saldo kun je alleen terecht met algemene administratieve vragen. Bij MEE kun je alleen terecht met inhoudelijke vragen ivm PGB en indicatie, maar niet met administratieve - of belastingvragen hierover. Dat is m.i. een gemis. Het gaat immers om gewone mensen die niet zo gauw over een accountant of belastingdeskundige kunnen beschikken. Als elke PGBhouder zo'n accurate en parate kennis van alles moet hebben, dan is het PGB maar voor bar weinig mensen weggelegd. Voor veel mensen blijft het zoeken in het woud van regels.
:!: 'U kunt ook kiezen voor Zorg in Natura thuis te krijgen. Er zijn diverse instellingen die dat leveren. Wel heel afhankelijk van de zorgvraag en mogelijkheden van de instelling. Scheelt een hoop rompslomp, maar u zit wel vast aan een instelling en meestal zijn er flinke wachtlijsten. '
Nee, dat zou opname betekenen en die zorg was zo slecht en dermate funest dat hij beter af is zonder die zorg en desnoods aan de goden overgeleverd.
Hartelijk bedankt voor het meedenken.
Pim Geplaatst: maandag 05 April 2010 12:18
Beste Eentwee,

:arrow: Ja, dat bedoelde ik ook. Als je voor een PGBhouder max. 3 dagen werkt valt dit toch onder de regeling 'dienstverlening aan huis'. Daardoor ook geen premie voor WW en WIA en daardoor ook geen rechten bij ziekte of ontslag.
:!: ik zou u toch willen aanraden even te kijken op de weblink die staat in mijn eerdere bericht.
Een werknemer via de regeling dienstverlening aan huis heeft wel degelijk recht op doorbetaling bij ziekte (6 weken) en vakantie. Ook is er wel degelijk sprake van recht op een opzegtermijn, maar dient dat wel schriftelijk te worden vastgelegd in een contract (gebruikelijk is 1 maand). De premies werknemersverzekeringen worden inderdaad niet standaard ingehouden. Vrijwillig is het echter wel degelijk mogelijk te verzekeren voor de gangbare verzekeringen bij het UWV.

:arrow: Wat ik mij echter daarnaast afvraag is of er verschil is in loonheffing als je dit inkomen als pseudo-werknemer (door de opting-in) invult bij 'inkomsten uit loondienst' of als je dit als 'kleine zelfstandige' invult bij 'overige werkzaamheden'? Hoe ziet bv de BD dat je pseudo-werknemer bent?
:!: Het is aan de hand van de aangiften die uw zoon doet en die u doet als werknemer. De belastingdienst kan overigens bij controle achteraf alsnog de vereiste premies vorderen als duidelijk is dat u slechts een opdrachtgever heeft. Als werknemer kunt u zich beperken tot een werkgever. Als zelfstandige is de eis minimaal 3 opdrachtgevers te hebben in een jaar, waarvan geen van deze meer dan 50% van de totale omzet mag opbrengen.
Om ondernemerschap in Nederland te stimuleren zijn er wel wat aantrekkelijke kanten gemaakt aan het runnen van een onderneming. Waaronder aftrek van een aantal kosten en een hele forse korting op de belastingen bij het voldoen aan een urennorm.
In uw geval word u door de belastingdienst niet gezien als ondernemer als u uw inkomen opgeeft als resultaat overige werkzaamheden, maar als resultaatgenieter. Daar is een opting-in regeling voor premies en afdrachten mogelijk waar u het eerder over had. Die kan niet ongedaan gemaakt worden (alleen door in loondienst te gaan is een wijziging mogelijk of door beëindiging van de overeenkomst).
Meer hierover: http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/ondernemen_ondernemerworden/ondernemen_ondernemerworden-03.html

:arrow: Ik werk al jaren met een vast aantal uren en met een vast maandloon. Dus extra uren declareren is alleen mogelijk met contract variabel aantal werkuren?
:!: Het is heel gebruikelijk om overwerk ook uitbetaald te krijgen. Dit is een typisch geval van overwerk. Wel duidelijk doorgeven aan de SVB.

:arrow: Ik vind het via de SVB niet bijzonder veel gemakkelijker.
:!: Ik kan daar helaas weinig aan veranderen, hierover zult u toch in gesprek moeten gaan met de SVB.

:arrow: Bij MEE kun je voor heel veel zaken terecht, maar niet voor administratieve - of belastingvragen.
:!: Toen ik in loondienst was bij een instelling voor ambulante begeleiding van psychiatrische patiënten heb ik daar wel meerdere keren gebruik mogen maken van MEE expertise op gebied van administratie (aanvraag van diverse zaken en verantwoording). Dat was overigens niet op het gebied van PGB.
Het is daarmee helaas afhankelijk van welke MEE consulent u treft.
Er zijn ook diverse producten waaronder ook door deze website aangeboden diensten om administratie te vergemakkelijken. In uw geval zal het inderdaad rondvragen zijn en misschien hiervan in de toekomst gebruik maken?

Ik hoop dat u met mijn informatie weer iets op weg geholpen bent.
Het is inderdaad geen eenvoudige zaak om een PGB te beheren.
met vriendelijke groet,

Pim van der Most
MostCare
Geplaatst: maandag 05 April 2010 12:52
"Daardoor ook geen premie voor WW en WIA en daardoor ook geen rechten bij ziekte of ontslag".
Bij dienstverlening aan huis hoeven geen premies voor de SV- wetten te worden ingehouden; er is dus geen recht op uitkering.
Ook dit zijn echter arbeidscontracten, waarbij het maar zeer de vraag is of er inderdaad geen ontslagbescherming is.
Pim Geplaatst: dinsdag 06 April 2010 15:18
Beste Gwehkamp,

Er is voor werknemers die werken via de regeling dienstverlening aan huis geen ontslagvergunning nodig. Het is dus voldoende om de wettelijke voorwaarden te voldoen (schriftelijk opzegging, opzegtermijn die is afgesproken aanhouden).

Ontslagbescherming zoals geregeld is voor mensen in loondienst normaliter vereist dat er een ontslagvergunning word aangevraagd wanneer er geen sprake is van zwaarwegende argumenten, wederzijdse goedkeuring danwel aflopend termijn van het contract.
met vriendelijke groet,

Pim van der Most
MostCare

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.