1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

rekening voor klant voor vrijwiligerswerk

Auteur Bericht
Geplaatst: dinsdag 13 April 2010 18:38
Heb PGB werk gedaan bij een Bureau. 3 maanden op proef geweest via UWV proefplaatsing.Heeft niet geleid tot contract.( van mijn kant niet, ik kreeg twijfels bij bureau).Er was een klant die heel graag met mij verder wilde. Omdat er niemand anders was binnen het bureau en ik het heel sneu vond allemaal, heb ik dat gedaan. Bureau wist ervan. Onbetaald, vrijwillig. Nu sinds een paar weken. Bureau en klant krijgen problemen. Klant zegt op, allemaal heel netjes. Bureau stuurt vervolgens een rekening over mijn onbetaalde vrijwillige werk aan deze mevrouw. Mevrouw weigert te betalen, Lijkt mij logisch. toch? Bureau blaast hoog van de toren, en eist zelfs betaling. Kan toch niet, ik ben niet in hun dienst.
Geplaatst: dinsdag 13 April 2010 19:44
Ik kan mij voorstellen, dat U en PGB houder zich enigszins bestolen voelen.

Toch kan dit formeel gezien kloppen.
Dit hangt af van het contract, dat de PGB houder met het bureau heeft.
Als daar een uurloon is afgesproken voor activiteiten die door tussenkomst van het bureau verricht worden/zijn moet de PGB houder betalen.
De PGB houder heeft namelijk niets te maken met de vraag wat U met het bureau heeft afgesproken. Alleen wanneer U bijv. geen diploma's heeft terwijl er wel een gediplomeerd iemand afgesproken was, heeft PGB houder een poot om op te staan. Er is dan niet geleverd wat was overeengekomen.

Als er geen concurentiebeding tussen PGB houder en bureau is afgesproken mag U wel rechtstreeks voor deze PGB houder, betaald of onbetaald activiteiten ontplooien; Als U zelf met dit bureau nooit een contract getekend heeft, heeft U zelf geen concurentiebeding.
Geplaatst: woensdag 14 April 2010 09:07
Maar het kan toch , mijns inziens, niet zo zijn dat mijn vrijwillige, onbetaalde , inzet
opgevat kan worden als geleverde dienst van een bureau? Zij hebben toch niets geleverd? Of ben ik nou gek? Kit
Pim Geplaatst: woensdag 14 April 2010 11:10
Geachte mevrouw Kierkels,

Het is een wat bijzondere situatie welke u schetst.
Eerst werkt u betaald en in loondienst via een PGB zorgbureau als ik uw verhaal goed begrijp.
U doet dit neem ik aan met behoud van uitkering op proef.
Dat blijkt toch niet te werken voor u, althans, u zegt zelf op lees ik in uw bericht.

Dan gaat u daarna met behoud van uw uitkering verder met de klant waar u eerder al hulp heeft gegeven maar voor werd betaald.

Dat is een uiterst curieuze handelswijze waar een bedrijf terecht grote vraagtekens bij zet en aannemelijk kan maken bij een rechter dat de klant voor de diensten hoort te betalen waarvoor deze eerder ook bereid was te betalen.

Tenzij u alles uitdrukkelijk op papier heeft staan met handtekeningen van zowel zorgvrager als ook het PGB bureau heeft het bureau inderdaad recht om uitbetaling van de gewerkte uren te eisen van zorgvrager.
Deze zorgvrager was namelijk voor dezelfde diensten eerst wel bereid om te betalen. Zonder dat er daadwerkelijk wat aan de situatie is veranderd is voor dezelfde dienstverlening later niet betaald.

Een werkelijk onhoudbare situatie als u dit gaat voorleggen aan een rechter. Deze zal echt niet akkoord gaan met het feit dat u zich niet zo prettig voelde bij het bureau maar wel hetzelfde werk bent blijven doen bij hun klanten.
Dus ja, het is inderdaad zo dat zorgvrager zal moeten betalen.
Nee, u kan niet verwachten door te blijven werken bij klanten waar u eerder werkte via een werkgever zonder dit uitvoerig en met handtekeningen zwart op wit te hebben staan. Ook al is dit vrijwillig. Het bureau dient u daarvoor zeer uitdrukkelijk toestemming te verlenen.

Zelf zou ik ook furieus worden als een door mij ingehuurde medewerker in loondienst na beëindiging dienstverband doodleuk bij mijn klanten blijft doorwerken en ze daarmee van mij afpakt. Ik heb voor klanten veel werk moeten verzetten om ze te verkrijgen en daarbij geregeld ook heel wat geld moeten investeren.
Dan is het fair om te verwachten dat er netjes met elkaar word omgegaan en geen broodroof word gepleegd.
Dat u er niet voor heeft betaald gekregen doet hier niets aan af.

Mocht u hulp willen om het een en ander juridisch uit te zoeken of willen controleren of de hierboven staande uitspraken werkelijk zo in elkaar steken raad ik u aan om contact op te nemen met het juridisch loket in uw woonplaats (of een grote plaats in uw buurt) danwel een rechtswinkel.
Met een klein inkomen kunt u vaak daar gratis van gebruik maken.
met vriendelijke groet,

Pim van der Most
MostCare
Geplaatst: woensdag 14 April 2010 12:06
Achteraf gezien een te vreemde situatie, inderdaad, en niet goed formeel geregeld Stom,ja.. Nou is het niet zo dat het bureau furieus zou zijn ofzo,want toen mijn contract niet van de grond kwam(jan) en ik normaal gesproken weggegaan zou zijn bij het bureau: was er niemand anders voor deze mevrouw om haar te begeleiden. De uren die ik daarna bij haar gemaakt heb zijn gewoon betaald aan bureau. Al was ikzelf niet in dienst en ben ik dat nooit geweest. Ik ben gewoon de mevrouw EN het bureau terwille geweest. Tot half mrt, daarna zijn geen uren meer gemaakt, om redenen die nu niet belangrijk zijn. Klant heeft opgezegd bij bureau, Bureau declareert door tot 1 mei, op voorhand. Niet logisch, volgens mij, er zijn geen diensten verleend, door wie dan ook. ( Sorry dat het verhaal nu weer iets anders wordt, maar het is allemaal vervelend omdat het in goed vertrouwen ging en dan zo onaangenaam wordt, ik vind het des te vervelender omdat het ook nog een gevolg zou worden van mijn eigen handelen, blijkbaar)
Pim Geplaatst: woensdag 14 April 2010 14:38
Geachte mevrouw Kierkels,

Het is slechts wat ik kan opmaken uit uw summiere bericht.
Ik kan me overigens goed voorstellen dat het u erg onaangenaam treft. Zeker omdat u dacht te goeder trouw te handelen. Aan de andere kant bent u hier niet de enige in die anders had kunnen handelen om dit te voorkomen.

Vooruit declareren voor nog niet gewerkte uren is niet heel logisch. Mogelijk staat er een opzegtermijn in of een minimale termijn in waarop de overeenkomst geldig is.

Wat dat betreft zou deze zorgvraagster haar zaak kunnen voorleggen aan MEE voor bijstand in hoe te handelen ( http://www.MEE.nl ) of bij het eerder reeds genoemde juridisch loket.
met vriendelijke groet,

Pim van der Most
MostCare
Geplaatst: woensdag 14 April 2010 21:21
van harte bedankt voor uw opmerkingen. ik weet weer wat meer . het komt wel goed. en ik beloof u dat ik in de toekomst zakelijker zal zijn.

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.